تولید ۱۷ میلیون تن فرآورده‌های خام دامی در کشور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: بنابر آمار سالانه ۱۷ میلیون تن فرآورده‌های خام دامی در کشور تولید می‌شود.

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، مجتبی نوروزی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در همایش روز ملی دامپزشکی کشور با تأکید بر اهمیت توجه به سلامت و بهداشت در تولید غذا گفت. گرچه تاسیس سازمان دامپزشکی برای مبارزه با بیماری‌های حیوانی صورت گرفته است. اما نباید از توجه به بیماری‌های مشترک انسان و حیوان و شیوع بیماری‌های نوظهور غافل باشیم.

به گفته او، تولید واکسن در تمامی عرصه‌های انسانی، دامی، طیور و آبزیان در صد سال اخیر مدیون تلاش‌های دامپزشکان بوده. و بیماری‌های مهلکی مثل فلج اطفال که جامعه را تهدید می‌کردند. اکنون کنترل شده‌اند.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه اصل پیشگیری در مدیریت دامپزشکی بسیار مهم است. افزود: کنترل سلامت زنجیره غذایی از مزرعه تا مصرف به تامین بهداشت دام و فرآورده‌های دامی، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دام، طیور و آبزیان بستگی دارد. و این امر از اهداف اصلی سازمان دامپزشکی کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالانه ۱۷ میلیون تن فرآورده های دامی در کشور تولید می شود. گفت: در حال حاضر ۲۷۰ کارخانه داروسازی، واکسن‌سازی و مکمل‌سازی با تولید ۳۰۰۰ قلم دارو در کشور مشغول به کار هستند. و از تولید سالانه ۱۷ میلیون تن فرآورده خام دامی حمایت می‌کنند.

آماری از دستاوردهای سازمان دامپزشکی

او با ارائه آماری از دستاوردهای سازمان دامپزشکی، گفت: در سال ۱۴۰۲، ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه در ماه تولید شد که براین اساس در مجموع یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت که رکورد بی سابقه بود، درحالیکه تعداد تلفات از ۱.۶ درصد به ۱.۲ درصد کاهش یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ افزود: از ابتدای سال ۷۰ هزارتن تخم مرغ و ۱۷ هزارتن گوشت مرغ صادر شده است.

نوروزی با تأکید بر اهمیت جلوگیری از کشتار دام مولد، افزود: بازسازی ذخایر دامی نیازمند زمان است و ما در تلاشیم تا از طریق دیپلماسی اقتصادی و همکاری با کشورهای همسایه مانند پاکستان، هند و افغانستان، به تبادلات تجاری دامپزشکی بپردازیم.

رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: اکنون ۸ آزمایشگاه تخصصی، ۳۲ آزمایشگاه دولتی و ۲۶۵ آزمایشگاه خصوصی داریم که این شبکه در زمینه کنترل و نظارت بهداشتی در کشور بسیار مؤثر عمل کرده است.

او خواستار تقویت نیروی انسانی و تجهیزات در این سازمان شد و گفت:طی ۳ یا ۴ سال آینده، بسیاری از نیروهای فعلی بازنشسته می‌شوند و بدون بازسازی نیروی انسانی، اجرای برنامه‌ها با مشکل مواجه خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کشاورزی

شناسه : 457665
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *