سهام عدالت جاماندگان به کجا رسید؟  

واگذاری سهام عدالت به جاماندگان دهک‌های کم‌درآمد همچنان بدون نتیجه مانده و در بودجه سال ۱۴۰۳ نیز این موضوع لحاظ نشده است.

جهان صنعت نیوز – با وجود اینکه از دو سال پیش برنامه واگذاری سهام عدالت به جاماندگان دهک‌های کم‌درآمد مطرح بوده و ۴.۵ میلیون نفر از مشمولان از طریق کمیته امداد و سازمان بهزیستی شناسایی شده‌اند، اما به دلیل عدم دسترسی به سهام‌های با ارزش دولتی این موضوع به نتیجه نرسید. دولت و مجلس در سال ۱۴۰۳ تصمیم گرفتند که تکلیف واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در بودجه لحاظ نشود. در همین حال، کمیسیون اقتصادی مجلس آمادگی خود را برای پیگیری واگذاری سهام‌عدالت به جاماندگان اعلام کرده است.

توقف واگذاری سهام عدالت به جاماندگان

موضوع واگذاری سهام عدالت به جاماندگان، به ویژه افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی، از دو سال پیش مطرح بوده است. محمود قامت، معاون واگذاری سهام و دارایی‌های سازمان خصوصی‌سازی، اخیراً اعلام کرد که علیرغم وجود تکلیف قانونی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، به دلیل عدم دسترسی به سهام‌های بورسی با ارزش و آزاد در اختیار دولت، این تکلیف قانونی عملی نشد. به همین دلیل، دولت و مجلس تصمیم گرفتند که در بودجه سال ۱۴۰۳ این تکلیف را لحاظ نکنند و بنابراین، در سال جاری برنامه‌ای برای واگذاری سهام‌عدالت به جاماندگان وجود ندارد.

دیدگاه کمیسیون اقتصادی مجلس

در مقابل، فتح‌اله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، اظهار داشته که این کمیسیون آمادگی خود را برای حل مشکلات مربوط به برگزاری مجامع استانی سهام‌عدالت و واگذاری سهام به جاماندگان برابر اصل ۴۴ قانون اساسی اعلام کرده است. توسلی توضیح داد که شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی وظیفه خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌های بزرگ دولتی را بر عهده دارد و تلاش‌ها بر این است که از این محل منابع مالی لازم برای ارائه سهام عدالت به جاماندگان تأمین شود.

چالش‌های پیش‌روی واگذاری سهام عدالت

با وجود تلاش‌ها و حضور دو نماینده مجلس به عنوان ناظر در شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی، به دلیل برخی مشکلات در فرآیند واگذاری بنگاه‌ها و شرکت‌های دولتی طی ۳ تا ۴ سال گذشته، این برنامه به‌طور کامل اجرا نشده است. این موضوع باعث شده که چندین میلیون نفر از دریافت سهام عدالت بی‌نصیب بمانند و این امر به یک چالش اقتصادی و اجتماعی جدی تبدیل شده است.

راهکارهای پیشنهادی برای حل مشکل جاماندگان

توسلی تأکید کرد که مجلس آمادگی دارد تا با اصلاح و تسهیل فرآیندهای واگذاری و ایجاد شرایط مناسب، موضوع سهام‌عدالت جاماندگان را پیگیری کند. در صورت فراهم شدن منابع لازم و اصلاحات در روند واگذاری‌ها، امید می‌رود که این افراد نیز از مزایای سهام عدالت بهره‌مند شوند و مشکلات موجود حل شود.

بورس

شناسه : 457470
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *