فرق عمده فروشی و خرده فروشی در بازار خرید و فروش کالا
برای رسیدن به جواب این سوال، بهتر است در مورد هر کدام یعنی عمده فروشی و خرده فروشی، اطلاعات لازم را بدست آورید. به عبارتی دیگر با آگاهی از تفاوت عمده فروشی و خرده فروشی میتوانید راحتتر به پاسخ این سوال برسید.
عمده فروشی یعنی فروش محصول در تعداد بالا. مهم نیست محصول مورد نظر چه کالایی باشد مهم این است که در تعداد زیاد با قیمت ارزان فروخته شوند. در واقع دلیل ارزان بودن قیمت عمده این است که تعداد فروش محصول بالا است و فروشنده سود خود را از مجموع سودهای ریز بدست میآورد. بازار و تجارت، هم به عمده فروش و هم به خرده فروش نیاز دارد. در واقع هر کدام جایگاه مخصوص خود را در بازار داشته و درآمد مخصوص به خود را دارند.
عمده فروش هم میتواند خود تولیدکننده محصول باشد هم میتواند محصولات را از تولیدکننده یا توزیع کننده تامین نماید. در مقابل عمده فروش، خرده فروش قرار دارد که محصولات را در تعداد بالا از عمده فروش خریداری کرده و به صورت تکی به مشتریان عرضه میکند.
به زبان سادهتر عمده فروش حجم وسیعی از کالاها را به خرده فروش داده و خرده فروش محصولات را به دست مصرفکنندگان نهایی میرساند. منظور از مصرف کنندگان نهایی همان مردمان عادی هستند که برای امرار معاش و تامین نیازهای زندگی به یک سری محصول در زندگی نیاز دارند. با توضیحاتی که ارائه دادیم عمده فروشی بهتر است یا خرده فروشی؟
عمده فروش با چه کسانی سروکار دارد؟
عمده فروشان برای فروش محصولات خود با تمام کسانی که کالایی برای فروش دارند ارتباط دارند. آنها، کالاها را با قیمت اقتصادی به خرده فروشان ارائه میدهند. به طوری که خرده فروشان نیز بتوانند با قیمت معقول محصول را به دست مصرف کننده برسانند. در غیر این صورت اگر خرده فروشان محصولات را گران خریداری کنند باید به قیمت گران هم بفروشند و فروش محصول گران نسبتاً سخت تر است.
معمولاً عمده فروشان خود تولید کننده محصول نیستند و از یک منبع دیگر محصولات را تامین میکنند. البته اگر بتوانید عمده فروشی پیدا کنید که خود تولید کننده محصول است، سود بیشتری از هر محصول بدست خواهید آورد. مثلا کسانی که در حوزه پوشاک فعال هستند برای دسترسی به لباسهای متنوع و ارزان بهتر است با تولیدی پوشاک زنانه عمده ارتباط بگیرند.
ارتباط مستقیم بین تولیدی و مغازه دار موجب افزایش سود و درآمد مغازه دار می شود. پس اگر بتوانید مستقیم با تولیدکننده ارتباط بگیرید، سود بیشتری کسب خواهید کرد. در واقع در چنین شرایطی شما بی واسطه و مستقیم از مرکز اصلی خرید میکنید و هیچ واسطه گری بین شما و تولیدکننده وجود ندارد. پس سودی که برای هر محصول پرداخت میکنید نسبتاً کمتر و ارزان تر است.
اینکه عمده فروشی بهتر است یا خرده فروشی یک مساله نسبی است و افراد مختلف ممکن است در هر دو مسیر متفاوت عمل کنند. عمده فروشی موفق است که فعالیت خود را به یک شهر و مکان محدود نکند و علاوه بر عرضه محصولات به شهرهای گوناگون جسارت صادرات محصول به کشورهای دیگر را نیز داشته باشد.
بنابراین اگر قصد دارید با قدم نهادن در حوزه عمده فروشی کسب درآمد کنید ریسک گامهای بلند را داشته باشید و خود را به سطح جهان معرفی کنید. مهم این است که محصول درستی را انتخاب کنید و همیشه کیفیت را اولویت قرار دهید.
آشنایی با خرده فروشی
پیش از بررسی تفاوت عمده فروشی و خرده فروشی بهتر است با مفهوم خرده فروشی بیشتر آشنا شویم. در زنجیره تولید و پخش محصول، خرده فروشی آخرین حلقه ای است که کالا را به دست مصرفکننده میرساند. خرده فروش، محصول را همانطور که هست با قیمت بالاتر به مشتریان عرضه میکند. برای درک بهتر چند مثال میزنیم تا راحتتر با مفهوم خرده فروشی آشنا شوید.
تصور کنید کارخانه تولید آرد کیسه های ۵۰ کیلویی از آرد را در تعداد بالا به شرکت پخش ارسال میکند و شرکت پخش کیسه های آرد را به دست نانوایی میرساند. اگر نانوا آرد را به نان تبدیل کند خرده فروش نهایی همان شرکت پخش میشود؛ ولی اگر همان آرد را به شخص دیگر بفروشد نانوا به عنوان خرده فروش نهایی به شمار میرود.
سوپرمارکتها، داروخانهها، جایگاههای پمپ بنزین، دکهها و تمام فروشگاههایی که محصولات خاص یا متنوع را در اختیار مردم قرار میدهند، جزو خرده فروشان محسوب میشوند. خرده فروش ممکن است به صورت حضوری یا حتی آنلاین محصولات را عرضه کند. این روزها عده زیادی با راهاندازی فروشگاه اینترنتی کسب درآمد میکنند.
حتی کسانی که تنها با فعالیت در شبکههای اجتماعی، محصولی را برای فروش قرار میدهند، آنها نیز جزو خرده فروش به شمار میروند. تعداد خرده فروشان نسبت به عمدهفروشان بیشتر است زیرا عده زیادی از طریق خرید عمده و فروش محصول کسب درآمد میکنند.
آشنایی با تفاوت عمده فروشی و خرده فروشی
اصلیترین و مهمترین تفاوت عمده فروشی و خرده فروشی در نحوه کسب درآمدشان است. عمده فروش برای کسب درآمد باید با فعالان فروش در حوزهای مشخص ارتباط برقرار کند. در صورتی که خرده فروش برای کسب درآمد با مردم عادی و مصرفکنندگان محصول مورد نظر سروکار دارد.
به عبارتی سادهتر تفاوت عمده فروشی و خرده فروشی در این است که عمده فروش محصولات را در تعداد بالا به دست خرده فروشان میرساند. در حالیکه خرده فروش محصولات خود را به مصرف کننده نهایی میفروشد. در واقع تمام کسانی که در حوزه فروش فعال هستند اعم از تولیدکننده، توزیعکننده، خرده فروش و عمده فروش همگی به هم مرتبط هستند.
هر یک نقش خاصی در تامین محصول داشته و با ایفای نقش خود محصول را به دست مصرفکننده میرساند. عمده فروش برای دستیابی به درآمد و سود بیشتر باید سعی کند صاحبان کسبوکار را به سوی خود بکشاند؛ ولی خرده فروش برای تبلیغ کار خود میتواند حتی در سطح شهر بازاریابی نماید. در واقع نوع فعالیت خرده فروش و عمده فروش کاملاً با هم متفاوت است. با وجود اینکه هر دو محصول میفروشند ولی یکی فروش در وسعت بالا دارد و یکی تک فروشی میکند.
یکی دیگر از تفاوت های عمده فروشی و خرده فروشی این است که میزان سرمایه مورد نیاز برای شروع عمده فروشی نسبتاً بیشتر است؛ زیرا باید حجم وسیعی از محصولات را از تولیدکننده تامین نماید. در صورتیکه خرده فروش میتواند با چند بسته محصول کار خود را آغاز نماید.
این مطلب توسط جهان صنعت نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست
خواندنیلینک کوتاه :
بسیار مقاله عالی و راهنمایی خوبیه
کاربردی بود
سود تو کودومشه؟