در گفتگو با جهان صنعت نیوز مطرح شد؛

تحریم‌، نوسانات ارزی و کمبود نقدینگی؛ سد راه جهانی شدن صنعت بهداشتی آرایشی ایرانی

هما میرزاییجهان صنعت نیوز : ارزش کل صنعت بهداشتی و آرایشی داخلی در ایران حدود ۱۵۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که معادل دو درصد از تولید ناخالص داخلی کشور است. این صنعت به دلیل ممنوعیت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی طی سال‌های اخیر توانسته است با افزایش تولید داخلی جای خالی برندهای خارجی را تا حدودی پر کند و سهم مهمی از بازار داخلی و همچنین بازار کشورهای همسایه را به خود اختصاص دهد. به گفته تولیدکنندگان و کارشناسان حوزه مواد بهداشتی، آرایشی و شوینده، محصولات تولید داخلی در این حوزه از نظر کیفی از وضعیت قابل قبولی برخوردار هستند و قابلیت صادرات به کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی را دارند. با این حال، مانند بسیاری صنایع دیگر موانع بسیاری بر سر راه تولید این محصولات قرار دارد؛ از چالش تأمین ارز و مواد اولیه، تا نوسانات ارزی و قیمت گذاری دستوری.

معضل اصلی تولیدکنندگان مواد بهداشت و آرایشی قیمت‌گذاری دستوری و عدم تناسب آن با نرخ تورم است، به طوری‌که افزایش قیمت سالیانه این محصولات نمی‌تواند خسارت‌های ناشی از تورم را برای تولیدکنندگان جبران کند. یکی دیگر از موانع موجود بر سر راه تولید این محصولات، وجود کالای قاچاق در بازار است که به دلیل عدم وجود نظارت در بسیاری از موارد کالاها تقلبی وارد کشور شده و علاوه بر گرفتن فرصت از تولیدکننده داخلی باعث به وجود آمدن مشکلات جدی سلامتی برای مصرف‌کنندگان می‌شود. 

در ارتباط با وضعیت این صنایع با علی نقیب، بنیانگدار شرکت داروگر که از قدیمی‌ترین و نام‌آشناترین تولیدکنندگاند محصولات بهداشتی و آرایشی است، گفت‌و‌گویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

 در حال حاضر وضعیت تامین مواد اولیه در حوزه تخصصی شما که صنایع بهداشتی و آرایشی است، به چه صورت است؟

چندین ماه است که واردات مواد اولیه برای تمام شرکت‌ها و صنایع داخل کشور که شامل صنعت تولید بهداشتی و آرایشی نیز می‌شود، دچار معضلات بیشتری از قبل شده است. از طرفی ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه را تخصیص نمی‌دهند، و از طرفی هم مهلت تامین ارز تخصیص داده شده از ۳ ماه به ۲۰ روز کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر، به دلیل عدم وجود نقدینگی کافی و سیاست‌های انقباضی بانک‌ها واردات و تامین مواد اولیه سخت‌تر از گذشته شده است. این‌ها موانعی است که بر سر راه تولید در کشور قرار دارد و این کار را سخت‌تر از گذشته کرده است.

بازارهای صادراتی محصولات بهداشتی آرایشی تولید ایران را چه‌طور ارزیابی می‌کنید؟

تولیدات ایران در حوزه محصولات بهداشتی از کیفیت بالایی برخوردار هستند و به این دلیل بازارهای صادراتی خوبی داریم. صادرات عمدتا به کشورهای همسایه صورت می‌گیرد، و تعدادی شرکت‌ حتی به کشورهای اروپایی هم محصول می‌فرستند. اما به هر حال تحریم‌های بین‌المللی و عدم عضویت ایران در FATF باعث به وجود آمدن محدودیت‌های بسیاری شده و امکان رقابت با رقبای منطقه‌ای را از ما سلب کرده است. همچنین برگرداندن پول به دست آمده از صادرت نیز به دلیل تحریم‌ها خود مشکلی بزرگ است. امیدوار هستیم دولت برای این معضلات بزرگ چاره‌اندیشی کند تا بتوانیم از این مزیت رقابتی استفاده کنیم، چرا که بسیاری از محصولات تولیدی ما از محصولات کشوری مانند ترکیه بهتر هستند. در حقیقت مزیت اصلی محصولات تولید ایران کیفیت بالا در کنار قیمت پایین است.

نظر تولیدکنندگان صنایع بهداشتی و آرایشی در مورد تک‌نرخی شدن ارز چیست؟ آیا این اتفاق می‌تواند کمکی به تولید و صادرات کند؟

به عنوان یک تولیدکننده به شدت با این موضوع موافق هستم. اگر از قیمت‌گذاری دستوری رها شویم و بازار شکل رقابتی به خود بگیرد، و ارز نیز تک نرخی شود، مطمئن باشید تمام فسادها و رانت‌های اقتصادی که می‌بینیم از بین خواهند رفت. این موضوع حتی می‌تواند به کاهش قیمت تمام‌شده محصولات و در نتیجه کاهش قیمت مصرف‌کننده نیز منجر شود.

آیا بازار داخلی تولیدات بهداشتی آرایشی مورد رضایت تولیدکنندگان قرار دارد؟

بله. بازار داخلی به دلیل کیفیت خوب محصولات و قیمت مناسب آن‌ها در مقایسه با اجناس خارجی از وضعیت قابل قبولی برخوردار است. اما به دلیل مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی و سیاست‌های انقباضی بانک‌ها که به مانعی بر سر راه تولید تبدیل شده‌اند، پول به جای صرف شدن در صنایع مولد به سمت صنایع غیر مولد می‌رود و تولید داخلی با مشکل مواجه می‌شود. در حال حاضر، با جود این حجم تورم و این سیاست‌های اشتباه ورود به عرصه تولید برای کسی صرفه و توجیه اقتصادی ندارد.   

اخبار برگزیدهصنعت و معدن

شناسه : 459104
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *