فرسایش خاک ۶ برابری در ایران

طبق آمارهای رسمی جهادکشاورزی میزان میانگین فرسایش خاک در کشور حدود ۱۶.۵ تن در هکتار است. فرسایش خاک در ایران تقریباً معادل ۲ تا ۲/۵ برابر آسیا و ۵ تا ۶ برابر میانگین جهانی است.

به گزارش سرویس محیط زیست جهان صنعت نیوز، طبق اعلام وزارت جهادکشاورزی، متوسط فرسایش در کل کشور حدود ۱۶ و نیم تن، برای کل سطوح است. که آن هم در اراضی ملی رخ می‌دهد. در اراضی دامنه‌ها، شیب‌ها زمانی که بارش باران شدید رخ می‌دهد. به دلیل اینکه پوشش گیاهی فقیر شده است. منجر به جاری شدن سیلاب‌های سنگین شده و فرسایش خاک ما را بالا برده است.

داده‌ها نشان میدهد، ایران در دشت‌ها فرسایشی ندارد. اگر هم بارشی داشته باشیم نفوذ می‌کند. چون شیب زمین هم پایین‌تر و کمتر است. و عملا این آماری که ارائه شد و متاسفانه نگران کننده هم است در اراضی ملی است. درخصوص اعلام فرسایش خاک نیز متولی اصلی سازمان منابع طبیعی و آخیزداری کشور است. که هم میزان را اعلام و هم از این فعلا جلوگیری کند.

چرا فرسایش خاک؟

عوامل فرسایش متعدد است، ما درگیر فرسایش‌های آبی، بادی، فرسایش ناشی از اجرای سازه‌ها و تاسیسات بر روی زمین، تخریب خاک و…هستیم. اما یکی از اصلی ترین عوامل فرسایش، فرسایش آبی است که آن هم ناشی از سیلاب‌هایی است که خبر دارید.

صفدر نیازی شهرکی ، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید؛ تغییر اقلیم در کل دنیا اتفاق افتاد و ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. شدت بارش بالا رفته یعنی بارش‌هایی که برف بود تبدیل به باران شده و باران‌ها هم با شدت بالاتری در زمان محدودتری انجام می‌شود، متاسفانه روان آب‌های عظیمی در مسیل‌های ما و به تبع آن مسیر راه افتادن خاک مرغوب و مناسب رخ می‌دهد. اجرای سازه‌ها از جمله روش‌ها برای کنترل فرسایش خاک است که بندهای کوچک آبخیزداری، پخش سیلاب و یا بندهای تورگابیونی در سازمان محیط زیست اجرا می‌کنند، کشت گیاهان علوفه‌ای در جاهایی که امکانش وجود دارد، کاهش شخم در طول، ما مسیر نحوه شخم را هم باید در اراضی دیم‌مان اصلاح بکنیم، این‌ها عواملی است که می‌تواند به شدت میزان رسوب آبی را در کشور کاهش دهد.

منبع: اکوایران

محیط زیست

شناسه : 452585
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *