هواشناسی ۲۵ شهریور؛ هشدار نارنجی بارش سنگین و سیلاب در این ۱۰ استان

سازمان هواشناسی از فعالیت سامانه بارشی در ۱۶ استان خبر داد و برای ۱۰ هشدار نارنجی بارش‌های سنگین و احتمال طغیان رودخانه‌ها و خسارت به کشاورزان صادر کرد.

به گزارش سرویس عمومی جهان صنعت نیوز، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و مناطقی از استان‌های اردبیل، شمال و شرق آذربایجان شرقی، ارتفاعات کرمان، بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و ارتفاعات هرمزگان رگبار، رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی شده است. بارش‌ها در دامنه و ارتفاعات البرز مرکزی، شرقی، مازندران و گلستان شدید است.

فردا دوشنبه در مناطقی از شرق گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات البرز در استان‌های البرز، تهران و سمنان رگبار، رعدوبرق و وزش با شدید روی می‌دهد.

همچنین دوشنبه در ساعات بعدازظهر در جنوب سیستان و بلوچستان و ارتفاعات هرمزگان افزایش ابر، احتمال رگبار، رعدوبرق و وزش باد دور از انتظار نیست. سه‌شنبه این شرایط در شمال استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و غرب مازندران ادامه دارد.

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در مناطقی از آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و نیمه غربی سواحل دریای خزر رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

امروز و فردا در نیمه شرقی و مناطقی از مرکز کشور در برخی ساعات وزش باد شدید و گردوخاک روی می‌دهد. امروز دریای خزر و طی امروز و فردا دریای عمان و شرق تنگه هرمز مواج است.

هشدار نارنجی تشدید بارش های سنگین

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵: نیمه شرقی گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، نیمه شمالی اردبیل، ارتفاعات و دامنه در استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان.

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶: شمال خراسان رضوی، جنوب و شرق خراسان شمالی و ارتفاعات استان‌های سمنان و مازندران.

اثر مخاطره: طغیان رودخانه‌های فصلی و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، صاعقه، آبگرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل گیری روان آب و سیلاب، سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، وزش باد شدید، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی.

توصیه: پرهیز از هرگونه تردد و توقف در حاشیه روخانه ها و مسیل‌ها، پرهیز از اسکان و بر پایی چادر در بستر و حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده، آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی.

هشدار رگبار باران و باد شدید در این استانها

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد گرد و خاک، کاهش محسوس دما

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵: نیمه شرقی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، زنجان، قزوین، غرب و شمال غرب اصفهان، مناطق مرکزی در خراسان جنوبی و نیمه شمالی استان‌های البرز، تهران و سمنان و ارتفاعات و دامنه در نیمه شمالی کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان.

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶: مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، ارتفاعات در مرکز کرمان و نیمه شمالی استان‌های سمنان، البرز و تهران.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتاً شدید، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت و احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات
توصیه: عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلو‎ل‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع و انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف

هشدار احتمال طوفان گرد و خاک

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید در نواحی مستعد همراه با گرد و خاک و احتمال طوفان گرد و خاک

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵ و دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶: تهران، البرز، قم، اصفهان، مرکزی، یزد، کرمان، خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: وزش باد شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال و احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات.

توصیه: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم انجام پروازهای سبک شامل گلایدر، بالگرد و ..، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال.

افزایش سرعت باد و ارتفاع امواج دریا

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای در محدوده ۲۲-۲۴ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا ۱.۵ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵ و دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، غرب دریای عمان، شرق خلیج فارس

اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی ،اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و سبک ، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی

توصیه: منع شنا، منع فعالیت های تفریحی و شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی.

عمومی

شناسه : 452869
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *