شرایط عجیب بازار طلا و سکه؛ حباب ۱۳ میلیونی سکه

قیمت سکه و طلا در هفته جاری با نوسانات شدیدی مواجه شد و بازارساز با مداخله در بازارها سعی در کنترل این هیجانات داشت، اما همچنان روند قیمتی به سمت بالا ادامه دارد.

جهان صنعت نیوز در هفته جاری بازار طلا و سکه با نوسانات شدیدی مواجه شد، به طوری که قیمت سکه امامی از کانال ۵۳ میلیون تومان به ۵۵ میلیون تومان رسید. معاملات غیرقانونی سکه فردایی کمتر از قیمت نقدی شد که نشانه‌ای از هیجانات خرید است. حباب سکه به ۳۳ درصد رسید و قیمت آن ۱۳ میلیون تومان بالاتر از ارزش واقعی بود. با این حال، بازار طلای آب‌شده برخلاف سکه، با کاهش حباب همراه شد. ورود فعال بازارساز در برخی بازارها همچون صندوق‌های طلا و درهم امارات، با هدف کنترل نوسانات انجام شد اما همچنان قیمت‌ها با نوسان روبه‌بالا مواجه بودند.

نوسانات شدید در بازار طلا و سکه

در هفته جاری، بازار طلا و سکه با نوسانات شدیدی مواجه شد که توجه بسیاری از فعالان اقتصادی را به خود جلب کرد. قیمت سکه امامی که روز شنبه به کانال ۵۳ میلیون تومان ورود کرد، در روز یکشنبه با گپ مثبت ۴۵۰ هزار تومانی باز شد و در ادامه با هیجانات شدید بازار، به کانال ۵۵ میلیون تومان رسید. با این حال، در انتهای معاملات، بازار دچار اصلاح شد و قیمت سکه به زیر این کانال بازگشت. این در حالی است که حباب سکه همچنان افزایش یافته و به ۳۳ درصد رسید، به طوری که قیمت سکه در بازار ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بالاتر از ارزش واقعی آن قرار دارد.

اختلاف قیمت نقدی و فردایی در بازار سکه

یکی از اتفاقات عجیب در این هفته، تفاوت قیمت سکه نقدی با سکه فردایی بود؛ به طوری که قیمت سکه نقدی حدود ۴ میلیون تومان گران‌تر از بازار فردایی بود. این پدیده در حالی رخ داد که در شرایط عادی، معاملات فردایی به دلیل ریسک بالاتر، معمولاً جلوتر از نرخ نقدی حرکت می‌کنند. برخی از تحلیلگران این اختلاف را نشانه‌ای از خریدهای هیجانی در بازار نقدی می‌دانند که ناشی از جو نوسانی و هیجانی بازار است.

کاهش حباب در بازار طلای آب‌شده

در بازار طلای آب‌شده نیز شاهد نوساناتی مشابه بودیم. روز یکشنبه این بازار با گپ مثبت باز شد و قیمت طلای آب‌شده به پله پنجم کانال ۱۸ میلیون تومان رسید. اما در ادامه معاملات، مانند سایر بازارها، روند نزولی به خود گرفت و به پله چهارم این کانال سقوط کرد. برخلاف سکه، حباب طلای آب‌شده کاهش یافت و به زیر ۲۰۰ هزار تومان رسید. این کاهش حباب باعث شد تا برخی فعالان بازار توصیه کنند سکه را به طلا تبدیل کنند، اما پیش‌کسوت‌های بازار همچنان مخالف جا‌به‌جایی بین این دو بازار هستند.

حضور فعال بازارساز در بازارها

در روز یکشنبه، بازارساز برای کنترل نوسانات بازار، به دو بازار اصلی ورود کرد. ابتدا در صندوق‌های طلا با افزایش عرضه در دقایق پایانی معاملات، رنج منفی در بازار ایجاد کرد. در این روز، صندوق‌های طلا رکورد جدیدی در ارزش معاملات ثبت کردند و ۸۳۰ میلیارد تومان پول حقیقی وارد این صندوق‌ها شد. همچنین، خبرهایی از حضور بازارساز در بازار درهم امارات منتشر شد که نشان می‌دهد نرخ درهم پس از افزایش اولیه به نرخ بازگشایی برگشت.

نوسانات دلار و درهم

قیمت دلار هرات که در روز ابتدایی هفته نتوانست از مرز مقاومت عبور کند، روز یکشنبه را با گپ مثبت در کانال ۶۴ هزار تومان آغاز کرد. اما این ارز در نهایت در کانال ۶۳ هزار تومان به کار خود پایان داد. دلار تهران نیز با شروع معاملات، گپ مثبت داشت اما نتوانست از مقاومت ۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان عبور کند و به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت. در بازار درهم نیز پس از شروع معاملات با گپ مثبت، قیمت در نیمه دوم روز به نرخ ابتدایی خود بازگشت.

اخبار برگزیدهطلا و ارز

شناسه : 461457
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *