امن ترین کشور جهان برای زندگی؛ آخرین رتبه بندی ۲۰۲۴

امنیت کشورها یکی از مهم‌ترین ارکان ثبات و پیشرفت یک ملت به شمار می‌رود. این مفهوم نه فقط شامل امنیت نظامی و دفاعی از تهدیدات خارجی می‌شود، بلکه به امنیت داخلی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی نیز ارتباط دارد. کشورهای موفق شرایطی ایجاد می‌کنند که در آن شهروندان احساس آرامش و ایمنی داشته باشند و از حقوق و آزادی‌های آن‌ها به خوبی محافظت می‌شود. تعاملات بین‌المللی، دیپلماسی و همکاری‌های منطقه‌ای نیز نقشی اساسی در ارتقای امنیت کشورهای مختلف ایفا می‌کند. به‌طورکلی، بهبود امنیت ملی نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف و حفظ تعادل میان آزادی و امنیت است.

ایسلند؛ حفظ اولین رتبه دنیا برای مدت طولانی

بر اساس شاخص صلح جهانی، ایسلند برای پانزدهمین سال متوالی امن ترین کشور جهان شناخته شده است. ایسلند یک کشور اسکاندیناوی با جمعیت نسبتا کم ۳۸۲,۰۰۰ نفر است. در لیست انتخاب بهترین کشور اروپایی برای مهاجرت می‌توانید به کشور ایسلند فکر کنید؛ زیرا سطح جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین بوده و استانداردهای بالای زندگی مثل جمعیت کم، نگرش اجتماعی قوی علیه جرم، سطح بالای اعتماد به نیروی پلیس آموزش دیده و عدم تنش طبقات اجتماعی و اقتصادی رعایت می‌شود. ایسلند ارتش ندارد و پلیس سلاح گرم حمل نمی‌کند (فقط باتوم‌های قابل تمدید و اسپری فلفل). ایسلند همچنین قوانینی برای تضمین برابری مانند ازدواج قانونی همجنسگرایان و فرزندخواندگی همجنسگرایان، آزادی مذهبی و دستمزد برابر برای مردان و زنان دارد.

ایسلند؛ حفظ اولین رتبه دنیا به مدت طولانی - تصویر 2

دانمارک؛ امن‌ترین و شادترین کشور جهان

دانمارک که در رتبه دوم شاخص صلح جهانی ۲۰۲۴ قرار دارد، یکی دیگر از امن ترین و شادترین کشورهای جهان است. دانمارک یکی از معدود کشورهایی است که مردم در هر زمانی از شب، حتی کودکان، احساس امنیت می‌کنند. دانمارک سطح بالایی از برابری و احساس قوی مسئولیت مشترک برای رفاه اجتماعی دارد؛ دو ویژگی که به احساس امنیت و خوشبختی شهروندان آن کمک می‌کند. البته توجه داشته باشید که در کشور‌هایی مثل دانمارک و انگلیس و آلمان، شهر محل سکونت هم بسیار مهم و حائز اهمیت است؛ به‌طورمثال بهترین شهر آلمان برای زندگی ایرانیان که توجه بسیاری به دانشگاه ها و مراکز درمانی دارند شهر مونیخ است.

فساد در تجارت یا سیاست دانمارک نادر است، زیرا صداقت و اعتماد اولویت‌های اصلی هستند. در حالی که دانمارک مالیات بر درآمد شخصی بالایی دارد، بودجه برنامه‌های اجتماعی به طوری برنامه‌ریزی می‌شوند تا همه مردم خدمات و امتیازاتی را دریافت کنند که به کمک آن زندگی راحتی داشته باشند. به‌عنوان مثال، همه در دانمارک به آموزش عالی و مراقبت‌های بهداشتی رایگان و بدون هزینه اضافی دسترسی دارند و به سالمندان کمک‌های مراقبتی در خانه ارائه می‌شود.

ایرلند؛ کشور صلح‌آمیز

ایرلند در سال ۲۰۲۱ به طور قابل توجهی صلح آمیز‌تر شد و پس از صعود از رتبه یازدهم به رتبه سوم در سال ۲۰۲۲، جایگاه سوم را تا سال ۲۰۲۴ حفظ کرد. جرم و جنایت در خارج از چند محله شهری بسیار کم است و مانند هر کشوری، باید مراقب جیب برها و کلاهبرداران در مناطق توریستی بود. در این کشور سرسبز آمار خطرات خشونت فرهنگی یا تروریسم کمی وجود دارد. در واقع، ایرلند کشوری است که خطرات ناشی از حوادث طبیعی در آن به دلیل جاده های پرپیچ و خم و باران های ناگهانی‌اش در طوفان از جرم و فساد اجتماعی در آن کشور بیشتر است.

نیوزلند؛ کشور امن با حیوانات مهربان

نیوزیلند چهارمین کشور امن جهان است. مانند کشور‌ ایسلند، نیوزیلند نیز نرخ جرم و جنایت بسیار پایینی دارد و جرایم خشونت آمیز، به‌طور نادر اتفاق می‌افتد. سرقت هنوز در این کشور به مراتب بیشتر اتفاق می‌افتد. به ویژه در مناطق توریستی (که در هر کشوری در جهان این امر بارز است)؛ اما به‌طور‌کلی آمار خطر در این کشور کم است. نیوزیلند برخلاف همسایه خود استرالیا که به خاطر حیات وحش خطرناکش (چتر دریایی جعبه‌ای، مارهای تایپان، ماهی سنگی، عنکبوت های تار قیفی و غیره) شناخته شده است، هیچ حیوان کشنده‌ای ندارد. نیوزیلندی‌ها به‌طورکلی روشنفکر هستند و قوانینی برای جلوگیری از نقض حق آزادی بیان برای همه اقشار مردم دارند. مانند ایسلند، پلیس در نیوزیلند سلاح گرم شخصی حمل نمی‌کند.

اتریش؛ کشور بدون اقدامات تروریستی

اتریش در سال ۲۰۲۴ دوباره به‌عنوان پنجمین کشور امن جهان رتبه بندی شد. این رتبه در حالی به کشور اتریش تعلق گرفته که تظاهرات خشونت آمیز در ادامه ناآرامی‌های اجتماعی همچنان یک نگرانی برای دولت این کشور است. اگر از این ناآرامی‌ها اجتناب شود؛ اتریش کشور بسیار امنی برای بازدید است. جنایات جدی در این کشور بسیار نادر است. علاوه‌بر این، اتریش در سال‌های اخیر از هرگونه اقدام تروریستی بزرگ در امان مانده است.

سنگاپور؛ کشور مهربان با قوانین سخت

سنگاپور در رتبه ششم GPI برای سال ۲۰۲۴ قرار دارد. در گزارش گالوپ در سال ۲۰۱۸، ساکنان سنگاپور بالاترین احساس امنیت شخصی را داشتند و تجربیات مثبت‌تری نسبت به ساکنان هر کشور دیگری با اجرای قانون دارند. سنگاپور یکی از پایین ترین نرخ‌های جرم و جنایت را در جهان دارد؛ این آمار احتمالا به دلیل مجازات‌های شدیدی است که حتی برای جرایم کوچک نیز صادر می‌شود. دولت و پلیس اسلحه و سایر سلاح‌های گرم را به شدت کنترل می‌کنند و جرایم خشونت آمیز در سنگاپور بسیار نادر است. در سال ۲۰۱۹، سنگاپور رتبه اول را برای امنیت زیرساخت‌ها و امنیت شخصی، دوم برای امنیت دیجیتال و هشتم برای امنیت سلامت کسب کرد.

سنگاپور؛ کشور مهربان با قوانین سخت - تصویر 3

شرایط داوطلب؛ مهم‌ترین عامل برای انتخاب کشور

انتخاب کشور برای مهاجرت یا گذراندن یک تعطیلات برای داشتن رفاه و حال خوب بسیار مهم است. از نکات مهم برای انتخاب کشور، امنیت کشور مقصد است؛ اما باید در نظر داشت که جرم‌هایی مثل کیف قاپی و دزدی‌های کوچک معمولا از جرم‌هایی است که در بیشتر کشورها و شهر‌های دنیا مخصوصا مناطق توریستی انجام می‌شود. مشورت با وکیل مهاجرتی معتبر از مواردی است که به امنیت شما در کشوری به جز کشور خودتان کمک می‌کند.

 

این مطلب توسط جهان صنعت نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست

خواندنی

شناسه : 456239
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *