چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟ پاسخ برندگان نوبل اقتصاد ۲۰۲۴

جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۴ به دارون عجم‌اوغلو، سیمون جانسون و جیمز رابینسون برای تحقیقات در زمینه تأثیر نهادها بر رفاه اقتصادی اهدا شد.

جهان صنعت نیوز –  کمیته نوبل در سال ۲۰۲۴ جایزه نوبل اقتصاد را به‌صورت مشترک به دارون عجم‌اوغلو، سیمون جانسون و جیمز رابینسون به دلیل مطالعاتشان درباره تأثیر نهادها بر توسعه اقتصادی اهدا کرد. این سه اقتصاددان با تمرکز بر بررسی تأثیر نهادهای سیاسی و اقتصادی بر رفاه جامعه، تحقیقات برجسته‌ای را در این حوزه ارائه داده‌اند. پیش از این، عجم‌اوغلو با کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند» به شهرت جهانی دست یافته بود.

اهدای جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۴ به سه اقتصاددان برجسته

کمیته نوبل روز دوشنبه ۲۰۲۴ برندگان جایزه نوبل اقتصاد را اعلام کرد و این افتخار به‌صورت مشترک نصیب دارون عجم‌اوغلو، سیمون جانسون و جیمز رابینسون شد. این جایزه به دلیل پژوهش‌های نوآورانه این سه دانشمند در زمینه تأثیر نهادها بر رفاه اقتصادی و چگونگی شکل‌گیری و تأثیرگذاری این نهادها بر جوامع، به آنها اهدا شد. این تحقیقات نشان می‌دهند که نهادهای فراگیر و دموکراتیک نقش کلیدی در توسعه اقتصادی جوامع دارند.

پیشینه و دستاوردهای برندگان

دارون عجم‌اوغلو، متولد ۱۹۷۶ در استانبول، استاد اقتصاد در مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) و یکی از تأثیرگذارترین اقتصاددانان جهان است. او سومین ترک‌تباری است که موفق به دریافت جایزه نوبل شده است. سیمون جانسون، متولد ۱۹۶۳ در آمریکا، نیز استاد دانشگاه MIT است. جیمز رابینسون، دیگر همکار آنها، در دانشگاه شیکاگو تدریس می‌کند و تحقیقات مشترک او با عجم‌اوغلو در کتاب‌هایی مانند «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند» و «راه باریک آزادی» شناخته شده است.

سابقه جوایز نوبل

جایزه نوبل اقتصاد یا به‌طور رسمی “جایزه در علوم اقتصادی به یاد آلفرد نوبل”، در سال ۱۹۶۸ توسط بانک مرکزی سوئد تأسیس شد و هر ساله توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد به پژوهشگران برجسته اهدا می‌شود. این جایزه شامل یک مدال طلا، یک دیپلم و مبلغ یک‌میلیون دلار است که طی مراسمی در دهم دسامبر، سالگرد مرگ آلفرد نوبل، اهدا می‌شود. این جایزه از سال ۱۹۶۹ تا به امروز تنها به سه زن از میان ۹۳ برنده اهدا شده است.

پژوهش‌های عجم‌اوغلو و رابینسون

کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند» از معروف‌ترین آثار دارون عجم‌اوغلو و جیمز رابینسون است که در آن به بررسی علت‌های فقیر یا ثروتمند شدن کشورها پرداخته‌اند. این کتاب نشان می‌دهد که نهادهای سیاسی و اقتصادی تأثیرگذارتر از عواملی مانند فرهنگ یا جغرافیا در تعیین سرنوشت کشورها هستند. نمونه‌هایی مانند نوگالس در مرز مکزیک و آمریکا یا کره شمالی و جنوبی نشان می‌دهند که چگونه نهادها می‌توانند مسیر رشد یا رکود اقتصادی را مشخص کنند.

کتاب «راه باریک آزادی»

کتاب دیگر این دو اقتصاددان، «راه باریک آزادی»، به بررسی دموکراسی و استبداد می‌پردازد. آنها معتقدند که مسیر دموکراسی و آزادی یک راه باریک است که هرگونه انحراف از آن به استبداد یا دولت‌های ورشکسته می‌انجامد. این کتاب با استفاده از نظریه‌های توماس‌هابز درباره دولت و جامعه، به تحلیل چگونگی استقرار نهادهای دموکراتیک در کشورهای مختلف پرداخته است.

سیمون جانسون و تحقیقات او

سیمون جانسون، اقتصاددان بریتانیایی-آمریکایی و استاد MIT، از دیگر برندگان نوبل امسال است. او سابقه تدریس در دانشگاه دوک و فعالیت به‌عنوان اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول را در کارنامه خود دارد. اثر مشترک او با عجم‌اوغلو با عنوان «قدرت و پیشرفت» نیز یکی از آثار برجسته اوست که به بررسی رابطه فناوری، دستمزد و نابرابری پرداخته و به خوانندگان هشدار می‌دهد که فناوری تنها زمانی به نفع جامعه است که با اراده جمعی برای توزیع عادلانه منابع همراه باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو

شناسه : 459919
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *