سه سناریوی انتخابات آمریکا؛ دموکراسی آمریکا در آستانه سقوط است؟

 جهان صنعت نیوز – مجله اکونومیست در سرمقاله این هفته خود با عنوان « انتخابات آمریکا درگیر اختلاف و درگیری است» انتخابات آمریکا را در سه سناریو تحلیل کرد. انتخابات آمریکا همواره با تنش‌های سیاسی همراه بوده و این بار با حضور دونالد ترامپ، شرایط پیچیده‌تر شده است. ترامپ همچنان ادعای دروغین خود مبنی بر دزدیده شدن انتخابات ۲۰۲۰ را تکرار می‌کند و هر دو حزب معتقدند که پیروزی طرف مقابل می‌تواند دموکراسی آمریکا را تهدید کند. سه سناریوی محتمل برای انتخابات ۲۰۲۴ وجود دارد: تساوی آرا در کالج انتخاباتی و انتخاب رئیس‌جمهور توسط مجلس نمایندگان، پیروزی ترامپ و چالش‌های حقوقی دموکرات‌ها، و در نهایت، پیروزی هریس که با واکنش‌های شدید ترامپ و حامیانش روبه‌رو خواهد شد. هر نتیجه‌ای که به دست آید، دموکراسی آمریکا با چالش‌های حقوقی، سیاسی و احتمالی خشونت‌های سیاسی مواجه خواهد بود.

انتخابات آمریکا درگیر اختلاف و درگیری است

سرویس سیاسی : حتی بدون حضور دونالد ترامپ در رقابت‌ها، انتخابات آمریکا معمولاً با تنش همراه است. آمریکا تنها دموکراسی ریاست‌جمهوری واقعی است که در آن شخصی که بیشترین آرا را به دست می‌آورد، لزوماً به قدرت نمی‌رسد. فاصله‌ی دو ماهه میان رأی‌گیری و تأیید نتایج انتخابات در کنگره، طولانی‌ترین در جهان است. این پیچیدگی، زمینه‌ساز چالش‌های حقوقی است که خود به پیچیدگی‌های بیشتر می‌افزاید. به همین دلیل، انتخابات آمریکا نیازمند صبر و اعتماد است. اما متأسفانه، آمریکا از نظر اعتماد به قوه‌ی قضاییه و باور به سلامت انتخابات، در میان کشورهای گروه هفت، در رتبه‌ی آخر قرار دارد.

ترامپ آماده جنگ می‌شود!

و بعد از آن، ترامپ است. در مناظره‌ای که این هفته در فیلادلفیا برگزار شد، رئیس‌جمهور سابق خشمگین و ناراضی بود. او بار دیگر ادعای دروغین و جنجالی خود را مبنی بر اینکه انتخابات ۲۰۲۰ دزدیده شده، تکرار کرد—ادعایی که نزدیک به ۷۰ درصد از رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه تأیید می‌کنند. او و حزبش در حال آماده‌سازی برای یک جنگ پس از انتخابات برای بار دوم هستند. هر دو حزب معتقدند که پیروزی طرف مقابل، دموکراسی آمریکا را به خطر می‌اندازد. برای ترامپ شخصاً، مسئله حتی بزرگ‌تر است: اگر او شکست بخورد، ممکن است به زندان برود. اگر نتایج انتخابات نزدیک نباشد، شاید آمریکا از یک انتقال سمی قدرت جلوگیری کند. متأسفانه برای دموکراسی متزلزل آمریکا، به نظر می‌رسد که رقابت‌های ریاست‌جمهوری این بار نزدیک‌تر از همیشه است.

سه سناریو برای آینده انتخابات

این شرایط چقدر آشفته خواهد شد؟ سه نتیجه‌ی احتمالی وجود دارد. ابتدا به نتیجه‌ای که بسیار بعید است اشاره کنیم: اگر آرا به‌قدری نزدیک باشد که کامالا هریس و ترامپ در کالج انتخاباتی مساوی شوند. در چنین وضعیتی، رئیس‌جمهور بعدی توسط مجلس نمایندگان انتخاب می‌شود، به‌طوری که هر ایالت یک رأی خواهد داشت. حتی اگر هریس در ۵ نوامبر رأی مردمی را به‌دست آورد، احتمالاً ترامپ رئیس‌جمهور خواهد شد. این نتیجه از نظر پیروی از قوانین منصفانه است، اما دموکرات‌ها را خشمگین خواهد کرد.

نتیجه‌ی دوم پیروزی ترامپ است. دموکرات‌ها می‌توانند در ایالت‌های نزدیک که هریس شکست خورده است، چالش‌های حقوقی مطرح کنند. برخی از این چالش‌ها ممکن است به دیوان عالی برسد، جایی که سه قاضی منصوب‌شده توسط ترامپ باید درباره‌ی آن‌ها قضاوت کنند. سه تن از قضات محافظه‌کار قبلاً در تیم حقوقی جورج دبلیو بوش در پرونده‌ی بوش علیه گور در سال ۲۰۰۰ کار کرده‌اند. این موضوع کار را برای حامیان هریس سخت می‌کند که باور کنند تصمیمات به نفع کمپین ترامپ، بی‌طرفانه بوده‌اند. پس از احکام دیوان عالی در مورد سقط جنین و مصونیت ریاست‌جمهوری، دموکرات‌ها قضات را به‌عنوان سیاستمداران جمهوری‌خواه در لباس قضات می‌بینند. با این حال، بیشتر دموکرات‌های منتخب احتمالاً احکام را می‌پذیرند، هرچند با نارضایتی بیشتر نسبت به سال ۲۰۰۰.

اما اگر نمایندگان دموکرات به اندازه‌ کافی متقاعد شوند که دادگاه‌ها ناعادلانه عمل کرده‌اند، ممکن است تلاش کنند تا تأیید نتایج را در کنگره متوقف کنند، همان‌طور که جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۱ تلاش کردند. در آن زمان، ۱۳۹ عضو مجلس نمایندگان و هشت سناتور (همگی جمهوری‌خواه) به رد نتایج رأی دادند. اصلاح قانون شمارش آرا که دو سال پیش تصویب شد، آستانه‌ی مورد نیاز را افزایش داده است، به‌طوری که اکنون ۲۰ سناتور و ۸۷ عضو مجلس نمایندگان باید مخالفت کنند. در سناریوی نادر که این رأی‌ها تصویب شوند، دموکرات‌ها احتمالاً در رأی‌گیری نهایی هر دو مجلس شکست خواهند خورد. همه‌ی این موارد ممکن است اتفاق بیفتد، اما محتمل‌ترین نتیجه در صورت پیروزی ترامپ این است که هریس شکست را بپذیرد و این موضوع مانع هرگونه چالش جدی دموکرات‌ها شود.

اگر هریس پیروز شود، ترامپ به این اندازه انعطاف‌پذیر نخواهد بود. در این سناریوی سوم، پیچیدگی سیستم انتخاباتی آمریکا با ماشین توطئه‌گرای “مگا” (Make America Great Again) برخورد می‌کند. کمیته‌ ملی جمهوری‌خواهان پیشاپیش بیش از ۱۰۰ پرونده‌ی حقوقی انتخاباتی در ایالت‌ها مطرح کرده است تا برای مبارزه با نتایج آماده باشد. این استراتژی حقوقی احتمالاً بار دیگر، مانند سال ۲۰۲۰، شکست خواهد خورد. خوشبختانه فرمانداران ایالت‌های کلیدی که محل رقابت شدید هستند، منکر نتایج انتخابات نیستند. وکلایی که ممکن است به طرح تئوری‌های توطئه در دادگاه وسوسه شوند، باید از سرنوشت رودی جولیانی، وکیل ترامپ که با سیل پرونده‌ها مواجه شد، درس بگیرند. اگر برخی پرونده‌ها به دیوان عالی برسند، احتمالاً جان رابرتز و سه قاضی منصوب‌شده توسط ترامپ تمایل دارند که استقلال خود را با رد چالش‌های ضعیف نشان دهند. دموکرات‌ها هنوز ممکن است دیوان عالی را به‌عنوان ضامن دموکراسی ببینند.

تئوری توطئه ترامپ، آینده سیاسی جمهوری‌خواهان را تغییر می‌دهد؟

با این حال، جنبش جدید “توقف دزدی” ممکن است در دادگاه‌ها شکست بخورد اما در عرصه‌ی سیاسی موفق باشد. در انتخابات گذشته تعداد شگفت‌انگیزی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان به رد نتایج رأی دادند. از آن زمان، حزب بیش از پیش به ترامپ وابسته شده است. اعضای حزب یا صادقانه معتقدند که طرف مقابل فقط با تقلب در انتخابات پیروز می‌شود، یا در ظاهر با این ایده موافق‌اند. کسانی که مخالفت کرده‌اند—لیز چینی، میچ مک‌کانل، مایک پنس و میت رامنی—کنار گذاشته شده‌اند. اگر جمهوری‌خواهان کنگره واقعاً موفق به رأی‌گیری برای لغو نتایج انتخابات شوند، احتمالاً شکست خواهند خورد. اما تبلیغ تئوری‌های توطئه ممکن است اسطوره‌ی دزدیده‌شدن انتخابات را حتی قوی‌تر کند.

آیا شورش‌های ۶ ژانویه تکرار خواهند شد؟

یکی از پیامدهای احتمالی این اسطوره، خشونت سیاسی است. در ژانویه‌ی ۲۰۲۵، پلیس ساختمان کنگره به‌خوبی تجهیز خواهد شد و تکرار شورش‌های ۶ ژانویه رخ نخواهد داد. اما پلیس محلی، سرویس مخفی و اف‌بی‌آی باید آماده‌ی حضور معترضان در ساختمان‌های دولتی ایالتی و خطر ترور نمایندگان باشند. حدود ۲۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی می‌گویند که امکان استفاده از خشونت برای اهداف سیاسی را محتمل می‌دانند. در کشوری بزرگ و مسلح، تعداد کمی از این افراد کافی است تا تهدیدات واقعی شوند.

دموکراسی آمریکا در حال فروپاشی است؟

رئیس متقلب، پیامد دیگر اسطوره‌ی انتخابات دزدیده‌شده، ادامه‌ی انحطاط دموکراسی آمریکاست. به‌طور مشخص، آمریکا همچنان در ژانویه‌ی ۲۰۲۵ انتقال صلح‌آمیز قدرت را خواهد دید. هیچ‌کدام از طرفین قادر نخواهند بود فردی را که طبق قوانین شکست خورده، به‌عنوان رئیس‌جمهور معرفی کنند. اما این حداقل تعریف موفقیت دموکراتیک است. در معنای وسیع‌تر، انتخابات‌ها باید باعث ایجاد رضایت عمومی برای حکمرانی شوند، حتی از سوی رئیس‌جمهوری که بسیاری به او رأی نداده‌اند. این موضوع نیازمند این است که رأی‌دهندگان به سلامت فرایند باور داشته باشند و احساس کنند که حزب‌شان در چهار سال آینده شانسی برای پیروزی دارد. هر بار که مردم احساس کنند انتخابات مشروعیت ندارد، روزی نزدیک‌تر می‌شود که یک طرف یا طرف دیگر، سیستم را به‌جای پذیرش نتایج بشکند.

پیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 452443
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *