حدود ۳۱ درصد مشترکان برق مشمول پاداش صرفه جویی شدند

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه امسال رشد مصرف برق به ۸.۷ درصد رسید، گفت: در سراسر کشور ۷۰۰ هزار مشترک بدمصرف داریم.

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی جهان صنعت نیوز، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه تابستان بسیار گرمی را سپری کردیم، گفت: امسال رشد مصرف برق به ۸.۷ درصد رسید که بر این اساس رشد تقاضا دوبرابر رشد متوسط مصرف در دهه گذشته بود به طوری که ۶ هزار و ۴۰۰ مگاوات به میزان تقاضا افزوده شد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد نیروگاهی احداث شود باید ظرفیت ۹ هزار مگاواتی داشته باشد که نیاز به ۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: بر اساس اطلاعات دقیقی که از تخمین قبوض برق به دست آمده استفاده از کولرهای گازی روند افزایشی داشته است.

رجبی مشهدی اشاره کرد: رکورد سال گذشته را ۴۷ بار پشت سر گذاشتیم که افزایش چشمگیری نسبت به مدت زمان مشابه داشته است. وی گفت: هنوز ما در محدوده تقاضای ۷۰ هزار مگاوات هستیم. در این شرایط نیازمند همراهی مشترکان هستیم. البته ۳۱.۵ درصد از مشترکان مشمول پاداش صرفه جویی شدند و پویش یا انرژی تا ۱۵ مهر ادامه دارد.

مشترکان پرمصرف

وی ادامه داد: در کنار این موضوع مشترکان پرمصرف هستند که ۱۰ تا ۲۰ برابر مصرف دارند که امسال علاوه بر اخطار قطعی برق و تذکر دریافت کردند. و می‌توانند. به سه روش قطع برق نداشته باشند، کاهش مصرف، تأمین برق از انرژی‌های تجدیدپذیر که می‌تواند در محل مسکن باشد و یا از طریق تابلوی سبز تأمین کنند.

مدیر عامل توانیر اضافه کرد: مشترکان بد مصرف ۷۰۰ هزار نفر هستند که ۲ درصد از کل مشترکان می‌شوند.

وی ادامه داد: در تیر و مرداد این عدد به ۱۸ هزار مگاوات رسید و با توجه به اینکه نیروگاه‌های برق آبی برای کشاورزی و شرب هم مورد استفاده قرار می‌گیرند ناترازی برق به ۲۰ هزار مگاوات نیز رسید.

رجبی مشهدی اضافه کرد: اکنون برنامه ریزی مدیریت مصرف در بخش سیمان برطرف شده و برق این بخش از صنعت در حال تأمین است، برای مشترکین بخش فولاد ۱۵۰۰ مگاوات گشایش ایجاد شده و هفته آینده محدودیت برای این بخش صفر می‌شود. محدودیت ۱.۵ روز تأمین برای شهرک‌های صنعتی نیز هفته آینده به حداقل ممکن می‌رسد و به این ترتیب مدیریت مصرف طی هفته آینده به پایان می‌رسد.

رجبی مشهدی توضیح داد: تأمین برق صنایع انرژی بر مثل فولاد، سیمان و فلزات در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۰؛ ۱۷ درصد افزایش یافته است، بخش فولاد ۱۳.۷ درصد، سیمان ۱.۸ درصد، فلزات ۲۵ درصد و سایر صنایع ۳۱ درصد انرژی بیشتر دریافت کردند.

مدیریت مصرف شهرک های صنعتی

مدیر عامل توانیر با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی نیز ۱۳.۴ درصد مشارکت در مدیریت مصرف داشتند، گفت: بعد از شهریور مدیریت مصرف در شهرک‌های صنعتی به پایان می‌رسد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند درصد شبکه برق دچار فرسودگی است و برای رفع آن و افزایش راندمان چه اقداماتی در پیش گرفته شده است، گفت :۳۰ درصد شبکه برق دچار فرسودگی است که نیازمند ۱۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.

وی ادامه داد: تجهیزات صنعت برق در کشور تأمین می‌شود و متوجه کشور خاصی نیست که پیری آن نیازمند تجهیزات جدید است که نیازمند منابع مالی است که وزارت نیرو برای آن تدابیری در نظر گرفته است.
مدیر عامل توانیر درباره افزایش نرخ تعرفه گفت: پیش بینی شده که تعرفه‌ها افزایش پیدا نکرده و تغییری نداشته باشد.

وی درباره سنکرون (اتصال برق) با شبکه برق ترکیه تصریح کرد:،شبکه دو کشور از طریق پست back to back سنکرون شده است و مبادلات در حال پیگیری است و برای سال آینده محقق می‌شود.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه مبادلات با ترکیه از طریق بازار برق و بخش خصوصی است مذاکرات طولانی شده است.

مهر

نفت و پتروشیمی

شناسه : 452179
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *