برداشت بیش از ۲ هزار تن میگو از خوزستان

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به صادرات میگوی ارگانیک خوزستان به بازارهای جهانی گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ تن میگو از مزارع پرورشی خوزستان برداشت شود.

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، مرتضی سوری امروز ۱۱ مهرماه در حاشیه بازدید. از مجتمع چوئبده آبادان در جمع خبرنگاران به تقویم پرورشی استان در خصوص فصل برداشت میگو اشاره و اظهار کرد. ذخیره‌سازی بچه میگو در خوزستان از اواسط اردیبهشت‌ماه شروع می‌شود. و برداشت میگو تقریبا در اواسط شهریور و اوایل مهرماه کلید می‌خورد.

وی با بیان اینکه هم اکنون برداشت میگو در استان شروع شده است. ادامه داد: شرایط آب و هوایی خوزستان به گونه‌ای است. که یکی از استعدادهای بالقوه و مناسب در زمینه آبزی‌پروری به ویژه پرورش میگو و ماهیان دریایی است.

سوری ادامه داد: در سال جاری با توجه به سیاست‌های دولت در حمایت از بخش خصوصی و رفع موانع تولید. نسبت به سال گذشته با رشد حدود ۳۶ درصدی سطح زیرکشت میگو مواجه بودیم. و بیش از ۸۱۹ هکتار از مزارع پرورش میگوی استان در قالب ۸۰۶ استخر با مشارکت بهره‌برداران در ۳ شهرستان ساحلی آبادان، خرمشهر و هندیجان به کشت میگو اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: مقدار بچه میگوی ذخیره‌سازی شده، ۱۴۱ میلیون قطعه بچه میگو بوده. که نسبت به سال گذشته رشد ۷۱ درصدی داشته است. و قطعا نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری در میزان محصول برداشتی از مزارع پرورشی میگو را خواهیم داشت. و امیدواریم امسال بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ تن میگوی پرورشی مرغوب از مزارع پرورش میگوی استان برداشت شود.

بروز بیماری در مزارع پرورشی استان

سوری در پاسخ به سوالی مبنی بر بروز بیماری در مزارع پرورشی استان عنوان کرد: بیماری لکه سفید یکی از بیماری‌هایی است که صنعت پرورش میگو را در دنیا دهه‌ها با مشکل مواجه کرده است. چون اینگونه بیماری‌ها جزو بیماری‌های ویروسی به شمار می‌روند و قابل حذف از محیط نیستند، در کنار آن‌ها باید با رعایت اصول فنی و ملاحظات بهداشتی و مدیریتی تولید، فعالیت کرد.

وی افزود: طی چند سال اخیر، فرایند رصد و پایش در مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان نهادینه شده است و با نظارت و بازدیدهای مستمر توسط واحدهای متولی و کارشناسان شیلات و دامپزشکی استان، شاهد رشد تولید با کیفیت و کمیت مناسب در کنار عوامل بیماری‌زا بوده‌ایم.

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به مزیت و شاخص‌های میگوی پرورشی خوزستان یادآور شد: میگوی پرورشی در استان خوزستان با توجه شرایط اقلیمی مناسب همواره دارای سرعت رشدی بالاتر از میانگین کشوری بوده است و در بازه زمانی کمتر از چهار ماه با اندازه مناسب و بالای ۲۵ گرم، برداشت و زودتر از سایر استان‌ها به بازار عرضه می‌شود.

سوری، قابلیت محصولات تولیدی استان را ناشی از کیفیت مطلوب آب دانست و ادامه داد: در منابع آبی استان نیازی به استفاده از مواد شیمیایی نداریم و تقریبا عمده محصول تولیدی استان را می‌توان تحت عنوان برند ارگانیک عرضه کرد.

وی گونه غالب میگوی پرورشی استان را وانامی عنوان کرد و گفت: این محصول عمدتا محصولی صادرات‌محور است که ایجاد امنیت غذایی، اشتغالزایی، ارزآوری و.. از مزایای آن است.

سوری با اشاره به وضعیت صادرات و بازارهای هدف منطقه‌ای بیان کرد: میگو در صورتی که به صورت تازه‌فروشی عرضه شود به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود اما بازار میگو جهانی است و از شرق تا غرب آسیا، از کشورهای اروپایی تا آفریقایی همواره مشتری میگوی پرورشی کشور و استان هستند.

منبع: ایسنا

کشاورزی

شناسه : 457026
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *