نبود ایستگاه شارژ سریع، چالش رانندگان تاکسی برقی

در چند هفته گذشته تعداد قابل توجهی از تاکسی های برقی به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه شده اند. اما تنها پس از مدت کوتاهی چالش جدید رانندگان تاکسی های برقی گزارش شده است.

به گزارش سرویس خودرو جهان صنعت نیوز، در بهار ۱۴۰۳ شرکت کرمان موتور تحویل تاکسی برقی جک E50A یا همان KMC EJ7 را آغاز کرد. روند تحویل این تاکسی های برقی به شکلی است که دیگر در خیابان های تهران، تاکسی های برقی کرمان موتور و جک دیده می شوند. همچنین با مراجعه به مراکز شارژ سریع خودروهای برقی در تهران، در اکثر ساعت ها حضور این خودروها مشاهده می شود.

با مراجعه چند باره به مراکز شارژ سریع خودروهای برقی در میدان آزادی، خیابان انقلاب و نمایشگاه بین المللی تهران فرصتی فراهم شد. تا با رانندگان تاکسی های برقی گفت و گویی شکل بگیرد. به گفته اکثر رانندگان این تاکسی های نوین، بیشترین تردد این افراد در مسیر فرودگاه بین المللی امام خمینی است.

رانندگان تاکسی های برقی اعلام کردند. که برای فعالیت در ناوگان تاکسیرانی فرودگاه بین المللی امام خمینی، کمیسیون قابل توجهی را به شرکت ترابری حاضر در این پایانه می دهند. اما با گذشته چند ماه هنوز یک دستگاه شارژر سریع هم در فرودگاه بین المللی امام خمینی نصب نشده است. همین موضوع سبب گردیده تا رانندگان تاکسی های برقی ده ها کیلومتر دورتر از مرکز تردد خود برای شارژ باتری ها به مراکز دیگر مراجعه کنند.

این در حالی است که هر راننده زمان قابل توجهی در فرودگاه توقف دارد. و در صورت وجود دستگاه های شارژ سریع خودروهای برقی در این پایانه، نیازی ندارد. تا به غیر خانه و محل اصلی کار خود، یعنی پایانه فرودگاه امام خمینی، توقفی در ایستگاه شارژ دیگری داشته باشد. بر اساس صحبت های چند نفر از رانندگان تاکسی های برقی، با وجود درخواست چند باره این دسته از رانندگان جهت نصب شارژرهای DC هنوز پاسخی از سوی مدیریت فرودگاه بین المللی امام خمینی ارائه نشده است.

مسئولیت زیر ساخت شارژ خودروهای برقی با کیست؟

با آغاز رویکرد جدید وزارت صمت در دولت سیزدهم، شاهد بودیم. که شرکت های تولیدکننده و واردکننده به سمت عرضه خودروهای برقی رفتند. در همین مسیر می بینیم که تعداد قابل توجهی از تاکسی های برقی کرمان موتور به خیابان های تهران آمده اند. و از سویی تا چند هفته آینده، تعداد به نسبت زیادی از خودروهای برقی فولکس واگن، هوندا، آئودی، تویوتا و… در جاده های کشور تردد خود را آغاز می کنند.

در بحث تامین شارژرهای خودروهای برقی هم شاهد هستیم که مجموعه هایی مانند مپنا، مادیران و… دست به کار شده اند. و در حال حاضر در شهر تهران، جایگاه های شارژ خودروهای برقی به صورت محدود ایجاد گردیده است. اما این پرسش مطرح می شود که آیا باید خودروسازان، واردکنندگان خودروهای برقی و عرضه کنندگان شارژر جایگاه های مخصوص شارژ خودروهای برقی را فراهم کنند؟

بدیهی است که عرضه کنندگان خودروهای برقی و تامین کنندگان شارژرها به تنهایی وظیفه ندارند تا دستگاه های شارژ سریع DC را در جاده ها و شهرها نصب کنند. بلکه نیاز است تا با همکاری مراکز مختلف تجاری، رفاهی، گردشگری و… زیرساخت های شارژ خودروهای برقی با حمایت دولت و بخش خصوصی ایجاد شود. بدیهی است که در گام نخست باید زیرساخت مناسب خودروهای برقی در مراکز پرتردد تاکسی ها ایجاد شود تا رانندگان این خودروها آسودگی بیشتری را تجربه کنند.

منبع: آخرین خودرو

خودرو

شناسه : 451565
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *