هریس فراتر از انتظارها

مناظره جنجالی بین کامالا هریس و دونالد ترامپ در ساعت ۹ شب به وقت شرق آمریکا تقریباً چهار و نیم صبح به وقت تهران به میزبانی شبکه ای بی سی نیوز و در مرکز قانون اساسی ملی فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا برگزار شد.

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز، در یک نگاه کلی می‌توان گفت که ترامپ مطابق انتظارات ظاهر شد و صحبت‌ها و واکنش‌های دست و صورتش همان‌گونه‌ای بود که انتظار می‌رفت. موضوعات هم مطابق همان چیزی پیش رفت که قبل از این گفته شده بود. ولی از واکنش‌‌‌‌هایی که در حال انتشار است و آنچه که در مناظره مشاهده کردیم، هریس فراتر از آن چیزی بود که انتظار می‌رفت و به نظر می‌رسد بهتر ظاهر شده است. همچنین موج حمایت‌هایی هم از سمت دموکرات‌‌ها و هم از سمت مخالفان ترامپ از هریس انجام می‌شود بیانگر آن است که هریس موفق بوده است.

البته باید توجه داشت که بر اساس عادت معلوف یا رسم معلوفی که در انتخابات‌های آمریکا وجود دارد، همگان روی این مسئله متفق‌النظر هستند که مناظره‌ها کسی را پیروز انتخابات نمی‌کند ولی مناظره می‌تواند باعث شکست یک نفر در انتخابات شود. نکته‌ای که وجود دارد اینکه این مناظره بیش از آنکه برای ترامپ اهمیت داشته باشد، برای هریس و دموکرات‌‌ها اهمیت داشت. زیرا دموکرات‌‌ها بسیار تلاش دارند تا شبح مناظره ۲۷ ژوئن جو بایدن را که در افق دیدشان سایه افکنده بود و وحشتی را بین آنها ایجاد کرده بود، محو کنند؛ مناظره‌ای که منجر به آن شد تا جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری کناره‌گیری کند. کامالا هریس در یکی از جلسات انتخاباتی‌اش صراحتا به ترامپ گفت که اگر صحبتی داری، رودررو با خودم صحبت کن. به بیان دیگر وی، ترامپ را دعوت به مناظره کرد. این در حالی است که جمهوریخواهان علاقه‌ای به برگزاری مناظره با نامزد جدید دموکرات‌ها نداشتند و می‌خواستند ذهنیتی که در دوره بایدن شکل گرفته بود همچنان باقی بماند.

به طور کلی بعد از آنکه کامالا هریس اعلام کرد در انتخابات شرکت خواهد کرد، فضا تغییر کرد. اما جمهوریخواهان و ترامپ استراتژی خود را روی این چیده بودند که جو بایدن نامزد نهایی دموکرات‌ها خواهد بود و تلاش داشتند که موضوعات مورد بحث‌شان درباره خود بایدن و سیاست‌های او باشد. اما حضور هریس در انتخابات، به یکباره فضا را تغییر داد و جمهوریخواهان دچار یک شوک اساسی شدند.

لذا جمهوریخواهان سعی کردند که استراتژی‌شان را تغییر دهند و در راستای حمله به هریس آن را تدوین کنند.

از یک وجه دیگر این مناظره برای دمکرات‌ ها اهمیت داشت و آن هم این است که هریس در میان حزب دمکرات‌ و حتی در جامعه آمریکا یک فرد ناشناخته بود. هر چند او دادستان سانفرانسیسکو، دادستان کل کالیفرنیا و سناتور آمریکایی بوده و در سه سال و نیم گذشته نیز به عنوان معاون بایدن حضور داشت، اما او در تمام این دوران خیلی کم صحبت کرده و یا با رسانه‌ها در ارتباط بوده است.

حتی در ابتدای حضورش در رقابت‌های انتخاباتی، ترامپ او “هریس خاموش” خطاب می‌کرد.

این مناظره از این لحاظ برای هریس و حزب دمکرات اهمیت داشت که دمکرات‌ها تلاش کردند از طریق آن، سیاست‌ها و شخصیت هریس را به جامعه آمریکایی بشناسانند.

بر اساس یک نظرسنجی که انجام شده بود ۲۸ درصد رای‌دهندگان آمریکایی گفته بودند که واقعا علاقه‌مند هستند ببینند هریس چه دیدگاه‌هایی دارد. یعنی این ناشناخته بودن هریس در عین حال که می‌تواند یک نکته منفی برای او باشد، می‌تواند یک نکته مثبت هم به حساب بیاید.

کامالا هریس در صحبت‌هایش چند تا نقطه عطف داشت؛ نخست اینکه با صراحت با حرکت دست خود گفت که من نه آقای بایدن هستم و نه ترامپ. یعنی خود را از بایدن مجزا کرد. زیرا ترامپ تمام تلاشش این بود که به هریس به دلیل اینکه معاون بایدن بوده حمله کند و بگوید هر اتفاقی در این بیش از سه سال رخ داده، وی نیز در آن نقش داشته است. اما هریس تلاش کرد خود را از بایدن جدا کند و بگوید که فردی جدید با دیدگاه‌های جدید است.

نامزد دمکرات‌ها در خصوص موضوعاتی صحبت کرد که انتظار می‌رفت؛ یعنی اقتصاد، سقط جنین، مرزها، بحث‌های بهداشتی و مسئله زنان.

هریس سعی کرد در صحبت‌هایش یک مانیفستی ارائه دهد. پیش از این مناظره نیز حزب دمکرات‌ها مطلبی را در خصوص خطوط کلی سیاست‌های هریس منتشر کرد تا جامعه آمریکایی نسبت به نامزد دمکرات‌ها و سیاست‌هایش شناخت بیشتری پیدا کند. زیرا ترامپ یک سابقه و کارنامه‌ای دارد که می‌توان راجع به آن صحبت کرد اما از آنجایی که خانم هریس تلاش دارد خود را به عنوان یک نامزد جدید و نه دنباله‌روی بایدن معرفی کند، بسیاری نسبت به سیاست‌های او آگاهی نداشتند.

منبع: اقتصادنیوز

سیاسی

شناسه : 452302
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *