ورود خودروسازان و صرافان به بازار صادرات پسته و خرما

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه رانت واردات، صادرکننده را نابود کرده و دولت باید یک فکر اساسی برای حل این مشکل داشته باشد، از ورود صرافان و خودروسازان به صادرات پسته و خرما خبر داد.

جهان صنعت نیوز، محمدعلی محمدمیرزائیان، نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران، از مشکلات رانت واردات و تأثیر آن بر صادرات محصولات کشاورزی انتقاد کرد.

سیاست رفع تعهد ارزی مانع بزرگی بر سر راه صادرکنندگان است، زیرا صادرکننده باید ارز خود را بر مبنای دلار آزاد تهیه کند و آن را به نرخ ارز نیمایی به واردکنندگان واگذار کند، که این شرایط به‌طور عملی امکان‌پذیر نیست و منجر به رونق کارت‌های اجاره‌ای شده است.

در این میان برخی شرکت‌های خودروسازی از طریق رانت تعرفه‌های گمرکی و ارتباطات خود وارد بازار صادرات پسته و خرما شده‌اند، که این شرکت‌ها محصولات خود را زیر قیمت صادرکنندگان قدیمی به بازار عرضه می‌کنند. این موضوع باعث شده تا بسیاری از صادرکنندگان باسابقه پسته و خرما کار خود را متوقف کنند و آینده صادرات این محصولات در خطر باشد.

صرافان نیز وارد عرصه صادرات پسته و خرما شده‌اند و از ارتباطات خود برای فروش این محصولات استفاده می‌کنند، در حالی که صادرکنندگان سنتی قادر به رقابت با این گروه‌ها نیستند. تعداد زیادی از دارندگان کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای نیز از رانت واردات بهره‌مند شده‌اند، و این وضعیت موجب آسیب به صادرکنندگان واقعی شده است.

فعالیت در حوزه اختصاصی

بنابر گفته این عضو اتاق بازرگانی ایران ، دولت باید برای رفع این مشکلات و موانع صادراتی، که از سال ۱۳۹۷ آغاز شده‌اند، اقدامات جدی انجام دهد. وی همچنین پیشنهاد کرد که صادرات پسته توسط خودروسازان ممنوع و چارچوبی تعریف شود که هر کدام از صادرکننده و واردکننده در حوزه خود فعالیت کنند تا از ایجاد رانت جلوگیری شود.

مشکلات و موانعی که در روند تولید پسته ایران به وجود آمده موجب شده تا آمریکا با رشد سه برابری تولید، بازار جهانی این محصول را در اختیار گیرد و با این شرایط شاهد کنار گذاشته شدن این محصول صادراتی ایران باشیم، مشکلی که با رفع موانع صادراتی می‌تواند برطرف شود و شاهد بازگشت مجدد ایران به بازارهای جهانی باشیم.

سال گذشته، رئیس هیأت مدیره انجمن پسته ایران جلساتی با رئیس کل بانک مرکزی، برخی بازرگانان و معاونان ارزی و اعتباری بانک مرکزی و قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی برگزار کرد. در این جلسات، قول‌هایی برای اختصاص ارز ۲۸,۵۰۰ تومانی برای کودهای کشاورزی و حل مشکلات تعهدات ارزی صادرکنندگان داده شد که تاکنون نه تنها این مشکلات برطرف نشده بلکه شاهد گسترش رانت در صادرات این محصول هستیم.

ایسنا

صنعت و معدن

شناسه : 459504
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *