الزام بر احراز هویت

جهان صنعت نیوز: این نشست در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد. به گفته رضا محمدی، یکی از فعالان فناوری های هوشمند مالی رمزارزش ماهیتی چتری و مفهومی فراتر از رمزارز است.

رمزارزش بازنمایی دیجیتال از دارایی‌هاست که با توکنایز کردن دارایی و فعال‌شدن دارایی‌های منجمد، فضایی جهت سرمایه‌گذاری‌های خرد در کشور ایجاد می‌کند. به گفته فعالان اقتصادی نیز رمزارزش مفهوم جدیدی نیست که ایران اختراع کرده باشد بلکه به مجموع کوین و توکن رمزارزش گفته می شود.

با اینهمه تاکید جواد جاویدنیا، معاون دادستان کل بر لزوم احراز هویت می تواند نشانه مخالفت عده ای با فعالان رمزارزها باشد. چراکه تنها در صورتی از فعالان رمزارزها چه در حوزه بیت کوین و چه توکن احراز هویت می شود که رمزارز به ریال تبدیل شود.

در غیر این صورت کاربر می تواند هر محصولی خریداری کند، میزان رمزارز خود را افزایش دهد و هیچ احراز هویتی انجام نشود.

ماهیت بیت کوین، یکی از معروفترین رمزارزهای دنیا در عدم نیاز به احراز هویت است. به هرروی قوانین مبارزه با پولشویی کاربران را ملزم می کند در صورت تبدیل رمزارز به پول ملی یک کشور از آنها احراز هویت شود.

رمزارزش مفهوم تازه ای نیست

فعالان رمزارزها معتقدند که می بایست فرآیند احراز هویت خریداران و فروشندگان رمزارزها از سوی دولت مشخص شود. از سویی دیگر احراز هویت در رمزارزها تنها زمانی انجام می شود که رمزارز به ریال تبدیل شود اما در صورت خرید و فروش کالا با رمزارزها هیچ نیازی به احراز هویت نبوده و قانونی در این رابطه وجود ندارد.

کاوه مشتاق، فعال در زمینه رمزارزها در گفت و گو با «جهان صنعت» اظهار کرد: رمزارزش به هیچ عنوان مفهوم جدید و تازه ای نیست. مجموع کوین ها و توکن ها را رمز ارزش می نامند و این مفهوم چیزی نیست که دولت ایران ایجاد کرده باشد. هر رمزارزی که ماهیت دفتر کل یا توکن داشته باشد رمزارزش نامیده می شود.

او دررابطه با احراز هویت فعالان و خریداران رمزارز که جاویدنیا به آن اشاره کرده بود بیان کرد: هرزمان که رمزارز به پول ملی کشورمان یعنی ریال تبدیل شود، می بایست احراز هویت انجام شود. از این طریق می توان خرید و فروش های مرتبط با رمزارزها را پیگیری کرد اما به طور کلی خرید و فروش رمزارز یا خرید اجناس با استفاده از رمزارزها نیاز به احراز هویت ندارد.

مشتاق افزود: دولت ایران تنها در صورتی می تواند از کاربران و فعالان رمزارزها احراز هویت کند که رمزارز به پول ملی تبدیل شود و این امر مطابق با قوانین بین المللی مبارزه با پولشویی انجام می شود. به طور کلی اگر هم قرار است از فعالان رمزارزها احراز هویت شود می بایست مشخص ود که روال قضایی آن چگونه است، قوانین مرتبط با آن چیست و جه افرادی آن را قبول دارند. در این صورت فعالیت بسیار راحت تر می شود.

اقتصاد کلاندانش و فناوری
شناسه : 45984
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا