بانک مرکزی با تامین مالی ۱۰ پروژه پتروشیمی موافقت کرد

دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: بانک مرکزی موافقت کرده که برای ۱۰ پروژه پتروشیمی که هر کدام با کمتر از ۵۰ میلیون دلار تا پایان بهار سال آینده تکمیل می‌شود، تأمین مالی کند و این توافق در راستای جهش تولید است.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز، احمد مهدوی‌ابهری، دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در نشستی خبری اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه افزایش ۳۵ میلیون تنی ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی درنظرگرفته شده؛ این در حالی است که ظرفیت این صنعت در ۶ برنامه توسعه پیشین به ۹۶ میلیون تن رسیده، یعنی به‌طور متوسط ۱۷ میلیون تن در هر برنامه پنج‌ساله افزایش داشته و برای برنامه هفتم توسعه، دو برابر این میزان هدفگذاری شده است.

وی افزود: تحقق اهداف این برنامه نیازمند الزامات و فراهم‌سازی زیرساخت‌هایی است که این انجمن از ابتدای آغاز برنامه هفتم توسعه تلاش کرده زیرساخت‌های لازم توسعه این صنعت در دولت و بخش خصوصی فراهم شود .

مهدوی با بیان اینکه از مهمترین الزامات تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه بحث خوراک پتروشیمی‌هاست، گفت: درحال حاضر با ظرفیت اسمی ۹۶ میلیون تنی، روزانه ۷۵ میلیون مترمکعب برای خوراک و سوخت، نیاز به گاز داریم، برای رفع مشکلات ناشی از کسری گاز و همچنین تأمین نیاز خوراک پروژه‌های جدید صنعت پتروشیمی، ۱۰ تفاهم‌نامه‌ توسعه میدان با شرکت ملی نفت ایران امضا شده که با نهایی شدن این قراردادها، حدود ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در میدان‌های گازی کشور انجام می‌شود و نزدیک به ۲۰۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: درواقع بخش خصوصی صنعت پتروشیمی بدون تسهیلات صندوق توسعه ملی و از محل آورده‌های خود، آماده سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلاری است که لازمه آن ورود جدی دولت و تبدیل تقاهم‌نامه‌ها به قرارداد و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌ها و رفع مشکلات آن است.

مصرف گاز پتروشیمی

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی از ورود این انجمن به بحث صرفه‌جویی در مصرف گاز کشور خبر داد و گفت: به‌دنبال این هستیم که تا دو ماه آینده در دو استان که احتمالا خراسان شمالی و کرمانشاه باشد، به‌صورت پایلوت مقدار گاز صرفه‌جویی‌شده از سوی مردم در فصل سرد سال را به قیمت خوراک پتروشیمی‌ها خریداری کنیم که قیمت هرمترمکعب حدود یک دلار نیمایی می‌شود؛ با موفقیت این طرح، این برنامه در دیگر استان‌ها نیز اجرا خواهد شد.

مهدوی در خصوص عملکرد صنعت پتروشیمی در ۶ ماه نخست سال جاری گفت: تولید این صنعت با ۸ درصد افزایش از ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در ۶ ماه نخست ۱۴۰۲ به ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در ۶ ماه نخست امسال رسیده و میزان صادرات محصولات پتروشیمی نیز با افزایش ۴ درصدی از ۱۵ میلیون و ۲۰۴ هزار تن در ۶ ماه نخست ۱۴۰۲ به ۱۵ میلیون و ۸۶۴ هزار تن در ۶ ماه نخست ۱۴۰۳ رسید.

وی افزود: ارزآوری صنعت پتروشیمی در ۶ ماه نخست ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابهسال گذشته ۱۲درصد رشد داشته و از ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به ۶ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار افزایش داشته است.

دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی خاطرنشان کرد: حدود ۸۰درصد صادرات صنعت به سامانه نیما عرضه شده و مابقی برای اجرای پروژه‌ها و نیازهای تولید مصرف شده است.

تامین مالی بانک مرکزی

وی ادامه داد: بانک مرکزی موافقت کرده که برای ۱۰ پروژه پتروشیمی که هر کدام با کمتر از ۵۰ میلیون دلار تا پایان بهار سال آینده تکمیل می‌شود، تأمین مالی کند و این توافق در راستای جهش تولید است.

وی ادامه داد: تکمیل ۴۹ طرح در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است که از ۵ تا ۹۰ درصد پیشرفت دارند. انجن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی همه این طرح‌ها را به‌طور مداوم بررسی می‌کند تا به سرانجام برسند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی خاطرنشان کرد: با تحقق اهداف برنامه‌ریزی‌شده برای صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم توسعه، درآمد ارزی صنعت پتروشیمی ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد که برای کشور بسیار مؤثر است و می‌تواند نقش مطلوبی در اقتصاد ملی داشته باشد.

تسنیم

اقتصاد کلاننفت و پتروشیمی

شناسه : 456455
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *