آیا اختصاص سهمیه بنزین به نفر، مشکل ناترازی بنزین را حل می کند؟

یک نماینده مجلس گفت: اختصاص سهمیه بنزین به نفر علاوه بر حل معضل قاچاق سوخت و مصرف غیربهینه بنزین در عبورومرورهای شهری، کمکی برای خانوارهایی است که وسیله نقلیه ندارند. این افراد نیز از یارانه سوخت بهره می­برند و ضریب جینی را کاهش خواهد داد.

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی جهان صنعت نیوز، در دنیای معاصر که خودرو به یکی از ملزومات زندگی ماشینی و روزمره تبدیل شده، بنزین از اهمیت استراتژیک برخوردار شده است. این ماده ارزشمند با قیمت بالایی تولید و یا وارد کشور می­شود. در حالی که با قیمت یارانه­ای و سرکوب­شده به دست مصرف­کننده نهایی می­رسد. بسیاری بر این عقیده­اند که قیمت بسیار پایین بنزین که حتی از آب معدنی هم کمتر است، در افزایش بی­رویه مصرف موثر است.

در شرایط فعلی، هر چقدر بر میزان تولید و واردات اضافه می­کنیم، مصرف نیز افزایش می­یابد. امکان ادامه روند فعلی وجود ندارد و باید چاره­اندیشی­ای در این حوزه داشته باشیم.

مرکز پژوهش­های مجلس طرحی را با عنوان اختصاص سهمیه بنزین به نفر مطرح کرده است که می­تواند زمینه­ای برای توزیع عادلانه یارانه بنزین باشد و به کنترل مصرف نیز کمک کند. به زعم بسیاری، اجرای این طرح با کار کارشناسی دقیق و حساب­شده می­تواند به حل و فصل مشکلات کشور در حوزه بنزین بیانجامد.

نظرات علی جعفری آذر، نماینده آذرشهر، اسکو و تبریز در مجلس را در خصوص طرح پیشنهادی مرکز پژوهش­های مجلس مبنی بر اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو در ادامه می­خوانید.

عدالت در توزیع بنزین

جعفری آذر با اشاره به این موضوع که اختصاص سهمیه بنزین به نفر راهکاری موثر برای ایجاد عدالت در توزیع یارانه بنزین است، تصریح کرد: در این طرح، به جای این که سهمیه بنزین به خودرو تعلق بگیرد، افراد از سهمیه یارانه­ای بنزین بهره­مند می­شوند. می­توانیم مابه­التفاوت سهمیه بنزین یارانه­ای و آزاد را به کارت خانوارها واریز کنیم. اجرای طرح سهمیه بنزین به نفر مزیت­های مختلفی برایمان دارد و به همین دلیل اجرای آن می­تواند مفید باشد.

وی ادامه داد: بر اثر اجرای طرح اختصاص سهیمه بنزین به نفر می­توانیم به تک نرخی کردن قیمت بنزین اقدام کنیم که مزیت­های زیادی برایمان دارد. در حال حاضر، شاهد دو نرخ در جایگاه­ها هستیم که مشکلاتی را ایجاد کرده است. اختصاص سهمیه بنزین به نفر می­تواند این مسائل را حل و فصل کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: هر چقدر که افزایش قیمت بنزین اتفاق افتاد، باید مابه التفاوتش در کارت خانوارها شارژ شود. اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عدالت نزدیک­تر است و نسبت به شرایط فعلی با عدالت بیشتری توزیع یارانه سوخت را خواهیم داشت.

جعفری آذر گفت: در شهرها و روستاها خانواده­های پرجمعیتی هستند که اصلاً خودرو ندارند. این افراد از یارانه بنزین بهره­ای نمی­برند. برعکس، خانواده­های متمکنی را می­بینیم که از امکانات بالایی برخوردارند و از چند خودرو استفاده می­کنند.. این افراد پیش­بینی­هایی برای روزهای زوج و فرد دارند و از خودروهای با پلاک­های متفاوت بهره می­برند. این افراد بیشترین استفاده را از یارانه بنزین در کشور دارند.

تخصیص ناعادلانه یارانه سوخت

وی ادامه داد: افراد متمکن که چندین خودرو دارند و از یارانه بنزین بالایی استفاده می­کنند، عامل بروز ترافیک، آلودگی هوا و… هستند و مشکلاتی را به وجود می­آورند. این شرایط به لحاظ تخصیص یارانه سوخت عادلانه نیست و باید تغییر کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر با هدف مدیریت مصرف بنزین و کمک به اجرای عدالت در توزیع یارانه سوخت به اجرا گذاشته می‌شود. اختصاص سهمیه بنزین به نفر علاوه بر حل معضل قاچاق سوخت و مصرف غیربهینه بنزین در عبورومرورهای شهری، کمکی برای خانوارهایی است که وسیله نقلیه ندارند. این افراد نیز از یارانه سوخت بهره می­برند و ضریب جینی را کاهش خواهد داد.

جعفری آذر گفت: طرحی که مرکز پژوهش­های مجلس در زمینه اختصاص سهمیه بنزین به نفر مطرح کرده است، بهترین روشی است که می­توانیم برای توزیع یارانه سوخت مدنظر داشته باشیم. در مجلس قبل نیز نمایندگان زیادی در مورد مزیت­های اجرای این طرح صحبت می­کردند. الان هم این طرح طرفدار دارد.

جعفری آذر گفت: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، یارانه بنزین به هر ایرانی اختصاص پیدا می­کند و جلوی برخی مشکلات مانند مصرف بی­رویه گرفته می­شود. اختصاص سهمیه بنزین به نفر به افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی منجر می­شود. زیرا نوعی مدیریت مصرف را شاهد خواهیم بود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: با توجه به شرایط معیشتی مردم نمی­توانیم به سمت واقعی­سازی قیمت بنزین و افزایش قیمت آن برویم. از طریق طرح­هایی مانند اختصاص سهمیه بنزین به نفر می­توانیم به حل مشکلات این حوزه بپردازیم.

تسنیم

نفت و پتروشیمی

شناسه : 457146
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *