ماهواره چمران ۱ در مدار تثیبت شده است

رئیس شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ماهواره چمران ۱ در مدار تثیبت شده و در مسیر خود حرکت می‌کند.

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز، امیر دریادار امیر رستگاری شامگاه امروز شنبه ۲۴ شهریور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: ماهواره چمران ۱ امروز در مدار قرار گرفت و از صبح تا امروز ۴ بار رصد داشتیم و این ماهواره در اختیار همکاران کنترل زمین قرار گرفته و در مدار تثبیت شده و در مسیر خود حرکت می کند.

امیر رستگاری خاطرنشان کرد: اولین کشور در جهان اسلام هستیم که توانسته طراحی ماهواره، ماهواره بر و انواع سامانه های کنترل زمینی را در داخل کشور به دست متخصصان و دانشمندان خود بومی‌سازی کرده و بسازد. افتخار ما این است که در سخت‌ترین شرایط و تحریم و به تنهایی به این موفقیت رسیدیم.

در ادامه، سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه بیان کرد: ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ با موفقیت، ماهواره چمران ۱ را در مدار ۵۵۰ کیلومتری قرار داد. کارفرمای این طرح سازمان فضایی بود و ماهواره‌بر را سپاه و ماهواره را صاایران ساخت. پژوهشگاه فضایی ناظر بود و شرکت های دانش بنیان در ساخت زیرسیستم های ماهواره و ماهواره بر حضور داشتند.

وی ادامه داد: ما با وجود همه تحریم ها و تهدیدات به این موفقیت رسیدیم و تهدیدات فعالیت فضایی ما را نه تنها کُند نکرد بلکه الان شاهد پیشرفت در این بخش هستیم. این موفقیت نشان داد در عین کثرت می توانیم به وحدت برسیم. در این زمینه، همکاری خوبی میان بخش های مختلف انجام شد.

نقطه قوت این پرتاب

سردار جعفرزاده خاطرنشان کرد: ماهواره بر قائم ۱۰۰ یک ماهواره بر تاکتیکی سه مرحله ای سوخت جامد است که در پرتاب اول، ماهواره ثریا را در مدار ۷۵۰ کیلومتری قرار داد. موتور اول این ماهواره بر ۷ ثانیه جدا می شود. این ماهواره را از هر جای کشور می توانیم پرتاب کنیم. کمتر از ۱ ماه این ماهواره بر آماده پرتاب ماهواره می شود. گام بعدی ساخت ماهواره بر قائم ۱۰۵ است که در یکسال آینده تست آن انجام می شود و می توانیم ماهواره ۲۰۰ کیلومتری را در مدار قرار دهیم. مرحله بعد ساخت ماهواره‌بر قائم ۱۲۰ چهار مرحله ای است که امیدواریم خواسته رهبر معظم انقلاب را برآورده کرده و ماهواره را به مدار ۳۶ هزار کیلومتر برسانیم.

وی ادامه داد: شهید رئیسی بعد از یک دوره رکود، چرخ فعالیت فضایی را به حرکت درآورد. ما پرتاب امروز را به آقای پزشکیان تقدیم می کنیم و امیدواریم این دستاوردها در دولت چهاردهم ادامه یابد. سردار حاجی زاده جلسه ای با رئیس جمهور داشته اند و آقای پزشکیان تاکید داشته اند که فعالیت فضایی کشور با قوت ادامه یابد.

** نقطه قوت این پرتاب این است که در روز اول ماهواره در مدار تثبیت شد

در ادامه امیر رستگاری با اشاره به اینکه نقطه قوت این پرتاب این است که در روز اول ماهواره در مدار تثبیت شد، گفت: ما به هدف خود در پرتاب چمران ۱ رسیدیم. چمران ۱ یک ماهواره تحقیقاتی است که در دسته میکرو ماهواره ها قرار می گیرد.

** چمران ۱ کمتر از ۳۰۰هزار دلار هزینه برد/ سفارش آن ۶میلیون دلار هزینه می‌بُرد

وی خاطرنشان کرد: چمران ۱، شصت کیلوگرم وزن دارد و ۲۳۰ هزار ساعت نفر روی این طرح کار کرده اند. ۸ شرکت دانش بنیان با وزارت دفاع همکاری داشتند و کمتر از ۳۰۰ هزار دلار هزینه برد. اگر می خواستیم این ماهواره را سفارش دهیم، ۶ میلیون دلار هزینه می برد.

منبع: ایسنا

سیاسی

شناسه : 452858
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *