رشد اقتصادی در سراشیبی

رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سه‌ماهه اول ۱۴۰۳ با وجود نوسانات در صادرات نفت و کاهش مصرف دولتی، به ۳.۲ درصد رسید.

جهان صنعت نیوز – در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۳، رشد تولید ناخالص داخلی ایران ۳.۲ درصد و بدون نفت ۲.۵ درصد گزارش شد. با وجود افزایش صادرات نفت در سال‌های گذشته، این رشد در سال جاری کاهش یافته و عملکرد ضعیف سرمایه‌گذاری و مصرف دولتی نیز از دلایل این کاهش هستند. بانک جهانی و کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت ادامه روند فعلی در سیاست‌های اقتصادی و خارجی، رشد اقتصادی ایران همچنان پایین خواهد بود.

وضعیت کلی رشد اقتصادی در ایران

سرویس اقتصاد کلان : رشد تولید ناخالص داخلی به‌عنوان شاخصی مهم برای سنجش پیشرفت اقتصادی، در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۳ به ۳.۲ درصد رسیده است. این رشد اقتصادی که با افزایش صادرات نفت همراه بود، در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های اقتصادی و تأثیرات آن بر صنایع داخلی کاهش یافته بود. با این حال، رشد اقتصادی در بهار ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و از میانگین رشد سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز پایین‌تر است.

نقش سرمایه‌گذاری و فناوری در رشد اقتصادی

اقتصاددانان معتقدند که دو عنصر کلیدی برای دستیابی به رشد پایدار اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری و بهبود فناوری است. با اینکه در سال‌های اخیر افزایش صادرات نفت‌خام به رشد اقتصادی کمک کرده است، اما نبود سرمایه‌گذاری پایدار و بهره‌وری مناسب موجب شده تا این رشد در فصل‌های اخیر کاهش یابد. رشد فناوری و بهره‌وری می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند، اما این امر نیازمند سیاست‌های مناسب اقتصادی است.

سقوط رشد اقتصادی در بهار ۱۴۰۳

براساس آمارهای ارائه شده، رشد تولید ناخالص داخلی ایران در بهار ۱۴۰۳ به ۳.۲ درصد کاهش یافته است. این میزان نسبت به بهار ۱۴۰۲ که رشد اقتصادی ۶.۲ درصد گزارش شده بود، کاهش قابل توجهی دارد. همچنین، رشد اقتصادی بدون نفت در بهار ۱۴۰۳ به ۲.۵ درصد رسیده است که نشان‌دهنده کاهش فعالیت‌های غیرنفتی کشور است. کاهش مصرف دولتی و سرمایه‌گذاری نیز از عوامل تأثیرگذار بر این روند بوده است.

شاخص‌های مصرف و سرمایه‌گذاری

براساس آمارهای بانک مرکزی، مصرف خصوصی که نشان‌دهنده رفاه جامعه است، در بهار ۱۴۰۳ تنها ۰.۷ درصد رشد داشته که بسیار کمتر از رشد ۳.۸ درصدی بهار ۱۴۰۲ است. همچنین، رشد مصرف دولتی در این دوره منفی ۷.۳ درصد گزارش شده که نسبت به رشد مثبت سال گذشته نشان از کاهش سرمایه‌گذاری و هزینه‌های جاری دولت دارد. این کاهش سرمایه‌گذاری می‌تواند یکی از دلایل اصلی کاهش رشد اقتصادی در سال جاری باشد.

عملکرد بخش‌های مختلف اقتصادی

بررسی‌های مربوط به رشد اقتصادی در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که تمامی بخش‌های اصلی اقتصادی از جمله نفت و گاز، صنایع و معادن، کشاورزی و خدمات با رشد مثبت مواجه بوده‌اند. با این حال، میزان رشد در برخی بخش‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. برای مثال، بخش صنایع و معادن رشد ۳.۶ درصدی داشته که نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. در بخش صنایع تولیدی، تولید فلزات اساسی و مواد شیمیایی بیشترین سهم را در رشد اقتصادی داشته‌اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو

شناسه : 453909
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *