اولین آیین‌نامه‌ قانون الزام به ثبت معاملات ۲۵ شهریور ابلاغ خواهد شد

با گذشت ۴ ماه از ابلاغ قانون الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول، همچنان آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون ابلاغ نشده است؛ در همین خصوص صفدر کشاورز، سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرد: آیین‌نامه ماده ۳ این قانون، روز شنبه ۲۵ شهریور ابلاغ خواهد شد.

به گزارش سرویس اجتماعی و فرهنگی جهان صنعت نیوز، صفدر کشاورز، سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان این که اولین آیین‌نامه‌ قانون الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول ۲۵ شهریور ابلاغ خواهد شد. گفت: در حال حاضر، قانون شامل ۱۴ آیین‌نامه است. که از این تعداد، ۶ آیین‌نامه به تأیید رئیس قوه قضائیه رسیده. و ۸ آیین‌نامه دیگر در حال بررسی و تصویب در هیئت وزیران است.

برخی از این آیین‌نامه‌ها دارای مهلت‌های سه‌ماهه و شش‌ماهه هستند. که باید به سرعت اجرایی شوند. ماده سه آیین‌نامه در فوریت ابلاغ قرارگرفته. و تا شنبه هفته آتی ابلاغ خواهد شد. همچنین پیش‌نویس آیین‌نامه‌های دیگر توسط سازمان ثبت تدوین و به معاون اول محترم قوه‌ قضاییه تقدیم شده است. که درحال گذراندن مراحل اداری خود است.

چالش موجود برای اجرا شدن ثبت معاملات چیست؟

وی همچنین در پاسخ به چالش‌های موجود برای ثبت‌ معاملات که قرار بود. بعد از ابلاغ آیین‌نامه‌های مربوطه، وضعیت آن‌ها مشخص شود. گفت: با توجه به ایجاد سکوی الکترونیکی «کاتب» برای بنگاه‌های املاک در سراسر کشور امکان استفاده از این سکو برای ایشان از ۱۵شهریور فراهم شده است. اما جزئیات نحوه عملکرد جدید املاکی‌ها بعد از ابلاغ آیین‌نامه‌ها با جزئیات بیشتری بیان خواهد شد. که منتظر تشکیل جلسه شورای راهبردی مشترک با معاونت حقوقی با قوه قضاییه است.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: روز شنبه هفته آینده، یکی از مهم‌ترین آیین‌نامه‌ها یعنی آیین‌نامه ماده سه، و هفت و ده به تصویب نهایی خواهد رسید. این آیین‌نامه به نقل و انتقال اسناد مالکیت مربوط می‌شود. و در حال حاضر در مراحل نهایی بررسی قرار دارد.

امکان ثبت معامله برای عموم بعد از ابلاغ آیین‌نامه فراهم می‌شود

کشاورز همچنین به مشکلات افراد برای ثبت اموال خود، که قرار شده بود با ابلاغ آیین‌نامه‌ها تعیین تکلیف شود اشاره کرد و افزود: سازمان ثبت در این مورد در حال فراهم کردن سامانه الکترونیکی است که افراد حقیقی و حقوقی بتوانند معلاملات خودشان را مستقیما ثبت کنند و قانونگذار برای فراهم شدن این سکوی الکترونیک، فرصت یک‌ساله به سازمان ثبت داده است.

ما مدنظر داریم این سامانه الکترونیک قبل از یک سال، در دسترس عموم برای استفاده قرار بگیرد و حتی در موضوع استعلام برخط، تدابیری انجام گرفته است که این منوط به ابلاغ آیین‌نامه کاربردی ماده۳ است. بعد از ابلاغ این آیین‌نامه، استعلام برخط در اولین فرصت توسط سازمان ثبت بصورت الکترونیک دردسترس متقاضیان محترم قرار خواهد گرفت.

لازم به توجه است که ارگان‌های دیگر نظیر وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و تامین اجتماعی نیز در این خصوص تکالیفی دارند که پس انجام آن‌ها امکان ثبت کامل و دقیق فراهم خواهد شد.

کمک به مشاوران املاک برای ثبت معاملات

وی تأکید کرد که اجرای موفق این قانون نیازمند همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف است و می‌تواند منجر به بهبود وضعیت اقتصادی و قاعدتا کاهش دعاوی ملکی در کشور شود.

کشاورز همچنین به انتشار فایل‌های قراردادهای الکترونیکی اشاره کرد و گفت که این فایل‌ها در حال حاضر توسط ثبت اسناد نگارش و به معاونت حقوقی ارسال شده است که بعد از بررسی معاونت حقوقی قوه قضاییه و در آینده نزدیک منتشر خواهد شد و هر زمان معاونت حقوقی ابلاغ کنند در دسترس عموم برای استفاده قرار خواهیم داد.

وی تأکید کرد که این فایل‌ها می‌تواند به مشاورین املاک کمک کند تا به ثبت معاملات بپردازند و روند کارشان را بهبود بخشند و ظوابطی فراهم کنند که منجر به کاهش دعاوی ملکی شود.

منبع: ایسنا

اجتماعی و فرهنگی

شناسه : 452264
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *