آخرین اخبار از افزایش مبلغ یارانه نقدی در سال ۱۴۰۳

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، در اظهارات اخیر خود به بررسی وضعیت یارانه‌ها و امکان افزایش مبلغ آن در سال ۱۴۰۳ پرداخت.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز، طبق تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف به پرداخت یارانه نقدی به اقشاری است که از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یارانه‌بگیر شناخته شده‌اند.

 در حال حاضر، یارانه به دهک‌های ۱ تا ۳ مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و به دهک‌های ۴ تا ۹ مبلغ ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

حسینی بیان کرد که یارانه فعلی نیز با تحقق صد درصدی منابع مالی همراه نبوده و به همین دلیل امکان افزایش مبلغ یارانه وجود ندارد. در نیمه اول سال ۱۴۰۳، حدود ۵۲ تا ۵۳ درصد از منابع مورد نیاز محقق شده و سازمان با ۵۰ درصد کسری منابع مواجه است.

امکان افزایش مبلغ یارانه نقدی در صورت تامین منابع 

بودجه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها براساس منابعی که محقق می‌شود، تعیین می‌شود. اگر منابع مالی افزایش پیدا کند، امکان افزایش مبلغ یارانه نیز وجود خواهد داشت.

علاوه بر یارانه نقدی، سازمان باید یارانه طرح دارویار (شیرخشک، دارو و ملزومات پزشکی)، مستمری بهزیستی و کمیته امداد وهمچنین مواردی که در جدول ۱۴ قانون بودجه لحاظ شده‌ است را باتوجه به منابعی که داریم پرداخت کند.

سازمان برنامه و بودجه مسئولیت تعیین منابع و مصارف را بر عهده دارد و این سازمان است که باید تصمیم بگیرد که چگونه منابع و مصارف را برای پرداخت یارانه‌ها تخصیص دهد.

 حسینی اشاره کرد که نظرات افراد درباره مبلغ یارانه متفاوت است و ممکن است برای یک فرد ۱۰ میلیون تومان هم کم باشد، در حالی که برای فرد دیگر ۳۰۰ هزار تومان کافی باشد. بنابراین، رضایت افراد از مبلغ یارانه به منابع دولت و شرایط اقتصادی بستگی دارد.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در پایان تأکید کرد که افزایش مبلغ یارانه در سال ۱۴۰۳ به دلیل عدم تحقق منابع مالی و شرایط اقتصادی امکان‌پذیر نیست و باید به منابع دولت و نیازهای جمعیت یارانه‌بگیر توجه شود.

خبرآنلاین

اقتصاد کلان

شناسه : 453369
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *