رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۳ به روایت مرکز آمار

بر اساس آمار مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی کشور در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ با احتساب نفت ۴.۶ درصد و بدون نفت ۲.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

جهان صنعت نیوز؛ طبق آخرین آمارهای مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ با احتساب نفت به رقم ۲۴,۱۷۷ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۶ درصد رشد داشته است. همچنین تولید ناخالص داخلی بدون نفت نیز ۲.۸ درصد رشد داشته و به رقم ۱۸,۰۲۰ هزار میلیارد ریال رسیده است. در این مدت، گروه‌های مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی، صنایع و معادن و خدمات به ترتیب ۲.۳ درصد، ۵.۸ درصد و ۳.۱ درصد نسبت به سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ رشد داشته‌اند.

رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳

سرویس اقتصاد کلان: طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ به قیمت ثابت سال ۱۴۰۰، با احتساب نفت به رقم ۲۴,۱۷۷ هزار میلیارد ریال و بدون احتساب نفت به ۱۸,۰۲۰ هزار میلیارد ریال رسیده است. این آمارها نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی با نفت در مقایسه با سه ماهه اول سال گذشته با ۴.۶ درصد رشد همراه بوده است. همچنین تولید ناخالص داخلی بدون نفت نیز ۲.۸ درصد افزایش داشته است.

عملکرد گروه‌های اقتصادی در سه ماهه اول ۱۴۰۳

نتایج نشان می‌دهد که بخش‌های مختلف اقتصادی در این بازه زمانی رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند. گروه کشاورزی که شامل فعالیت‌هایی مانند زراعت، دامداری و ماهیگیری است، در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ رشد ۲.۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کرده است. گروه صنایع و معادن که شامل بخش‌هایی همچون استخراج نفت خام، صنعت و ساختمان می‌شود، با ۵.۸ درصد رشد بیشترین افزایش را داشته است. همچنین گروه خدمات شامل حمل و نقل، اطلاعات و ارتباطات و خدمات مالی نیز با رشد ۳.۱ درصدی مواجه شده است.

محاسبات فصلی تولید ناخالص داخلی

مرکز آمار ایران این محاسبات را بر اساس طبقه‌بندی ISIC.Rev4 انجام داده و ۱۸ بخش اصلی اقتصادی را در نظر گرفته است. این بخش‌ها شامل ۵۰ رشته فعالیت مختلف در گروه‌های کشاورزی، صنایع و معادن و خدمات می‌شود. به عنوان مثال، در گروه کشاورزی فعالیت‌هایی مانند زراعت و باغداری، دامداری و ماهیگیری قرار دارند. در گروه صنایع و معادن، استخراج نفت و گاز، صنعت و ساختمان بخش‌های کلیدی هستند. در گروه خدمات نیز بخش‌هایی مانند عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، حمل و نقل، خدمات مالی و بیمه و مستغلات قرار دارند که سهم زیادی در اقتصاد کشور دارند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 456662
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *