تراز تجاری ایران باز هم منفی تر شد

صادرات غیرنفتی ایران در ۶ ماهه نخست سال جاری با ۶.۵ درصد افزایش به ۲۵.۸ میلیارد دلار رسید و مجموع تجارت کشور به ۸۲.۲ میلیارد دلار بالغ شد.

جهان صنعت نیوز – در نیمه نخست سال جاری، صادرات غیرنفتی ایران با ۶.۵ درصد رشد به ۲۵.۸ میلیارد دلار رسید. همچنین ۲۳.۲ میلیارد دلار نفت و ۶۰۰ میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی صادر شده است که مجموع صادرات کشور را به ۴۹.۶ میلیارد دلار می‌رساند. واردات کشور با احتساب ۲.۵ میلیارد دلار شمش طلا به ۳۲.۶ میلیارد دلار رسیده و مجموع مبادلات تجاری به ۸۲.۲ میلیارد دلار بالغ شده است. تراز تجاری بدون در نظر گرفتن نفت و خدمات، ۶.۸ میلیارد دلار منفی بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، (منفی ۶.۳ میلیارد دلار) شرایط تراز تجاری منفی‌تر شده است.

افزایش صادرات غیرنفتی ایران

صادرات غیرنفتی ایران در شش ماهه اول سال جاری با رشد ۶.۵ درصدی به ۲۵.۸ میلیارد دلار رسیده است. در این مدت، ۷۰ میلیون تن کالا به بازارهای جهانی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۳.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. این آمارها حاکی از تلاش‌های ایران برای گسترش سهم خود در تجارت جهانی و کاهش وابستگی به صادرات نفت است.

صادرات نفت و خدمات فنی مهندسی

علاوه بر صادرات غیرنفتی، ۲۳.۲ میلیارد دلار نفت و ۶۰۰ میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی در این مدت صادر شده است. مجموع صادرات کشور در نیمه نخست سال به ۴۹.۶ میلیارد دلار رسیده که نشان‌دهنده نقش مهم نفت و خدمات در تراز تجاری کشور است. با این وجود، بخش غیرنفتی همچنان اهمیت ویژه‌ای دارد و نشان از تمرکز بر توسعه پایدار اقتصادی دارد.

واردات و تراز تجاری ایران

در همین بازه زمانی، میزان واردات ایران به ۳۲.۶ میلیارد دلار رسیده است که شامل ۲.۵ میلیارد دلار شمش طلا نیز می‌شود. این رقم، نسبت به صادرات، افزایش کمتری داشته و مجموع مبادلات تجاری کشور به ۸۲.۲ میلیارد دلار بالغ شده است. اگر تنها صادرات غیرنفتی را در نظر بگیریم، تراز تجاری کشور با ۶.۸ میلیارد دلار منفی است، اما با احتساب نفت و خدمات فنی و مهندسی، تراز تجاری به ۱۷ میلیارد دلار مثبت تغییر می‌کند.

صادرات محصولات پتروشیمی و مقصدهای اصلی صادراتی

محصولات پتروشیمی از مهم‌ترین اقلام صادراتی کشور در این مدت بوده‌اند. ایران در شش ماهه اول سال، ۲۸.۱ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۱۱.۳ میلیارد دلار صادر کرده که به لحاظ وزنی ۵ درصد و از نظر ارزش ۷ درصد افزایش داشته است. عمده مقاصد صادراتی ایران شامل چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، افغانستان، پاکستان و هند بوده‌اند که ۸۱ درصد از وزن و ۸۲ درصد از ارزش کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند. چین با ۷.۲ میلیارد دلار در صدر این لیست قرار دارد.

واردات از کشورهای همسایه و شرکای تجاری اصلی

بیشترین میزان کالاهای وارداتی به ایران از مبدأ امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان، روسیه، هند و هنگ‌کنگ وارد شده است. این هفت کشور ۷۷ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند. در میان این کشورها، امارات با ۱۰ میلیارد دلار و چین با ۸.۵ میلیارد دلار بزرگترین صادرکنندگان کالا به ایران هستند. از طرفی، چین، امارات و ترکیه با حجم مبادلات تجاری به ترتیب ۱۵.۷ میلیارد دلار، ۱۳.۴ میلیارد دلار و ۷.۵ میلیارد دلار، سه شریک اصلی تجاری ایران به شمار می‌روند.

جمع‌بندی: تغییرات در تراز تجاری و اهمیت شرکای تجاری

در شش ماهه اول سال جاری، ایران موفق به ثبت رشد ۶.۵ درصدی در صادرات غیرنفتی خود شده است، اما همچنان تراز تجاری غیرنفتی کشور منفی است. با این حال، نفت و خدمات فنی و مهندسی توانسته‌اند تراز تجاری را به سمت مثبت حرکت دهند. تمرکز ایران بر تقویت صادرات محصولات پتروشیمی و افزایش تجارت با کشورهای همسایه، از جمله راهکارهایی است که دولت برای بهبود وضعیت تجاری اتخاذ کرده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 455715
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *