قیمت خودرو دوباره اوج می‌گیرد؟

با وجود کاهش قیمت خودرو در یک هفته گذشته، بازار خودرو در مهر ماه همچنان شاهد افزایش قیمت در اغلب خودروهای پرتقاضا داخلی بوده است.

جهان صنعت نیوز – در حالی که قیمت خودروها در تابستان به‌طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافت، اما در مهر ماه بازار خودرو روند افزایشی به خود گرفته است. این تغییرات ناشی از تثبیت قیمت دلار در کانال ۶۰ هزار تومانی است که به‌عنوان عاملی تاثیرگذار بر افزایش قیمت خودرو شناخته می‌شود.  همچنین گزارش انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان نیز نشان می‌دهد که تولید خودرو در نیمه نخست امسال به ۶۰۵ هزار و ۵۴۶ دستگاه رسیده که نسبت به سال گذشته کاهش ۵ درصدی داشته است که می‌توان منجر به تشدید افزایش قیمت خودرو در نیمه دوم سال شود.

افزایش قیمت خودرو در مهر ماه؛ ثبات بازار یا پیش‌بینی افزایش؟

هرچند در یک هفته گذشته قیمت خودرو روند نزولی داشته، اما بررسی کارنامه کلی بازار خودرو در مهر ماه حاکی از افزایش قیمت در بسیاری از خودروهای پرتقاضای داخلی است. این در حالی است که در نیمه نخست سال جاری، به‌ویژه در فصل تابستان، بازار خودرو شاهد کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت بود. با آغاز فصل پاییز، این روند نزولی متوقف شد و قیمت‌ها دوباره صعودی شدند.

سیگنال ارزی قیمت خودرو

یکی از عوامل اصلی این تغییرات در بازار خودرو، تثبیت قیمت دلار در کانال ۶۰ هزار تومانی است. این افزایش نرخ ارز، تنها بازار خودرو را تحت تأثیر قرار نداده، بلکه قیمت بسیاری از دارایی‌های دیگر نیز دستخوش تغییرات شده است.

کاهش تولید و اثر آن بر بازار

اما در کنار تاثیر نرخ ارز، کاهش تولید خودرو نیز عامل دیگری است که باعث فشار بر قیمت‌ها می‌شود. طبق گزارش انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، تولید خودرو در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ با افت ۵ درصدی مواجه شده است. تولید کل خودرو در سه ماهه اول سال به ۳۰۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش بیش از ۴ درصدی را نشان می‌دهد. این کاهش تولید می‌تواند باعث برهم خوردن تعادل بازار و افزایش قیمت‌ها در ماه‌های آینده شود.

چشم‌انداز بازار خودرو

با توجه به کاهش تولید و تثبیت قیمت دلار در سطح بالا، احتمالاً بازار خودرو در ماه‌های آینده نیز شاهد افزایش قیمت‌ها خواهد بود. به‌ویژه اگر شرایط تولید بهبود نیابد و خودروسازان نتوانند با افزایش عرضه، تقاضای بازار را تامین کنند. این روند نشان می‌دهد که بازار خودرو همچنان تحت تاثیر عواملی مانند نرخ ارز و کاهش تولید، در حال حرکت به سمت افزایش قیمت‌ها است.

اخبار برگزیدهخودرو

شناسه : 460952
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *