ماجرای وام‌های میلیاردی قرض الحسنه کارمندان بانک مرکزی چیست؟

مدیرکل منابع انسانی بانک مرکزی اعلام کرد که تسهیلات کارکنان این بانک بر اساس قانون و مصوبات شورای پول و اعتبار از منابع مالکانه بانک پرداخت می‌شود و هیچ‌گونه تسهیلات خارج از چارچوب قانونی ارائه نشده است.

جهان صنعت نیوز : کامیار کاوه، مدیرکل منابع انسانی بانک مرکزی، در واکنش به انتقادات مطرح‌شده درباره تسهیلات کارمندان بانک مرکزی، تأکید کرد که پرداخت تسهیلات به کارکنان بر اساس جزء ۵ ماده ۳۴ قانون پولی و بانکی و از محل منابع مالکانه این بانک انجام می‌شود. او تصریح کرد که هیچ تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای از سال ۱۳۹۵ به کارکنان پرداخت نشده و مدیران بانک مرکزی از دریافت تسهیلات از شبکه بانکی منع شده‌اند. کاوه همچنین افزود که بانک مرکزی هیچ تسهیلاتی خارج از مصوبات قانونی به کارکنان خود ارائه نکرده است و در صورت ادامه انتشار شایعات، حق پیگیری قضایی را برای خود محفوظ می‌داند.

تسهیلات کارکنان بانک مرکزی: شفافیت و قوانین موجود

سرویس بانک و بیمه : کامیار کاوه، مدیرکل منابع انسانی بانک مرکزی، در توضیحات خود پیرامون انتقادات مطرح‌شده در فضای مجازی درباره تسهیلات کارکنان بانک مرکزی، اظهار داشت که پرداخت این تسهیلات از ابتدای دهه ۹۰ و بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار، مطابق جزء ۵ ماده ۳۴ قانون پولی و بانکی انجام می‌شود. وی تأکید کرد که تمامی این تسهیلات از محل منابع مالکانه بانک مرکزی پرداخت می‌شوند و هیچ‌گونه استفاده‌ای از منابع سپرده‌ای در این فرآیند وجود ندارد. دستورالعمل‌های مربوط به پرداخت تسهیلات نیز از سال ۱۳۹۰ به اجرا درآمده و مبنای کار بانک قرار گرفته است.

منع دریافت تسهیلات برای مدیران بانک مرکزی

بر اساس قانون و برای حفظ جایگاه حاکمیتی و نظارتی بانک مرکزی، مدیران این بانک از دریافت هرگونه تسهیلات از شبکه بانکی منع شده‌اند. کاوه تصریح کرد که خارج از آیین‌نامه‌های مصوب، هیچ‌گونه تسهیلاتی به کارکنان و مدیران بانک مرکزی در سطوح مختلف سازمانی پرداخت نشده است. این موضوع نشان‌دهنده تعهد بانک مرکزی به رعایت شفافیت و اجرای دقیق قوانین مصوب است.

نرخ سود تسهیلات و حذف تسهیلات قرض‌الحسنه

از سال ۱۳۹۵ به بعد، شورای پول و اعتبار تصمیم به تعیین حداقل نرخ سود ۱۰ درصد برای تسهیلات کارکنان بانک مرکزی گرفت. کاوه تاکید کرد که در این مدت، هیچ تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای به هیچ‌یک از کارکنان بانک مرکزی اعم از اعضای هیئت عامل یا سایر سطوح سازمانی پرداخت نشده است. تمامی تسهیلات اعطایی با دریافت وثائق و تضامین مطابق با آیین‌نامه‌های مصوب صورت می‌گیرد و هیچ تسهیلاتی خارج از این چارچوب ارائه نشده است.

محدودیت‌های جدید در رابطه با قانون بانک مرکزی

کاوه همچنین به اجرای ماده ۶۰ قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که از خردادماه ۱۴۰۳ اجرایی شده است. طبق این قانون، برقراری هرگونه رابطه مالی نظیر دریافت تسهیلات یا سپرده‌گذاری میان کارکنان بانک مرکزی و اعضای خانواده آن‌ها با شبکه بانکی محدود شده است. این اقدام در راستای صیانت از جایگاه حاکمیتی و جلوگیری از تضاد منافع صورت گرفته است.

پاسخ بانک مرکزی به شایعات و انتقادات

طی روزهای اخیر، انتقادات و شایعاتی درباره تسهیلات کارکنان بانک مرکزی و وام‌های اعطایی به آن‌ها در فضای مجازی منتشر شده است. این انتقادات به دنبال انتشار جزییات وام ۹۱.۵ همتی بانک‌ها به کارمندان خود و وام‌های ارائه‌شده به برخی نهادهای دیگر از جمله بورس، شکل گرفته است. منتقدان این مسئله را مطرح کرده‌اند که بانک‌ها و نهادهای مالی به راحتی وام‌های کلان با سود کم به کارکنان خود می‌دهند، در حالی که برای ارائه تسهیلات به مردم عادی، پیچیده‌ترین شرایط را ایجاد می‌کنند.

عدم انتشار فهرست وام کارمندان بانک مرکزی

یکی از سوالات پرتکراری که در این زمینه مطرح می‌شود، مربوط به عدم انتشار لیست وام کارمندان بانک مرکزی است. مجلسی‌ها اعلام کرده‌اند که قانون مربوط به انتشار فهرست وام کارکنان نظام بانکی شامل بانک مرکزی نیز می‌شود و این بانک باید این اطلاعات را منتشر کند. محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در سال گذشته و در بحبوحه حواشی مرتبط با وام کارکنان بانک‌ها اعلام کرده بود که فهرست وام کارمندان بانک مرکزی نیز منتشر خواهد شد.

کاوه در پایان سخنان خود تأکید کرد که بانک مرکزی هیچ تسهیلاتی خارج از مصوبات قانونی ارائه نکرده است و تمام پرداخت‌ها مطابق با دستورالعمل‌های موجود انجام شده‌اند. وی هشدار داد که بانک مرکزی در صورت ادامه انتشار شایعات بی‌اساس و تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی، حق پیگیری حقوقی و شکایت قضایی را برای خود محفوظ می‌داند. این واکنش بانک مرکزی نشان‌دهنده جدیت این نهاد در حفظ شفافیت و رعایت قوانین در امور مربوط به تسهیلات کارکنان خود است.

وام‌های میلیاردی ارزان‌قیمت به کارکنان بانک‌ها

در روزهای اخیر، افزایش حجم انتقادات به وام‌های میلیاردی و ارزان‌قیمت ارائه‌شده به کارکنان بانک‌ها و بورس، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. منتقدان این مسئله را مطرح کرده‌اند که چرا بانک‌ها با شرایط ساده به کارکنان خود وام‌های کلان می‌دهند، اما برای پرداخت وام‌های ازدواج و دیگر تسهیلات کوچک به جوانان، شرایط سختگیرانه‌ای مانند وثایق پیچیده تعیین می‌کنند.

این سوال به‌کرات از سوی مردم مطرح شده است که چرا بانک‌ها لیست وام‌های خود به کارکنان را به‌طور شفاف منتشر نمی‌کنند و آیا بانک مرکزی نیز به انتشار این فهرست‌ها متعهد است یا خیر؟ به نظر می‌رسد انتقادات موجود، ناشی از عدم شفافیت در برخی بخش‌ها و نهادهای مالی باشد و مردم انتظار دارند که این شفافیت در آینده افزایش یابد.

بانک و بیمه

شناسه : 452908
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *