پینوکیو بار دیگر فریب خورد؛ این‌بار هم درخت سکه نداد

هما میرزایی –  جهان صنعت نیوز – رویای ثروتمند شدن دسته جمعی آن هم به سادگی آب خوردن؛ فقط کافی است تا می‌توانید روی آن حیوان معصوم که از پشت گوشی به شما خیره شده است ضربه بزنید و پول جمع کنید. همه خانواده با هم ثروتمند می‌شوید و یک‌شبه از شر تورم ۵۰ درصدی خلاص خواهید شد.

برای مردمی که سال‌ها است زیر بار فشار اقتصادی زندگی می‌کنند و هر روز صبح قیمت دلار و طلا را چک می‌کنند تا ببینند امروز چه‌قدر از ارزش پس‌اندازشان کاسته شده، طبیعی است که به این خیال خوش تن دهند و برای چند روز هم که شده، احساس پیروزی و امید را تجربه کنند. جامعه‌شناسان می‌گویند ما مردم ایران کمی هم تنبل هستیم و دنبال پول بادآورده می‌گردیم. این هم نظری است که باید چرایی آن همچون چرایی اعتماد به بازی‌هایی همچون همستر بررسی شود. اما آن‌چه که فارغ از بعد جامعه‌شناسانه، ارزش بررسی دارد، ابعاد اقتصادی آن است. در سیستم اقتصادی معیوب ایران که انواع رانت هر روز فاصله طبقاتی را بیش از پیش می‌کند، چرخ صنعت و کسب‌و‌کار نمی‌چرخد، و حداقل حقوق رسمی به تامین مایحتاج اولیه نیز نمی‌رسد، بروز چنین واکنش‌هایی از سوی قشر کم‌درآمد، نادیده گرفته شده و ناامید امری طبیعی است.

پول‌های بادآورده بلاگرها و اینفلوئنسرهای اینستاگرامی

  یکی با گرفتن ویدیوهای سرکاری از اعضای خانواده، دیگری با اجرای نمایشی سخیف از قهر و آشتی مجدد با همسر، یکی دیگر با نمایش تفریحات لوکس و گران‌قیمت و دیگری با انجام حرکات موزون عجیب و غریب میلیون‌ها فالوئر جذب کرده و به درآمدهای چند ۱۰ و گاهی چند صد میلیونی در ماه رسیده است. دنبال‌کنندگان آن‌ها هم می‌خواهند برای لحظاتی هم که شده از واقعیت زندگی روزمره خود که با انواع گرفتاری مالی همراه است، فاصله گرفته و غرق در رویا شوند. کم‌کم همه به فکر می‌افتند که اگر پول درآوردن به این راحتی است، چرا ما نتوانیم؟

 شاید همستر راهی باشد برای اینکه ما هم از طریق یک میانبر ساده به این خیل دارای ثروت بدون زحمت بپیوندیم. مشابه این موضوع در دو سه سال گذشته، پیوستن خیل عظیمی از افراد از زنان خانه‌دار گرفته تا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به بورس بدون هیچ‌گونه اطلاعی از چگونگی عملکرد آن بود. وقتی با این افراد هم‌صحبت می‌شدیم، با غروری سرشار می‌گفتند چرا دیگر کار می‌کنی؟ من داخل خانه نشسته‌ام و پول درمی‎آورم. نتایج خسارت‌بار آن سرمایه‌گذاری بی‌پروا بعد از چندین ماه مشخص شد و بسیاری از این افراد پول اولیه خود را نیز از دست دادند.

مقایسه وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای منطقه و ایران

مانند بسیاری از موضوعات دیگر، در زمینه ارزهای دیجیتال نیز ما از کشورهای منطقه عقب مانده‌ایم. امارات به‌ویژه دبی، به‌عنوان یکی از پیشروان منطقه در پذیرش و توسعه ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و با ایجاد چارچوب‌های قانونی و جلب سرمایه‌گذاران، به‌دنبال تبدیل شدن به یک قطب جهانی در این زمینه است. در حال حاضر بیش از ۱۸۰۰ شرکت فعال در زمینه بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال در این کشور وجود دارد و منطقــه ویــژه اقتصــاد کریپتــو در راس الخیمــه افتتاح شده است. ترکیه نیز با وجود بحران‌های مالی و کاهش ارزش لیر، استقبال خوبی از ارزهای دیجیتال داشته و مردم این کشور برای حفظ ارزش دارایی‌های خود به این بازار روی آورده‌اند. اما در ایران به دلیل تحریم‌های اقتصادی و وجود مقررات و ممنوعیت‌های سختگیرانه، این بازار نتوانسته به توسعه مناسبی برسد. علت تمایل بیش از حد مردم ایران به بازی همستر همین اشتباه‌انگاری آن به عنوان ذخیره ارز دیجیتال بود. کاربران به امید عرضه این توکن‌ها در صرافی‌های ارز دیجیتال وقت و انرژی خود را هدر دادند، و حالا با دستی خالی روبه‌رو شده‌اند.

روند رسمی شدن ارزهای دیجیتال در ایران از ۱۳۹۸ تا کنون

در سال ۹۸ مصوبه مربوط به رمزارزها با این مضمون به تصویب رسید: »استفاده از رمز‌ارزها صرفاً با قبول مسئولیت خطرپذیری (ریسک) از سوی متعاملین صورت می‌گیرد و مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست. « بار دیگر و در سال ۱۴۰۱ مصوبه جدیدی به تصویب رسید که بر اساس آن بانک مرکزی موظف می‌شد تا شرایط لازم برای عرضه ارزهای دیجیتال استخراج شده در کشور به منظور استفاده در واردات را فراهم آورد. یکی از محدودیت‌های ایجاد شده برای رمزارزها در سند راهبردی ایران در فضای مجازی بود که طبق آن کاربران تنها اجازه برداشت ۱۰۰ میلیون تومان از حساب خود در هر ۲۴ ساعت را داشتند. این رقم بعدتر به ۲۵ میلیون تومان کاهش پیدا کرد. در ۱۴۰۲ نیز تنظیم‌گری در حوزه رمزپول‌ها و نظارت بر مبادله آن‌ها به بانک مرکزی سپرده شد.

در این کشورها استفاده از رمزارز غیرقانونی است، اما قوانین دور زده می‌شوند

در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته جهان استفاده از رمزارزها کاملا قانونی است. کشورهایی مانند چین، پاکستان، عربستان سعودی و مراکش نیز استفاده از این نوع پول را به طور کلی ممنوع کرده‌اند.  ناگفته نماند که بخش بزرگی از معاملات جهانی ارزهای دیجیتال به نحوی به کاربران چینی مرتبط است. بر اساس آماری که توسط صرافی بایننس در سال ۲۰۲۳ منتشر شد، حدود ۹۰ میلیارد دلار معاملات مربوط به کاربران چینی در یک ماه انجام شده است. علی‌رغم ممنوعیت‌های رسمی، بسیاری از کاربران چینی از راه‌های غیرقانونی مانند صرافی‌های غیرمتمرکز و VPNها برای دور زدن محدودیت‌ها و شرکت در بازارهای رمزارزی استفاده می‌کنند. در حالی که رمزارزها به‌طور رسمی در چین ممنوع شده‌اند، فعالیت‌های غیررسمی و زیرزمینی در این حوزه همچنان قابل توجه است و سهم بزرگی از بازار جهانی را تشکیل می‌دهد. این موضوع بار دیگر نشان می‌دهد که اعمال محدودیت از سوی دولت‌ها تنها راه را برای اقدامات غیرقانونی که آسیب‌های امنیتی با خود به همراه دارند، باز می‌کند. در ایران هم نتیجه، امید بستن به یک بازی در یک پلتفرم فیلتر شده می‌شود.

اخبار برگزیدهارز دیجیتال

شناسه : 456416
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *