پری صابری کارگردان سرشناس تئاتر درگذشت

پری صابری کارگردان سرشناس تئاتر بعد از گذراندن دوره بیماری، شامگاه دیشب، ۱۰ شهریور ۱۴۰۳، دار فانی را وداع گفت.

به گزارش سرویس اجتماعی و فرهنگی جهان صنعت نیوز، پری صابری کارگردان برجسته تئاتر، نویسنده و فعال فرهنگی ایرانی بود. او از پیشگامان تئاتر مدرن ایران و از جمله هنرمندانی بود که در فاصله سال‌های ۴۷ تا ۵۷ در راه‌اندازی تئاتر مولوی در دانشگاه تهران کوشید.

پری صابری تحصیلات خود را در رشته تئاتر در دانشگاه سوربن فرانسه به پایان رساند و پس از بازگشت به ایران، به یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های تئاتر کشور تبدیل شد.

عضویت او در گروه تئاتر «پازارگاد» به سرپرستی زنده‌ یادحمید سمندریان و اجرای نمایشنامه «کرگردن» اوژن یونسکو توسط خود سمندریان نقطه عطف کارنامه کاری این هنرمند بود. او همچنین نشان ابن سینا را از یونسکو و لژیون دونور را از فرانسه در سال ۲۰۰۴ دریافت کرد.

پری صابری به دلیل تلفیق اعجازگونه هنر و فرهنگ ایرانی با تئاتر، جایگاه ویژه‌ای کسب کرد. آثار هنری‌اش معرف و نشان شیفتگی او به داستان‌های شاهنامه، ادبیات عرفانی و تاریخ ایرانی است.

در کارنامه هنری صابری اجرای نمایش‌هایی همچون «من به باغ عرفان»، «بیژن و منیژه»، «شمس پرنده»، «من از کجا عشق از کجا»، «هفت شهر عشق»، «باغ دلگشا»، «رند خلوت نشین»، «یوسف و زلیخا» و… را در کنار شماری از نمایشنامه‌های خارجی همچون «شش شخصیت در جست‌وجوی نویسنده»، «آنتیگونه» و… به چشم می‌خورد.

اما صابری با اجرای درخشان «شمس پرنده» به اوج هنرمندی خود رسید،‌ نمایشنامه‌ای که متاثر از داستان شمس و مولانا نوشته شده بود و از آن به عنوان یکی از آثار موفق تئاتر ایران طی ۴ دهه گذشته نام برده شد. این نمایشنامه در مقاطع مختلف زمانی، چندین بار روی صحنه رفت.

«شمس پرنده» اولین بار در نیمه دوم سال ۱۳۷۸ در تالار وحدت روی صحنه رفت، پس از آن در سال ۱۳۸۵ به مدت ۲ شب در فرانسه روی صحنه رفت و مورد استقبال قرار گرفت. همچنین در سال ۱۳۸۶ و ۱۳۹۵ در فضای متفاوت مجدد به روی صحنه رفت.

آثار ماندگار پری صابری

«اسطوره سیاوش» نیز که اقتباسی از شاهنامه فردوسی بود نیز در تالار یونسکو فرانسه اجرا شد و توانست بخش زیبایی از فرهنگ فاخر ایرانی را به جهان نمایش دهد.

یکی از ویژگی‌های پری صابری در تنظیم و کارگردانی آثارش این بود که سهم قابل توجهی برای موسیقی ایران و نمایش سازهای مختلف در نمایش‌هایش قائل بود و به همین دلیل بود که هر دو نمایش «شمس پرنده» و «اسطوره سیاوش» موسیقی، آواز و «حرکات موزون» جایگاه ویژه‌ای داشت.

نمایش «کوروش» به عنوان آخرین فعالیت صابری در سال ۱۳۹۷ به تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری در تالار وحدت اجرا شد.

پری صابری دیروز پس از گذراندن دوره‌ای بیماری در سن ۹۲ سالگی درگذشت. در تعریف جایگاه ویژه این بانوی هنرمند به پیام تسلیت حمید نیلی، مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، اکتفا می‌کنیم:

نام‌ بانو پری صابری، آفرینش‌گر آثار ماندگار، ملی و اندیشه‌ورز تئاتر ایران‌ هیچ‌گاه‌ فراموش نخواهد شد.

تاثیر نگاه‌ منحصر‌به‌فرد و عمیق‌ ایشان به فرهنگ و ادبیات کشورمان و تعهد و اخلاق حرفه‌ای این هنرمند گران‌قدر برای نسل‌ جوان‌ تئاتر این سرزمین به یادگار خواهد ماند.

با افسوس و دریغ درگذشت اندوهناک بانو پری صابری را به خانواده محترم ایشان و جامعه هنری کشور تسلیت گفته و از خدای منان برای آن زنده‌یاد، طلب رحمت و آمرزش الهی مسئلت دارم.

منبع: اکو ایران

اجتماعی و فرهنگی

شناسه : 452304
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *