همسان سازی حقوق بازنشستگان و یک پرسش: پول هست یا نه؟

رئیس مجلس و نایب رئیس کمیسیون بودجه مجلس بر تامین اعتبار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تاکید کرده اند.

جهان صنعت نیوز – در حالی که عدم تامین منابع مالی، همسان سازی حقوق بازنشستگان را در همین ابتدای کار با چالش جدی روبرو کرده که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و مهرداد بائوج لاهوتی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بر تامین اعتبار لازم تاکید می کنند.

تصویب و ابلاغ طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

سرویس اقتصاد کلان: محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده است که طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به تصویب رسیده و ابلاغ شده است. این طرح به منظور عدالت در پرداخت حقوق بین شاغلان و بازنشستگان و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق شاغلان مشابه در قانون برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است. بر اساس این قانون، دولت موظف است تا پایان سال سوم برنامه، اقدامات لازم برای اجرای این افزایش حقوق را انجام دهد.

نحوه اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

بر اساس بند الحاقی ماده ۲۹ قانون برنامه هفتم، افزایش حقوق بازنشستگان از سال ۱۴۰۳ آغاز شده است. این افزایش در سال اول معادل ۴۰ درصد مابه‌التفاوت و در سال‌های دوم و سوم هرکدام ۳۰ درصد از مابه‌التفاوت ۹۰ درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان خواهد بود. هدف از این طرح، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با حقوق و مزایای شاغلان است که بتواند نابرابری‌های موجود را کاهش دهد.

منابع مالی برای اجرای طرح

مهرداد بائوج لاهوتی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که منابع مالی لازم برای اجرای این طرح به‌طور کامل تأمین شده است. وی اشاره کرد که یک واحد درصد به مالیات بر ارزش افزوده اضافه شده و این میزان از ۹ درصد به ۱۰ درصد افزایش یافته است. از این درآمد، مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص داده شده است تا اجرای این طرح با مشکل مالی مواجه نشود.

اقدامات دولت برای اطمینان‌بخشی به بازنشستگان

برای جلوگیری از هرگونه بی‌اعتمادی، دولت مبلغ یک میلیون تومان علی‌الحساب به حساب بازنشستگان واریز کرده است. این اقدام نشان‌دهنده تعهد دولت به اجرای این طرح و اطمینان‌بخشی به بازنشستگان در خصوص بهبود معیشت آن‌ها است. با این حال، سازمان برنامه نگرانی‌هایی در خصوص بی‌عدالتی‌های احتمالی در اجرای این طرح ابراز کرده است و قرار است جلسات بیشتری برای حل این مسائل برگزار شود.

اقتصاد کلان

شناسه : 456355
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *