اعلام جزئیات معافیت‌های مالیاتی اجاره مسکن

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه اعمال معافیت‌های مالیاتی برای اجاره املاک مسکونی، به ثبت قرارداد اجاره نامه در سامانه املاک و مستغلات کشور مشروط شده است، گفت: مالکانی که املاک خود را اجاره می‌دهند باید ظرف مهلت یک ماه نسبت به ثبت قرارداد‌های اجاره املاک در سامانه مربوطه اقدام کنند.

به گزارش سرویس مسکن جهان صنعت نیوز، جعفر پورمختار، مشروط شدن اعمال معافیت‌های مالیاتی در بخش درآمد‌های حاصل از اجاره املاک مسکونی مندرج در تبصره ۱۱ ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم، به ثبت قرارداد اجاره نامه در سامانه املاک و مستغلات کشور را، در راستای اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول (مصوب ۱۴۰۱.۰۹.۰۶) عنوان کرد. او افزود: یکی از آثار مثبت اجرای این قانون افزایش شفافیت و کاهش زمینه بروز مشکلاتی، چون زمین خواری، فرار مالیاتی و فروش یک ملک به چندین نفر و … است.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: منبعد مالکانی که املاک مسکونی خود را اجاره می‌دهند جهت برخورداری از معافیت‌های مالیاتی مربوطه، موظف هستند ظرف مهلت یک ماه پس از عقد قرارداد اجاره، نسبت به ثبت آن در سامانه املاک و مستغلات کشور اقدام نمایند.

وی در ادامه به تشریح موارد معافیت‌های مربوط به اجاره املاک مسکونی پرداخت. او افزود: براساس تبصره ۱۱ ماده (۵۳) قانون مالیات‌های مستقیم، مالکان مجتمع‌های مسکونی با بیش از سه واحد استیجاری که مطابق الگوی مصرف مسکن ساخته شده اند، از مالیات معاف خواهند بود. همچنین درآمد اجاره واحد‌های مسکونی در تهران تا مجموع ۱۵۰ متر مربع و در سایر نقاط تا مجموع ۲۰۰ متر مربع از مالیات اجاره املاک معاف می‌شوند.

انواع تسهیلات

این مقام مسئول در ادامه به انواع تسهیلات، تشویقات و امتیازاتی که قانونگذار در قالب معافیت‌های مالیاتی بخش اجاره مسکن برای حمایت از اقشار خاص در نظر گرفته اشاره کرد. وی افزود: مالکانی که قرارداد‌های بلند مدت منعقد کنند، برای قرارداد‌های دو ساله ۷۰ درصد تخفیف و برای قرارداد سه سال و بیشتر مشمول معافیت ۱۰۰ درصد خواهند بود.

جعفر پورمختار افزود: درآمد ناشی از اجاره برای سرپرست خانوار تا سقف میزان معافیت مالیات بر درآمد حقوق موضوع ماده ۸۴ این قانون و برای موجرینی که همزمان در واحد مسکونی دیگری مستأجر هستند تا سقف اجاره‌ای که می‌پردازند، مشمول صددرصد تخفیف خواهند شد.

وی همچنین در خصوص پرداخت مالیات از سوی مالکانی که املاک خود را به خانوار دارای شرایط خاص اجاره می‌دهند، گفت: اشخاصی که املاک خود را به خانوار‌های که سه فرزند و بیشتر، خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و یا سه دهک پایین درآمدی اجاره دهند، مشمول صد درصد تخفیف می‌شوند.

مدیرکل امور مالیاتی استان آذربایجان‌غربی تاکید کرد: معافیت‌ها در شرایطی اعمال خواهند شد که اطلاعات مربوط به قرارداد اجاره املاک و مستغلات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور یا در سامانه الکترونیک ثبت اسناد با رعایت قوانین و مقررات ثبت و شرایط برخورداری از معافیت احراز شود.

خبرآنلاین

مسکن

شناسه : 459021
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *