رشد اقتصادی ایران ترمز کرد: کاهش ۱.۳ واحد درصدی نسبت به بهار ۱۴۰۱

رشد اقتصادی ایران در سه ماهه اول سال 1403، با رشد 3.2 درصدی همراه بوده است. با این وجود رشد اقتصادی در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته کاهش ۱.۳ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

جهان صنعت نیوز بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی ایران در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ با احتساب نفت به ۳۹۰۵.۱ هزار میلیارد ریال رسید و رشد اقتصادی ۳.۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کرده است. این در حالی که نرخ رشد اقتصادی در بهار سال ۱۴۰۱ حدود ۴.۵ درصد بود که نشان از کاهش آهنگ رشد اقتصادی دارد. رشد بدون نفت در بهار امسال نیز ۲.۵ درصد برآورد شده که نسبت به فصل مشابه سال ۱۴۰۱ کاهش ۱.۱. واحد درصدی را نشان می‌دهد.

رشد اقتصادی ۳.۲ درصدی در سه ماهه اول ۱۴۰۳

جهان صنعت نیوز – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جدیدترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی کشور، اعلام کرده است که تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵، در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ به ۳۹۰۵.۱ هزار میلیارد ریال رسید. این آمار حاکی از رشد ۳.۲ درصدی تولید ناخالص داخلی با احتساب نفت و رشد ۲.۵ درصدی بدون احتساب نفت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

رشد اقتصادی به قیمت بازار

رشد اقتصادی به قیمت بازار نیز در این دوره به میزان ۴.۲ درصد افزایش یافته است. محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی، نشان می‌دهد که رشد اقتصادی کشور عمدتاً در بخش‌های مختلف اقتصادی، از جمله نفت و گاز، صنایع و معادن، کشاورزی و خدمات رخ داده است.

سرمایه‌گذاری و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص

بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که تشکیل سرمایه ثابت ناخالص نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴.۶ درصد رشد داشته است. این رشد عمدتاً تحت تأثیر افزایش سرمایه‌گذاری در دو زیربخش اصلی “ماشین‌آلات” با رشد ۰.۷ درصد و “ساختمان” با رشد ۷.۵ درصد بوده است.

عملکرد بخش‌های مختلف اقتصادی

در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳، تمامی گروه‌های اصلی فعالیت‌های اقتصادی رشد مثبت ارزش افزوده داشته‌اند. گروه “نفت و گاز” با رشد ۹.۵ درصد، “صنایع و معادن” با ۳.۶ درصد، “کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری” با ۳.۱ درصد و “خدمات” با ۱.۹ درصد، به این رشد اقتصادی کمک کرده‌اند. سهم این گروه‌ها در رشد کلی ۳.۲ درصدی به ترتیب ۱.۰، ۰.۸، ۰.۳ و ۱.۱ واحد درصد بوده است.

رشد بخش صنعت

ارزش افزوده بخش “صنعت” نیز در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته با رشد ۳.۱ درصدی همراه بوده است. تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی با بیش از ۱۰۰ نفر کارکن نیز رشدی معادل ۳.۵ درصد داشته که نقش مهمی در افزایش تولید ناخالص داخلی ایفا کرده است. از جمله صنایعی که بیشترین سهم را در این رشد داشته‌اند، می‌توان به صنایع تولید فلزات اساسی و صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی اشاره کرد.

رشد مصرف نهایی و تشکیل سرمایه

بر اساس این گزارش، هزینه‌های مصرف نهایی بخش خصوصی نیز با رشد ۰.۷ درصدی و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص با رشد ۴.۶ درصدی همراه بوده است. این افزایش در تشکیل سرمایه، ناشی از رشد سرمایه‌گذاری در هر دو بخش ماشین‌آلات و ساختمان است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 453624
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *