ضوابط بانک مرکزی در تأمین مالی زنجیره تولید ابلاغ شد

بانک مرکزی«ضوابط ارائه خدمات تامین مالی زنجیره تولید توسط مؤسسه اعتباری» را تصویب و به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

به گزارش سرویس بانک و بیمه جهان صنعت نیوز، بانک مرکزی در راستای ارائه خدمات مالی جدید و نوآورانه‌تر مؤسسات اعتباری و به منظور نظارت بهتر روی فرآیندهای دریافت مجوزها و ابزارهای مالی، «ضوابط ارائه خدمات تامین مالی زنجیره تولید توسط مؤسسه اعتباری» را تصویب و به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که بانک مرکزی بخشنامه شماره ۲۸۳۷۲۸‌‌‌/۰۰ مورخ ۲۹ آذر ۱۴۰۰ در خصوص تأمین مالی زنجیره تولید را به بانک‌ها ابلاغ کرده بود. اما پس از دریافت نظرات و بازخوردهای شبکه بانکی و احساس نیاز به اصلاحات در برخی از بندها ، دستورالعمل مورخ ۰۴‌‌/۰۷‌‌/۱۴۰۳ با عنوان «ضوابط ارائه خدمات تامین مالی زنجیره تولید توسط مؤسسه اعتباری» پس از بازنگری مورد تصویب قرار گرفت و جایگزین دستورالعمل قبلی شد.

اصلاحات صورت‌گرفته در ضوابط جدید

الزام موسسات اعتباری به ثبت برخط اطلاعات ابزارهای تامین مالی زنجیره تولید اعم از عملیات صدور، انتقال، تنزیل و … در سامانه های نظارتی این بانک
الزام موسسات اعتباری به اخذ مجوز از بانک مرکزی جهت طراحی ابزارهای جدید و ابزارهای طراحی ­شده در حوزه تامین مالی زنجیره تولید
الزام موسسات اعتباری به فعالیت پلتفرم‌های تامین مالی زنجیره تولید ذیل واحد دیجیتال
اعمال مجازات انتظامی در صورت احراز تخلف موسسات اعتباری در حوزه تامین مالی زنجیره تولید
ارائه گزارشات عملکردی ابزارهای مورد استفاده به صورت دوره‌ای به بانک مرکزی

بر این اساس بانک ها موظفند مراتب را به قید تسریع به تمامی واحدهای ذی‌ربط ابلاغ و بر حسن اجرای آن تأکید و نظارت دقیق انجام شود.

اکوایران

بانک و بیمه

شناسه : 458614
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *