خرید و فروش آنلاین طلا آغاز شد+نحوه تعیین نرخ

پس از حدود دو ماه از رونمایی سامانه هوشمند معاملات طلا، مجری این طرح اعلام کرد که امکان خرید و فروش قانونی طلا در بستر آنلاین و بصورت ۲۴ ساعته، با مجوز و نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی فراهم شده است.

به گزارش سرویس طلا و ارز جهان صنعت نیوز، اوایل مرداد ماه بود که نخستین سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گرانبها رونمایی شد؛ این سامانه بستری را ایجاد می‌کند تا به واسطه آن مردم معاملات طلا را با حضور یک ناظر دولتی انجام دهند و در هرساعت از شبانه‌روز خرید و تحویل طلای خود را انجام دهند.

در مسیر معاملات برای خریدار یا فروشنده، پیامک فعال‌سازی ارسال می‌شود و همین پیامک سبب می‌شود سکو نتواند خالی‌فروشی انجام دهد. نگهداری طلا در یک انبار صرفاً با اجازه پلتفرم قابل بازگشایی و برداشت نیست و بانک ناظر نیز بایستی آن را تایید کند. به این شکل جز سامانه و مردم یک ناظر سوم دیگر نیز وجود دارد که بر فرآیند نظارت خواهد کرد.

حال عبدالرضا عسگرخانی- مجری طرح خرید و فروش طلا در سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گرانبها- از فراهم شدن امکان خرید و فروش ۲۴ ساعته طلا خبر داده و گفت: امروز اقشار مختلف جامعه دغدغه حفظ ارزش دارایی‌های خود را دارند؛ فلذا وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری دستگاه‌های اقتصادی و نظارتی، “سامانه سندباکس خرید، فروش و انبارداری فلزات گرانبها” را تدوین کرد. این سامانه شرایطی را فراهم کرده تا افراد به راحتی، با اطمینان و به صورت قانونی طلا را در وزن‌های مختلف تهیه و در صورت نیاز به صورت شمش، آنلاین خریداری کنند.

وی افزود: در این روش شرایطی فراهم شده که افراد بتوانند از خانه و محل کار خود با موبایل یا کامپیوتر معامله آنلاین طلا انجام دهند و در هر زمانی طلا پس‌انداز کنند و در صورتی که نیاز آن را تحویل گیرند.

مجری طرح خرید و فروش طلا، تصریح کرد: این سامانه اولین و فعلا تنها مجموعه‌ای است که توانسته مجوزهای لازم برای فعالیت در سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گرانبهای وزارت صمت را به همراه اینماد آن، دریافت کند؛ این امکان برای سایر مجموعه‌ها  نیز وجود دارد که از خدمات انبار هوشمند بهره‌مند شوند.

اقدامات انجام شده برای نگرانی معامله آنلاین طلا

عسگرخانی در واکنش به ایجاد شائبه‌های مطروحه پیرامون معاملات و انبارداری فلزات گرانبها، اظهار کرد: با توجه تقاضای موجود برای خرید و فروش طلا و فلزات گرانبها در بستر فضای مجازی و خارج از چهارچوب‌های سنتی، سندباکس فلزات گرانبها  به صورت قانونی در کشور طراحی شد تا اتفاقات تلخی همچون سکه ثامن تکرار نشود. در دوره‌ای که تکنولوژی و فضای مجازی بخشی از زندگی مردم شده است دیگر نمی‌توان مردم را به تبعیت از روش‌های خرید و فروش سنتی مجبور کرد.

مجری طرح خرید و فروش طلا در سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گرانبها با بیان اینکه نرخ های اعلامی در این سامانه بر اساس نرخ اتحادیه‌های طلا تعیین می‌شود، گفت: این سامانه می‌توانند باعث کاهش هزینه‌ها و حتی افزایش سواد مالی مردم شود؛ بطوریکه افراد با سرمایه‌گذاری و پس‌اندازهای خرد و کلان، می‌توانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

ایسنا

طلا و ارز

شناسه : 452375
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *