شاهین سایپا از سکه افتاد؟ / فرش قرمز برای پلاس؟

فروش خودروی شاهین سایپا در نیمه اول سال 1403 با رشد 5 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده و سایپا در حال آماده‌سازی شاهین پلاس برای افزایش تولید است.

جهان صنعت نیوز – سایپا با فروش بیش از ۲۴ هزار دستگاه شاهین در نیمه اول سال ۱۴۰۳، افزایش ۵ درصدی نسبت به سال گذشته را تجربه کرده است. بیشترین فروش شاهین در اردیبهشت با ۶,۶۰۰ دستگاه و کمترین فروش در فروردین با ۱,۹۵۰ دستگاه ثبت شده است. کاهش فروش شاهین در شهریور ماه به دلیل جایگزینی شاهین پلاس با شاهین قدیمی بوده و انتظار می‌رود که تولید و عرضه در نیمه دوم سال افزایش یابد. همچنین برخی گمانه‌زنی‌ها کاهش فروش را به درخواست مجوز افزایش قیمت محصولات مرتبط می‌دانند.

افزایش فروش شاهین سایپا در نیمه اول سال ۱۴۰۳

سرویس خودرو : فروش خودروی شاهین سایپا در نیمه اول سال ۱۴۰۳، با رشد بیش از ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بود. براساس آمارهای منتشر شده از سوی خودروسازی سایپا در سایت کدال، تا پایان شهریور ماه امسال حدود ۲۴ هزار و ۱۰۰ دستگاه شاهین برای مشتریان فاکتور شده است. این آمار نشان از افزایش حدود ۱,۲۹۰ دستگاهی نسبت به فروش سال گذشته دارد.

بررسی ماهانه فروش شاهین

آمارهای فروش شاهین نشان می‌دهد که بیشترین تیراژ فروش این خودرو در اردیبهشت ماه با فاکتور شدن بیش از ۶,۶۰۰ دستگاه ثبت شده است. سایپا در فروردین ۱۴۰۳ با فروش حدود ۱,۹۵۰ دستگاه کمترین میزان فروش را داشت، اما در خردادماه این روند افزایشی شد و نزدیک به ۵,۵۰۰ دستگاه شاهین روانه بازار شد. در ماه مرداد نیز حدود ۴,۰۰۰ دستگاه از این خودرو به فروش رسید و در جایگاه سوم فروش ماهانه قرار گرفت.

کاهش فروش شاهین در شهریور

شهریور ماه ۱۴۰۳ با افت قابل‌توجهی در فروش شاهین مواجه شد. سایپا در این ماه تنها ۲,۱۳۰ دستگاه شاهین را روانه بازار کرد که این رقم به نسبت سایر ماه‌های سال (به جز فروردین) کاهش محسوسی را نشان می‌دهد. این افت فروش به دلیل آماده‌سازی برای عرضه خودروی شاهین پلاس بوده که تولید انبوه آن از تابستان ۱۴۰۳ آغاز شده است. به نظر می‌رسد که سایپا در حال تغییر راهبرد خود در فروش شاهین است تا فضای بیشتری برای مدل جدید شاهین پلاس باز شود.

گمانه‌زنی‌ها درباره کاهش فروش

برخی تحلیلگران بازار خودرو معتقدند که کاهش فروش شاهین در ماه‌های اخیر می‌تواند به موضوع مجوز افزایش قیمت مرتبط باشد. سایپا احتمالاً به دنبال دریافت مجوز برای افزایش قیمت محصولات خود است و در نتیجه از فاکتور کردن خودروهای تولید شده تا دریافت مجوز خودداری می‌کند. این استراتژی به خودروساز این امکان را می‌دهد که پس از دریافت مجوز، خودروهای خود را با قیمت‌های جدید به بازار عرضه کند.

چشم‌انداز فروش شاهین در نیمه دوم سال

با وجود کاهش فروش در شهریورماه، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که سایپا بتواند در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ با افزایش تیراژ تولید، روند رو به رشد فروش شاهین را ادامه دهد. افزایش عرضه شاهین به بازار می‌تواند به ثبات قیمت این خودرو در بازار کمک کند و مانع از افزایش قیمت‌های ناگهانی شود. بسیاری از متقاضیان شاهین امیدوارند که قیمت این خودرو در نیمه دوم سال ثابت بماند تا بتوانند آن را با شرایط مطلوب خریداری کنند.

اخبار برگزیدهخودرو

شناسه : 459387
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *