جهش قیمت جهانی نفت در پی تشدید درگیری ها در خاورمیانه

حملات اسرائیل به مقر حزب الله در جنوب لبنان و احتمال افزایش تنش های ژئوپلتیکی سبب شد قیمت جهانی نفت وست تگزاس اینترمدیت به بالای 68 دلار صعود کند و نفت خام برنت نیز به 72 دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی جهان صنعت نیوز، قیمت جهانی نفت پس از آنکه اسرائیل اعلام کرد که مقر اصلی حزب الله در جنوب بیروت را هدف قرار داده است با جهش مواجه شد چراکه این مساله می‌تواند تنش‌ها در خاورمیانه را افزایش دهد.

براساس گزارشی از بلومبرگ، شاخص وست تگزاس اینترمدیت با حدود یک درصد افزایش به بالای ۶۸ دلار در هر بشکه رسید و نفت خام برنت نیز به ۷۲ دلار در هر بشکه صعود کرد. بااینحال، هر دوی معیارهای قیمت نفت به دلیل چشم انداز افزایش عرضه از سوی عربستان سعودی و لیبی هفته کاهشی را ثبت کردند.

این حمله پس از آن اتفاق افتاد که اسرائیل تاکید کرد که به بمباران اهداف حزب الله در لبنان بطور نامحدود ادامه خواهد داد که تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق آتش‌بس که می‌تواند ریسک یک جنگ منطقه‌ای را کاهش دهد را تضعیف می‌کند. سفارت ایران در بیروت در پستی در شبکه X اعلام کرد که حملات اسرائیل به جنوب بیروت در روز جمعه تشدید تنش خطرناکی است که قواعد بازی را تغییر می‌دهد.

تضعیف اثرات کاهشی گزارش عربستان

این حملات ناگهانی اثرات کاهشی گزارش عربستان سعودی مبنی بر اینکه به افزایش تولید متعهد خواهد بود را تضعیف کرد. جناح‌های رقیب لیبی نیز این هفته برای انتخاب یک رئیس بانک مرکزی توافق کردند که قدمی برای حل اختلافاتی است که سبب کاهش تولید نفت در این کشور شده است.

به گفته ربکا بابین، معامله‌گر ارشد انرژی، نفت خام در تلاش برای رسیدن به پایداری است، چراکه بازار بازگشت عرضه لیبی را جذب کرده است و برداشته شدن محدودیت‌ها از سوی +OPEC در ماه دسامبر را پیش بینی می‌کند.

به‌طور کلی بنظر می‌رسد قیمت جهانی نفت خام در میانه برنامه‌های +OPEC برای کاهش محدودیت‌های عرضه و چشم انداز بد اقتصاد چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، در مسیر ثبت سه ماهه کاهشی قرار گرفته است. چین این هفته مجموعه‌ای از محرک‌های مالی و پولی را معرفی کرد که به رشد سهام و کالاهای پایه کمک کرد، ولی اثرگذاری آنها همچنان در ابهام قرار دارد.

چشم پوشی محرک چین

به گفته بابین، محرک‌های چین تاحد زیادی مورد چشم پوشی واقع شده است، و بازار بیشتر روی اثرات فوری افزایش عرضه متمرکز شده است، چراکه افزایش بالقوه تقاضا ناشی از این محرک‌ها احتمالا در زمان طولانی‌تری محقق خواهد شد.

نوسانات قیمتی، شاخص نوسانات ضمنی WTI را افزایش داده است و بازارهای اختیار معامله نیز اکنون روی کاهش ریسک افزایش معاملات آتی نفت قیمتگذاری می‌کنند.

در همین حال، طوفان گرمسیری «هلن» باران و سیل خطرناکی را در جنوب آمریکا ایجاد کرده است که سبب کشته شدن ۲۱ نفر از مردم شده و برق بیش از ۴ میلیون نفر قطع شده است. حدود ۲۴ درصد از تولید نفت در خلیج مکزیک بر اثر طوفان متوقف شده است.

نفت و پتروشیمی

شناسه : 455913
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *