تابلو برق فلزی بهتر است یا پلاستیکی؟

تابلو برق از جمله تجهیزات پرکاربرد است که در محافظت از تجهیزاتی همچون روشنایی، مخابراتی، صنعتی و سایر تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً تابلو برق دارای کلید قطع و وصل است که در برابر عوامل محیطی از تجهیزات الکترونیکی به خوبی محافظت می‌کند و علاوه بر آن نیز مانع از وارد آمدن شوک به انسان نیز می‌شود. تابلو برق در صنایع و کارخانجات با هدف برقراری ارتباط صحیح بین اجزای سیستم به کار می‌رود. از طرفی در کارخانجات صنعتی و پالایشگاه‌ها نیز برای ایجاد ایمنی در محیط کار نقش کلیدی را بر عهده دارند. انواع متنوعی از تابلو برق وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی‌های مختص به خود هستند. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که تابلو برق فلزی بهتر است یا پلاستیکی.

مقایسه تابلو برق فلزی و پلاستیکی

در سیستم‌های الکتریکی تابلوهای برق از مهمترین تجهیزات محسوب می‌شوند که از تجهیزات الکترونیکی و سیم کشی‌ها به خوبی محافظت می‌کنند. در ادامه تابلو برق پلاستیکی و فلزی را با یکدیگر از بعضی جهات مقایسه می‌کنیم.

جنس بدنه

تابلو برق فلزی و پلاستیکی از لحاظ جنس بدنه با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند.جنس تابلو برق فلزی از جنس آلومینیوم و فولاد است که در برابر آتش سوزی، خوردگی و ضربه مقاومت بالایی دارد. اما جنس به کار رفته در تابلو برق پلاستیکی پلی کربنات است که وزن سبک‌تری دارد و قیمت آن نیز به نسبت تابلوی فلزی ارزان قیمت است.

مقاومت در برابر خوردگی

تابلو برق پلاستیکی

تابلو برق فلزی در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد که دلیل این امر جنس فولاد یا آلومینوم آن است. تابلو برق فلزی در برابر مواد شیمیایی، گرد و غبار و رطوبت نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. اگرچه تابلو برق پلاستیکی نیز در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد اما مقاومت آن به اندازه تابلو برق فلزی نیست.

مقاومت در برابر آتش سوزی

تابلو برق فلزی در برابر آتش سوزی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد که البته تابلو برق پلاستیکی مقاومت کمتری در برابر شرایط آتش سوزی دارند.

مقاومت در برابر ضربه

تابلو برق فلزی در برابر آسیب‌های فیزیکی از جمله ضربه، برخورد اجسام و سقوط مقاومت بالایی دارند و این به دلیل جنس مقاوم به کار رفته در آنها است. در این بین تابلو برق پلاستیکی نیز در برابر چینی عواملی مقاومت بالایی دارد اما مقاومتان به اندازه تابلو برق فلزی نیست.

نوع استفاده

تابلو برق پلاستیکی یا پلی کربنات در برابر اشعه‌های خورشید مقاوم نیست و دچار آسیب و شکنندگی می‌شود. با این حال این تابلو برق بیشتر مناسب محیط‌های داخلی هستند، اگرچه در برابر آتش سوزی و حریق نیز به نسبت تابلو برق فلزی از مقاومت کمتری برخوردار هستند.

قیمت

تابلو برق پلاستیکی در مقایسه با تابلو برق فلزی با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسد که این ویژگی یکی از مزیت‌های اصلی تابلو برق پلاستیکی محسوب می‌شود. با توجه به این امر در پروژه‌های تجاری و مسکونی که با محدودیت بودجه روبرو هستند به عنوان بهترین گزینه محسوب می‌شود.

وزن

تابلو برق پلاستیکی به دلیل جنس پلاستیکی که دارد نسبت به تابلو برق فلزی از وزن کمتری برخوردار است. وزن کم این تابلو برق موجب حمل و نقل و جابجایی آسان آن در پروژه کاری می‌شود.

تنوع

تابلو برق پلاستیکی در مقایسه با تابلو برق فلزی دارای انواع متعددی است که هر کدام از نظر شکل، رنگ و اندازه با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. همین امر موجب می‌شود تا این تابلو برق به عنوان یک گزینه عالی در کاربردهای مختلف به کار رود.

تابلو برق فلزی را خریداری کنیم یا تابلو برق فلزی؟

خرید تابلو برق صنعتی

تابلو برق پلاستیکی نسبت به تابلو برق فلزی دارای ویژگی‌های مکانیکی و مقاومت بیشتر است. مدل روکار پلاستیکی مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد و دچار زنگ زدگی نمی‌شود. همین مساله موجب می‌شود تا این نوع تابلو برق یک گزینه عالی در مناطق مرطوب به حساب آیند. مدل‌های متنوع از تابلو برق پلاستیکی وجود دارد که خاصیت ضد آب را دارند.

این ویژگی در تابلو برق باعث می‌شود تا در برابر شرایط محیطی همچون برف و باران از پریزها و دیگر تجهیزات الکترونیکی محافظت کند. نظم دهی و سازمان دهی پروژه کاری در استفاده از سیستم‌ها و کابل‌ها با استفاده از تابلو برق پلاستیکی شکل ویژه‌ای به خود می‌گیرد. مکانیکی بودن تابلو برق پلاستیکی دارای مقاومت و ویژگی‌های مطلوب‌تری نسبت به نوع فلزی آن است.

قیمت تابلو برق صنعتی

تابلو برق صنعتی در دو مدل فلزی و پلاستیکی تولید و به بازار عرضه می‌شود. این تجهیزات از مهمترین اجزای سیستم‌های برق صنعتی به شمار می‌آیند و نقش حیاتی در محافظت از سیستم‌های الکترونیکی دارند. داخل تابلو برق، جعبه محافظی قرار دارد که سیم‌کشی تجهیزات در آن به‌طور ایمن نصب و نگهداری می‌شود. عوامل مختلفی می‌توانند قیمت تابلو برق را تحت تأثیر قرار دهند که از مهمترین آنها می‌توان به نوع، طراحی، ولتاژ، جنس و اندازه اشاره کرد. علاوه بر این، لیست قیمت تابلو برق صنعتی در تهران به برندهای مختلف نیز وابسته است و برندهای معتبر معمولاً قیمت‌های بالاتری دارند.

خرید تابلو برق صنعتی از ثانیرا

تابلو برق صنعتی یکی از اجزای کلیدی در سیستم‌های الکترونیکی است که برای کنترل و محافظت از مدارهای الکتریکی استفاده می‌شود. این تابلوها مجهز به تجهیزات مختلفی مانند قطع‌کننده مدار، فیوز و کلید هستند که از سیستم در برابر نوسانات و جریان‌های غیرعادی محافظت می‌کنند. اگر به دنبال خرید تابلو برق صنعتی با کیفیت و قیمت مناسب هستید، سایت ثانیرا یکی از بهترین گزینه‌ها است. ثانیرا به عنوان یکی از بزرگترین نمایندگان تجهیزات صنعتی و الکترونیکی، محصولات معتبر و با کیفیتی از برندهای مطرح را عرضه می‌کند. با اطمینان از کیفیت و قیمت‌های رقابتی، تابلو برق مورد نظر خود را از سایت ثانیرا تهیه کنید و از خدمات پشتیبانی حرفه‌ای ما بهره‌مند شوید.

 

این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست

خواندنی

شناسه : 461075
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *