صعود قیمت طلا ادامه دارد

قیمت جهانی طلا امروز در پی نگرانی‌ها از تشدید درگیری ها در خاورمیانه و رقابت های انتخاباتی آمریکا مرز 2700 دلار در هر اونس را شکست و بالاترین رکورد تاریخی خود را ثبت کرد.

جهان صنعت نیوز، قیمت طلا برای اولین بار به ۲۷۰۰ دلار در هر اونس رسید، چراکه نگرانی ها از تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه و رقابت نزدیک انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سرمایه گذاران را برآن داشته است تا به دنبال امنیت باشند.

براساس گزارشی از بلومبرگ، شمش با ۰.۸ درصد افزایش به ۲۷۱۴.۱۰ دلار در هر اونس رسید، بطوری که رکورد تاریخی خود در روز گذشته را نیز شکست. پس از اینکه اسرائیل مدعی شد یحیی سنوار، رهبر گروه حماس را به شهادت رسانده است تمرکز بازارها روی تحولات ژئوپلتیکی افزایش یافته است.

باوجودی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که زمان پایان جنگ فرا رسیده است بنیامین نتانیاهو مدعی شد که اسرائیل تا زمان آزاد شدن گروگان‌ها به جنگ ادامه خواهد داد. سرمایه گذاران معمولا در زمان نااطمینانی‌های ژئوپلتیکی و اقتصادی به دنبال امنیت به سمت طلا می‌روند.

سرمایه گذاران همچنین پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تاریخ ۵ اکتبر موقعیت سبد دارایی خود را تغییر می‌دهند.

به گفته کریستوفر وونگ، تحلیلگر بازار فارکس در شرکت خدمات مالی اوسی‌بی‎سی، نظرسنجی‌های سنتی و نظرسنجی های غیرمتمرکز شرط بندی به‌شدت باهم متفاوت هستند، حتی درحالی که زمان انتخابات بسیار نزدیک شده است؛ باتوجه به بی ثباتی در تحولات انتخاباتی و نااطمینانی‌های سیاسی، پوشش‌های ریسک مرتبط با دونالد ترامپ، می‌تواند همچنان مورد توجه باشند.

در این میان، شاخص دلار بلومبرگ نیز پس از ۴ روز افزایشی، ۰.۲ درصد کاهش یافت. دلار ضعیف‌تر، شمش را برای بسیاری از خریداران ارزان‌تر خواهد کرد.

با اینحال، وونگ معتقد است که رشد دلار ادامه خواهد داشت بنابراین افت کوتاه مدت آن غیرمحتمل نیست.

طلا در این هفته ۲.۱ درصد رشد داشته است، چراکه تقاضا برای پناهگاه امن بیشتر از سایر عوامل اقتصادی مرتبط با گزارش روز گذشته از اقتصاد آمریکا، که انتظارات برای مقیاس کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را کاهش داد بر طلا تاثیر گذاشته است.

براساس گزارشی که روز گذشته منتشر شد، خرده فروشی ایالات متحده در ماه گذشته بیش از انتظارات تقویت شد و مطالبات بیکاری نیز کاهش یافت، بطوری که این ایده را تقویت کرد که اقتصاد آمریکا ابدا به رکود نزدیک نیست. این درحالی است که فضای نرخ های بهره بالا معمولا بر طلا فشار وارد می‌کند.

شمش یکی از بهترین عملکردها را در میان سایر کالاهای پایه در ۲۰۲۴ داشته است بطوری که در سال جاری تا امروز ۳۰ درصد رشد داشته است. خوش بینی درباره کاهش نرخ‌های بهره عامل افزایش اخیر بوده است، چراکه فدرال رزرو ماه گذشته چرخه تسهیلی خود را آغاز کرد. خرید قوی از سوی بانک‌های مرکزی نیز یکی از عواملی است که از قیمت طلا حمایت کرده است.

سرمایه گذاران غربی نیز در افزایش قیمت‌ها دخیل بودند. حرکت بانک مرکزی آمریکا به سمت کاهش نرخ‌های بهره، جذابیت صندوق‌های قابل معامله که با شمش حمایت می‌شوند را افزایش داده است، بطوری که دارایی این صندوق‌ها در مسیر ثبت پنجمین افزایش ماهانه قرار دارند که طولانی‌ترین دوره ورود سرمایه از سال ۲۰۲۰ است.

برای بسیاری در این صنعت، چشم انداز طلا حتی از این هم صعودی‌تر است. میانگین پیش‌بینی یک نظرسنجی از نمایندگان، معامله گران و معدن داران که در گردهمایی سالانه این هفته «انجمن بازار شمش لندن» شرکت داشتند نشان می‌دهد آنها قیمت طلا در پایان ماه اکتبر ۲۰۲۵ را ۲۹۱۷ دلار می‌بینند.

منبع: اکوایران

طلا و ارز

شناسه : 460834
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *