مالیاتی که پرداخت نمی شود

طبق اعلام دیوان محاسبات کشور،‌ تنها 10 درصد از مالکان خودروهای لوکس مالیات پرداخت کرده‌اند.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز، طبق بررسی دیوان محاسبات کشور در سال ۱۴۰۲ از تعداد ۱۶۶ هزار و ۳۲۵ خودرو با قیمت بیش از سه میلیارد تومان که مشمول ۲.۸۵ همت مالیات بوده‌اند، صرفاً مبلغ ۲۱۸ میلیارد تومان در زمان تعویض پلاک و نقل و انتقال خودرو وصول و به حساب خزانه واریز شده است.

به عبارتی دیگر، تنها ۱۰ درصد از مشمولان مالیات خودروهای لوکس اقدام به پرداخت مالیات کرده‌اند و بیش از ۱۰۰ هزار مالک خودرو اعتنایی به مالیات تعیین‌شده نکرده‌اند.

سایر افراد مشمول که پیامک پرداخت مالیات را دریافت نموده‌اند، نسبت به پرداخت مالیات موردنظر تا پایان بهمن‌ماه سال یادشده اقدامی انجام نداده‌اند که موضوع وصول مالیات مزبور از طریق عملیات اجرایی، توسط ادارات امور مالیاتی در دست پیگیری است.

همچنین در سال ۱۴۰۲ جمعاً بالغ بر ۱.۷ همت از محل مالیات بر انواع خودرو‌های سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی گران قیمت وصول و به خزانه واریز شده است.

کدام خودروها مشمول مالیات می شوند؟

طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۳، افرادی که ارزش خودروهایشان بیش از ۳.۵ میلیارد تومان است باید به میزان یک درصد مالیات بپردازند و اگر خودرویی قیمت پایین‌تر از ۳.۵ میلیارد تومان داشته باشد،‌ مشمول مالیات نخواهد بود.

در واقع قیمت ۳.۵ میلیارد تومان دلیل انتقادات متععد به طرح مالیات خودروهای لوکسی بود که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به تصویب رسید. در ابتدای تصویب این طرح گفته می‌شد خودروهای بالای یک میلیارد تومان لوکس و مالکان این خودروها مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. اما به این دلیل که بسیاری از خودروهای تولید داخل نیز در گروه لوکس‌ها قرار گرفتند،‌ خودروهای لوکس مجددا گروه‌بندی شدند.

اکوایران

اقتصاد کلان

شناسه : 457552
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *