چالش‌های فرهنگیان بازنشسته: مطالبات معوق و پاداش پرداخت نشده

فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۲ هنوز مطالبات قانونی خود از جمله پاداش پایان خدمت، احکام حقوق بازنشستگی و رتبه‌بندی را دریافت نکرده‌اند و به وعده‌های مسئولان برای پرداخت‌ها پاسخی روشن داده نشده است.

جهان صنعت نیوز – فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۲ با مشکلاتی در دریافت پاداش پایان خدمت، احکام حقوق بازنشستگی بر اساس ۱۸ ماه به جای ۲۴ ماه و عدم اصلاح رتبه‌بندی خود مواجه هستند. به گفته نماینده آن‌ها، علی‌رغم وعده‌های متعدد مسئولان وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه، تاکنون این مطالبات پرداخت نشده است. وزارت آموزش و پرورش با بدهی به صندوق بازنشستگی، پرداخت‌های معوقه این فرهنگیان را به تأخیر انداخته و مشکلات مالی صندوق نیز مانع از محاسبه کامل حقوق بازنشستگی آن‌ها شده است.

مطالبات فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۲ همچنان بی‌پاسخ مانده است

سرویس اجتماعی: فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۲ هنوز موفق به دریافت مطالبات قانونی خود از وزارت آموزش و پرورش نشده‌اند. علی‌رغم پیگیری‌های مکرر و وعده‌های مسئولان، این فرهنگیان هنوز منتظر دریافت پاداش پایان خدمت و اصلاح احکام حقوق بازنشستگی خود هستند. این موضوع نگرانی بسیاری از فرهنگیان بازنشسته را به همراه داشته است.

پاداش پایان خدمت بازنشستگان: وعده‌هایی که محقق نشد

یکی از مهم‌ترین مطالبات فرهنگیان بازنشسته، پاداش پایان خدمت است. به گفته خانم علیمردانی، نماینده فرهنگیان بازنشسته ۱۴۰۲، حدود یک سال و یک ماه از بازنشستگی این گروه می‌گذرد و تاکنون هیچ مبلغی به عنوان پاداش پایان خدمت از سوی وزارت آموزش و پرورش به آن‌ها پرداخت نشده است. مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند که به دلیل نبود بودجه کافی، قادر به پرداخت این پاداش‌ها نیستند.

همچنین آخرین بار که این فرهنگیان به سازمان برنامه و بودجه مراجعه کردند، وعده داده شد که بودجه از منبعی تأمین و طی یک هفته پرداخت شود. اما یک هفته نیز گذشت و باز هم هیچ مبلغی به حساب بازنشستگان واریز نشد. به آن‌ها اعلام شده که برای تأمین بودجه باید اوراق فروخته شود، اما هنوز کسی حاضر به خرید این اوراق نشده است.

مشکل محاسبه حقوق بازنشستگی بر اساس ۱۸ ماه به جای ۲۴ ماه

مسأله دیگری که موجب نگرانی فرهنگیان بازنشسته شده، محاسبه حقوق بازنشستگی بر اساس ۱۸ ماه به جای ۲۴ ماه است. طبق قانون، باید میانگین ۲۴ ماه آخر خدمت برای حقوق بازنشستگی در نظر گرفته شود، اما در مورد فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۲، این محاسبه تنها بر اساس ۱۸ ماه انجام شده است. به گفته خانم علیمردانی، این مشکل به دلیل اختلاف مالی بین صندوق بازنشستگی و وزارت آموزش و پرورش است. وزارت آموزش و پرورش بخشی از حقوق فرهنگیان را به عنوان سهم صندوق کم کرده اما این مبلغ را به صندوق واریز نکرده است. از همین رو، صندوق بازنشستگی نیز شش ماه باقی‌مانده را محاسبه نمی‌کند.

بدهی ۶ هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش به صندوق بازنشستگی

آموزش و پرورش نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی بدهکار است. این بدهی باعث شده که حقوق فرهنگیان بازنشسته به جای محاسبه ۲۴ ماه آخر خدمت، بر اساس ۱۸ ماه محاسبه شود. از میانگین حقوق هر بازنشسته فرهنگی حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان کم می‌شود که این کاهش در حقوق، ناشی از بدهی وزارت آموزش و پرورش به صندوق بازنشستگی است.

مشکلات رتبه‌بندی و تأثیر آن بر حقوق بازنشستگان

از دیگر مشکلات مطرح شده توسط فرهنگیان بازنشسته، بحث رتبه‌بندی است. رتبه‌بندی معلمان از سال ۱۴۰۰ اجرایی شد و افرادی که بازنشسته شده‌اند نیز باید از مزایای آن بهره‌مند شوند. اما هنوز حقوق بازنشستگی این افراد بر اساس رتبه‌بندی اصلاح نشده و برخی از آن‌ها نیز رتبه‌های خود را به درستی دریافت نکرده‌اند. فرهنگیان بازنشسته انتظار دارند که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ عقب‌افتادگی‌های مربوط به رتبه‌بندی در احکام حقوق آن‌ها اعمال شود، اما این موضوع هنوز محقق نشده است.

اجتماعی و فرهنگی

شناسه : 457729
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *