در صد و بیست و پنجمین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی چه گذشت؟

در صد و بیست و پنجمین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، احیای شورای عالی تأمین اجتماعی برای تقویت اصل سه‌جانبه‌گرایی مورد بحث قرار گرفت.

جهان صنعت نیوز – در جلسه صد و بیست و پنجمین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور وزیر اقتصاد و وزیر کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، موضوع احیای شورای عالی تأمین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. این شورا به‌ عنوان رکن بالای تصمیم‌گیری در سال ۱۳۸۹ حذف شد و ترکیب جدیدی برای سازمان تأمین اجتماعی معرفی شد. کارفرمایان خواستار بازگشت شورای عالی تأمین اجتماعی برای تحقق اصل سه‌جانبه‌گرایی هستند، چرا که حضور نمایندگان کارفرمایان و کارگران در تصمیم‌گیری‌های این سازمان ضعیف شده است.

شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی: احیای شورای عالی تأمین اجتماعی در دستور کار

در صد و بیست و پنجمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد و احمد میدری، وزیر کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، موضوع احیای شورای عالی تأمین اجتماعی به بحث و بررسی گذاشته شد. همچنین در پیش دستور این جلسه، مصوبه قبلی شورا در خصوص اصلاح آئین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور پرداخته شد.

تغییرات شورای عالی تأمین اجتماعی

بر اساس ماده (۱۶) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴، شورای عالی تأمین اجتماعی از نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران تشکیل می‌شد. اما در سال ۱۳۵۸ با اصلاح ترکیب شورا، تعداد نمایندگان دولت افزایش یافت و در سال ۱۳۸۹ با تصویب اساسنامه جدید، شورای عالی تأمین اجتماعی به طور کامل حذف و ارکان مدیریتی سازمان به هیئت امنا، هیئت مدیره، مدیرعامل و هیئت نظارت تغییر یافت.

نارضایتی کارفرمایان و کارگران از حذف شورای عالی

کارفرمایان و کارگران از حذف شورای عالی تأمین اجتماعی ناراضی هستند و معتقدند که این تغییرات باعث تضعیف اصل سه‌جانبه‌گرایی شده است؛ چرا که نقش دولت در تصمیم‌گیری‌های سازمان پررنگ‌تر از نمایندگان کارگران و کارفرمایان شده است. این در حالی است که سهم کارفرمایان و کارگران در تأمین بودجه این سازمان بسیار بیشتر از دولت است، اما در تصمیم‌گیری‌های کلان، جایگاه واقعی خود را ندارند.

درخواست کارفرمایان برای احیای شورای عالی تأمین اجتماعی

کارفرمایان بخش خصوصی از شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی درخواست کرده‌اند تا با احیای شورای عالی تأمین اجتماعی، اصل سه‌جانبه‌گرایی در سیاست‌گذاری‌های سازمان تأمین اجتماعی دوباره محقق شود و نمایندگان کارگران و کارفرمایان نقش موثرتری در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند.

 

این خبر تکمیل می شود ….

اخبار برگزیدهصنعت و معدن

شناسه : 456512
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *