نوآوری در کشت گندم دیم

معاون وزیر و رئیس سازمان تات با تاکید بر تقویت امنیت غذایی پایدار با کشاورزی دانش‌بنیان گفت: نوآوری در کشت گندم دیم؛ کلید ورود به عصر جدید امنیت غذایی است.

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، سیدمجتبی خیام‌نکویی با اشاره به نقش محصولات زراعی دیم در تأمین امنیت غذایی کشور، گفت. کشت دیم گونه‌ای از کشاورزی هوشمند برای حفظ ارزش خاک، حفظ منابع آبی، افزایش کیفیت محصولات و تأمین امنیت غذایی است.

وی اظهار کرد: در شرایط کنونی که تغییرات آب و هوایی و خشکی‌های متعدد، کشور را تهدید می‌کند. بهره‌گیری از یافته‌های تحقیقاتی و به‌کارگیری روش‌های نوین کشاورزی ضرورت بیشتری پیدا کرده است. این اقدامات نه تنها امنیت غذایی را پایدار می‌کند. بلکه به کشاورزان نیز کمک می‌کند تا موفقیت بیشتری در تولید محصولات کشاورزی داشته باشند.

رئیس سازمان تات گفت: مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با امضای قرارداد ۱۰ ساله با بخش خصوصی، به‌ منظور انتقال دانش فنی تولید و تکثیر ۴ رقم گندم “کمال، راد. مهر و دهقان” گامی موثر در راستای تقویت امنیت غذایی پایدار و بهره‌مندی از ظرفیت‌های کشاورزی دانش‌بنیان در کشور برداشته است.

وی افزود: این ارقام جدید به‌ویژه در بهبود عملکرد و تاب‌آوری در برابر تنش‌های محیطی مؤثر بوده. و به کشاورزان این امکان را می‌دهد که با استفاده از دستورالعمل‌های فنی و دانش‌ نوین، به بهره‌وری بیشتری دست یابد.

تولید گندم دیم در کشور از حدود ۵ میلیون تن سال گذشته

رئیس سازمان تات با بیان این که با این رویکرد، تولید گندم دیم در کشور از حدود ۵ میلیون تن سال گذشته به بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن افزایش یافته است. گفت: این افزایش، نمایانگر ظرفیت و پتانسیل این حوزه در تأمین امنیت غذایی کشور است.

وی همچنین بر اهمیت استفاده از ارقام مقاوم به سرما و تداوم سرمایه‌گذاری در کشاورزی دانش‌بنیان تأکید و تصریح کرد: ما از شرکت‌های دانش‌بنیانی که بتوانند در این مسیر نقش موثری ایفا کنند، استقبال می‌کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تحقیقات دیم در ایران از سال ۱۳۰۹ با جمع‌آوری توده‌های بومی گندم آغاز شده است؛ فعالیت‌های تحقیقاتی مربوط به محصولات دیم تا سال ۱۳۷۰ در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر انجام می‌شده و در سال ۱۳۷۱ با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی مناطق خشک (ICARDA) موسسه تحقیقات کشاورزی دیم فعالیت خود را در ۵ ایستگاه اصلی و ۹ ایستگاه فرعی آغاز کرده است.

منبع: ایسنا

کشاورزی

شناسه : 451785
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *