رقابت هیجان‌انگیز دنا و سورن ؛ جنگ برای قهرمانی فروش ایران‌خودرو!

ایران‌خودرو اطلاعات تولید و فروش شهریور خود را منتشر کرد که نشان می‌دهد دنا و سورن رقابتی تنگاتنگ برای کسب رتبه دوم فروش دارند.

جهان صنعت نیوز؛ ایران‌خودرو با انتشار اطلاعات تولید و فروش شهریور ۱۴۰۳ در سایت کدال نشان داد که دو محصول دنا و سورن در رقابت برای کسب رتبه دوم فروش هستند. این گزارش حاکی از آن است که تا پایان نیمه اول سال جاری، ایران‌خودرو حدود ۴۰ هزار دستگاه دنا تولید کرده و از این تعداد نزدیک به ۳۶ هزار دستگاه به فروش رسیده است، که درآمدی حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان برای این شرکت به ارمغان آورده است. در همین حال، سورن با تولید بیش از ۵۱ هزار دستگاه و فروش ۴۹ هزار دستگاه، ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده و به رتبه دوم فروش پس از گروه پژو دست یافته است.

رقابت تنگاتنگ دنا و سورن در فروش ایران‌خودرو

ایران‌خودرو به تازگی اطلاعات تولید و فروش شهریور ۱۴۰۳ را در سایت کدال منتشر کرده و از رقابت نزدیک میان دو محصول دنا و سورن برای جایگاه دوم فروش خبر داده است. در این گزارش آمده که تا پایان نیمه اول سال جاری، ایران‌خودرو حدود ۴۰ هزار و ۱۰۰ دستگاه از انواع دنا را تولید و از این تعداد ۳۶ هزار و ۲۰۰ دستگاه را به فروش رسانده است. فروش این تعداد دنا، درآمدی حدود ۱۹ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان برای ایران‌خودرو به همراه داشته است.

عملکرد سورن در بازار

گروه سورن نیز عملکردی قابل توجه داشته است؛ ایران‌خودرو تا پایان شهریور بیش از ۵۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه سورن را تولید کرده و از این تعداد ۴۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه را به بازار عرضه کرده است. فروش این تعداد سورن، درآمدی بالغ بر ۱۸ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان نصیب ایران‌خودرو کرده است. با این ارقام، سورن در جایگاه دوم فروش ایران‌خودرو قرار دارد، اما اگر ملاک را درآمدزایی محصولات در نظر بگیریم، دنا پس از گروه پژو بیشترین نقدینگی را برای این خودروساز به ارمغان آورده است.

تغییر در سیاست‌های فروش ایران‌خودرو

در حالی که گروه پژو همچنان در صدر تولید و فروش ایران‌خودرو قرار دارد، اما نشانه‌هایی از کاهش فروش این گروه مشاهده می‌شود. جدول تولید ماهانه شهریور نشان می‌دهد که گروه سورن با تولید حدود ۱۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه توانسته جایگاه گروه پژو را به چالش بکشد. در همین مدت، ایران‌خودرو تنها ۱۲ هزار و ۶۵۰ دستگاه انواع پژو تولید کرده است. همچنین، در جدول فروش شهریور، سورن با فروش ۱۳ هزار و ۶۷۲ دستگاه توانست از گروه پژو با فروش ۱۳ هزار و ۶۶۵ دستگاه پیشی بگیرد.

آینده دنا و سورن در بازار

به نظر می‌رسد که در ماه‌های آینده، با ادامه کاهش فروش گروه پژو، گروه سورن بتواند جایگاه اول تولید و فروش را به خود اختصاص دهد. در عین حال، دنا نیز با توجه به قیمت بالاتر نسبت به سورن، می‌تواند در جدول درآمدزایی پس از گروه پژو، رتبه دوم را به دست آورد. اطلاعات منتشر شده از نیمه اول سال جاری نشان می‌دهد که فروش انواع پژو برای ایران‌خودرو درآمدی حدود ۳۴ هزار و ۵۰ میلیارد تومان داشته است. پس از پژو، دنا با فروش ۱۹ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان در رتبه دوم قرار دارد.

کاهش تمرکز بر گروه پژو

یکی از نکات مهمی که در این گزارش به آن اشاره شده است، بی‌توجهی مدیران ایران‌خودرو به گروه پژو است. به نظر می‌رسد که این محصول دیگر گاو شیرده ایران‌خودرو محسوب نمی‌شود و برنامه‌ریزی‌های جدیدی برای کاهش تدریجی جایگاه این گروه در سبد محصولات ایران‌خودرو در حال اجراست.

اقتصادنیوز

خودرو

شناسه : 460770
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *