اطلاعیه آموزش و پرورش: نحوه محاسبه نمره کل کنکور ۱۴۰۴

پذیرش دانشجویان در سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ با توجه به مصوبات جدید شورای سنجش و پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی و آزمون سراسری انجام می‌شود.

جهان صنعت نیوز – بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش و ارزشیابی آموزش کشور، پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها در سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای سنجش و پذیرش انجام خواهد شد. در این پذیرش، سوابق تحصیلی پایه‌های یازدهم و دوازدهم در نظام ۶-۳-۳ و دیپلم و پیش‌دانشگاهی در نظام سالی واحدی با تأثیر قطعی در نمره نهایی لحاظ می‌شود. سهم سوابق تحصیلی و نمره کنکور در گروه‌های آزمایشی مختلف متفاوت است، به‌طوری‌که سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) در گروه‌های ریاضی، تجربی و انسانی ۴۰ درصد و در گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی ۷۰ درصد است.

پذیرش دانشجویان در سال ۱۴۰۵-۱۴۰۴ بر اساس سوابق تحصیلی و کنکور

سرویس اجتماعی : سازمان ملی سنجش و ارزشیابی آموزش کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها در سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای سنجش و پذیرش دانشجو صورت خواهد گرفت. این پذیرش که بر مبنای سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجویان است، شامل استفاده از سوابق تحصیلی و نتایج آزمون اختصاصی (کنکور) خواهد بود.

تأثیر سوابق تحصیلی در نمره نهایی

طبق این اطلاعیه، سوابق تحصیلی دروس عمومی و تخصصی پایه‌های یازدهم و دوازدهم در نظام ۶-۳-۳ و همچنین دیپلم و پیش‌دانشگاهی در نظام سالی واحدی به‌طور قطعی در نمره نهایی پذیرش دانشجویان تأثیرگذار خواهد بود. سهم سوابق تحصیلی در گروه‌های آزمایشی اصلی مانند علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی به میزان ۶۰ درصد (۲۰ درصد برای پایه یازدهم و ۴۰ درصد برای پایه دوازدهم) و سهم نمره کنکور ۴۰ درصد تعیین شده است.

تفاوت سهم نمرات در گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی

در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی، سهم سوابق تحصیلی متفاوت است. در این گروه‌ها، ۳۰ درصد از نمره نهایی از سوابق تحصیلی و ۷۰ درصد از نمره کنکور اختصاصی محاسبه می‌شود. داوطلبان این گروه‌ها باید علاوه بر نمره سوابق تحصیلی خود، در آزمون‌های اختصاصی مرتبط با رشته‌های عملی نیز شرکت کنند.

الزامات ایجاد سوابق تحصیلی برای داوطلبان فاقد سابقه

تمامی داوطلبانی که فاقد سوابق تحصیلی کامل هستند، باید طبق برنامه‌های اعلامی وزارت آموزش و پرورش نسبت به تکمیل این سوابق اقدام کنند. در صورت عدم شرکت در امتحانات نهایی، نمره آن درس به‌عنوان صفر در نظر گرفته می‌شود و در محاسبات نهایی لحاظ خواهد شد. این امر شامل داوطلبانی می‌شود که از شاخه‌های فنی و حرفه‌ای، کاردانش یا طلاب حوزه‌های علمیه هستند.

تأثیر نمرات آزمون اختصاصی و نمره کل نهایی

برای داوطلبان حاضر در آزمون‌های سال ۱۴۰۴، نمرات خام مربوط به آزمون‌های اختصاصی اطلاع‌رسانی خواهد شد. بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی بین حداکثر ۴ نوبت برای محاسبه نهایی در نظر گرفته خواهد شد. نمره کل نهایی در گروه‌های ریاضی، تجربی و انسانی از ترکیب ۶۰ درصد سوابق تحصیلی و ۴۰ درصد نمره کنکور، و در گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی از ترکیب ۳۰ درصد سوابق تحصیلی و ۷۰ درصد نمره کنکور اختصاصی محاسبه خواهد شد.

شرایط شرکت مجدد در آزمون و ممنوعیت‌ها

پذیرفته‌شدگان دوره‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در آزمون سال ۱۴۰۳، اجازه شرکت در آزمون سال ۱۴۰۴ را نخواهند داشت، مگر اینکه قبل از ثبت‌نام نوبت اول آزمون انصراف دهند. همچنین تمامی داوطلبان برای شرکت در آزمون ۱۴۰۴ باید حداقل در یک نوبت آزمون ثبت‌نام کنند.

اجتماعی و فرهنگی

شناسه : 454118
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *