جدیدترین تجهیزات پرستاری در کشور

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پرستاری از معرفی آخرین دستاوردها در حوزه تجهیزات مورد نیاز برای مراقبتهای پرستاری در قالب یک نمایشگاه برای نخستین بار در ایران و خاورمیانه خبر داد.

به گزارش سرویس اجتماعی و فرهنگی جهان صنعت نیوز، علی دادگری؛ معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پرستاری اظهار کرد: خدمات سلامت در سال‌های اخیر با توسعه فناوری‌های جدید دستخوش تغییرات مهمی شده است و ابزارهای جدید دیجیتال و هوش مصنوعی باعث شده است بسیاری از خدمات مراقبتی و کنترل سلامت به‌شیوه‌های دقیق‌تر، آسان‌تر و در دسترس‌تر در اختیار بیماران، سالمندان و مددجویان قرار گیرد.

وی با بیان این‌که “نمایشگاه تجهیزات پرستاری و مراقبت از بیماران، سالمندان و کودکان ۱۵ تا ۱۸ آبان امسال در مرکز نمایشگاهی هتل المپیک تهران با حضور شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده این تجهیزات، پرستاران، کاربران این دستگاه‌ها و عموم مردم برگزار می‌شود.”، ادامه داد: کاربر بخش مهمی از این تجهیزات پرستاران و گروه پرستاری هستند که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و مراقبتی و نیز در خدمات پرستاری در منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد اما تاکنون به این وجه از تجهیزات سلامت‌محور توجه نشده است و بیشتر از این وسایل به‌عنوان تجهیزات پزشکی یاد می‌شود در حالی که کاربر بسیاری از این دستگاه‌ها پرستاران هستند.

تحول نظام سلامت با گسترش مراکز مراقبت در منزل

وی ابراز کرد: در سال‌های اخیر اقبال مردم، بیماران و سالمندان به خدمات مراقبت در منزل بیشتر شده است و بسیاری از مراکز هوم‌کر و مراقبت در منزل وسایل مورد نیاز خود را برای خدمت به بیماران و مددجویان از شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی تهیه می‌کنند. امروزه این مراکز حتی به تجهیزات پیشرفته آی‌سی‌یو در منزل نیز مجهز هستند و می‌توانند این خدمات را با قیمت ارزان‌تر از بیمارستان‌ها ارائه کنند و شرایطی را فراهم کنند که بیماران در معرض عفونت کمتر باشند و کنار خانواده و با روحیه بهتر از خدمات مراقبتی برخوردار شوند.

دادگری افزود: در چنین شرایطی معرفی آخرین دستاوردها و تجهیزات مراقبتی اعم از تولیدات داخلی و خارجی می‌تواند زمینه بهبود و ارتقای خدمات مراقبتی را هم در بیمارستان‌ها و هم در مراکز مراقبت در منزل فراهم کند.

وی گفت: رسیدن به چنین هدفی یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه و سمینار تجهیزات و خدمات پرستاری و مراقبت از بیماران، سالمندان و کودکان است که برای اولین بار در ایران و خاورمیانه برگزار می‌شود.

وی همچنین گفت: بسیاری از تجهیزات سنجش و اندازه‌گیری علایم حیاتی، تجهیزات دیالیز یا بخش‌های مراقبت ویژه، تجهیزات مراقبت در منزل، توانبخشی، اقلام مورد نیاز در احیا، اورژانس و فوریت‌های پزشکی، تجهیزات مراقبت از نوزاد یا مراقبت‌های پس از زایمان، تجهیزات مراقبت از زخم و عفونت، لوازم مراقبت از پوست و زیبایی، منسوجات و پوشاک بیماران، تجهیزات نقل و انتقال بیماران و مددجویان فقط بخشی از تجهیزات مراقبتی هستند که پرستاران از آن‌ها در ارائه خدمات استفاده می‌کنند.

دبیر علمی نمایشگاه و سمینار تجهیزات و خدمات پرستاری و مراقبت از بیماران، سالمندان و کودکان ادامه داد:‌ بخش مهمی از این تجهیزات در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و پرستاران کاربران نهایی آن‌ها هستند که به‌صورت روزمره از آن‌ها برای ارائه خدمات مراقبتی به بیماران استفاده می‌کنند و حتماً در انتخاب و خرید این لوازم برای بیمارستان‌ها باید از نظر پرستاران باتجربه استفاده شود تا بیشترین بهره‌وری در استفاده از آن‌ها به دست آید.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پرستاری ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه یک نگاه نو و تحول‌آفرین در عرصه ارائه خدمات سلامت در ایران ایجاد می‌کند و استقبال شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده و حضور پررنگ آنها در این نمایشگاه می‌تواند زمینه توسعه و بهبود این خدمات و الگوآفرینی برای ارائه‌کنندگان خدمات مراقبتی در سطح ملی و بین‌المللی فراهم کند.

وی گفت: خدمات مراقبتی امروز یکی از ارکان مهم نظام سلامت است و با توجه به گسترش بیماری‌های مزمن و سالمندی هر روز بر میزان اهمیت و کارکرد آن اضافه می‌شود، این خدمات یکی از نیازهای ضروری جوامع نوین است و قطعاً استفاده از فناوری‌های جدید می‌تواند در بهبود این خدمات برای بیماران و مددجوان کمک مؤثری باشد.

نظام سلامت نیازمند تجهیزات جدید دیجیتال است

دادگری اضافه کرد: خدمات و مراقبت‌های پرستاری از آحاد جامعه در قرن حاضر اهمیت ویژه و روزافزونی به خود گرفته است و به‌موازات پیشرفت‌های عظیم تکنولوژی در دنیا زندگی انسان نیز تغییر کرده و متحول شده است و قطعاً برای اینکه در این سیر پرسرعت تحول از بالاترین استانداردهای مراقبتی بهره‌مند شویم باید به‌تدریج ابزارها و تجهیزات سنتی مراقبتی جای خود را به تجهیزات مدرن با فناوری‌های نوین از جمله فناوری دیجیتال بدهند.

دبیر علمی نمایشگاه و سمینار تجهیزات و خدمات پرستاری و مراقبت از بیماران، سالمندان و کودکان گفت: در این نمایشگاه پرستاران می‌تواند به‌طور مستقیم با تولیدکنندگان، واردکنندگان و صنعتگران تجهیزات مراقبتی دیدار و گفت‌و‌گو کنند و با آخرین تکنولوژی‌ها و تجهیزات مراقبتی آشنا شوند و در عین حال بیان نیاز بیماران و مددجویان در دریافت خدمات مراقبتی می‌تواند ایده‌های جدیدی برای تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان لوازم پزشکی و مراقبتی ایجاد کند که در طراحی، تولید، برنامه‌ریزی و تأمین بازار این محصولات مؤثر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از تجهیزات و خدمات فناورانه و دیجیتال مراقبتی کمک می‌کند تا افراد مختلف اعم از بیمار، سالمند، کودک و سایر مددجویان از حداکثر ایمنی و کیفیت دریافت مراقبت‌ها در حین دریافت مراقبت پرستاری در منزل یا مراکز درمانی و مراقبتی برخوردار شوند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پرستاری گفت: علاوه بر آن پژوهشگران و دانشجویان رشته‌های مختلف گروه سلامت به‌ویژه رشته‌های پرستاری و توانبخشی می‌توانند ایده‌ها و نظرات خود را برای به‌کارگیری و استفاده بهینه از هر کدام از ابزارهای مراقبتی با تولیدکنندگان به اشتراک بگذارند و از تولیدات آنها در فرایند مراقبت از افراد در جامعه، خانواده، بیمارستان و مراکز مراقبتی استفاده کنند و ایده‌های جدیدی برای انجام پژوهش‌های بالینی خود به دست آورند.

وجود ۵۵ گروه تجهیزات مراقبتی پرستاری در کشور

دبیر علمی اولین نمایشگاه و سمینار تجهیزات و خدمات پرستاری و مراقبت از بیماران، سالمندان و کودکان افزود: پیش‌بینی اولیه ما این است که ۵۵ گروه تجهیزاتی در کشور وجود دارند که کاربران آن‌ها پرستاران هستند و حداقل ۵ میلیون نفر در کشور به این تجهیزات نیاز دارند که می‌تواند توسط صدها هزار پرستار شاغل در کشور در حوزه‌های مختلف مراقبت‌های حاد و مزمن مورد استفاده قرار گیرد.

دادگری تصریح کرد: تولیدکنندگان داروها و مکمل‌ها به‌ویژه مکمل‌های تغذیه‌ای، تجهیزات مراقبت‌های خانگی و بیمارستانی، ارائه‌دهندگان خدمات مراقبت پرستاری در منزل، تولیدکنندگان پوشاک و منسوجات مراقبتی، تولیدکنندگان و ارائه‌کنندگان خدمات فناوری سلامت شامل اپلیکیشن‌ها و… می‌توانند در این رویداد ویژه پرستاری و مراقبتی شرکت کنند.

وی اظهار کرد: این نمایشگاه همزمان با هفته پرستار و با همکاری سازمان نظام پرستاری برگزار می‌شود و کنار آن چند کارگاه، سمینار و رویداد علمی شامل سمینار جایگاه خدمات مراقبت در منزل در ایران و جهان،‌ همایش مراقبت‌های سلامت دیجیتال و نقش پلت‌فرم‌ها در بهبود مراقبت از بیمار، سمینار نرسینگ تاک و جشنواره دانشجویی ایده‌های نو در حوزه پرستاری برگزار می‌شود.

منبع: تسنیم

اجتماعی و فرهنگی

شناسه : 452783
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *