جزئیات یارانه یک میلیون تومانی / اجرای مرحله دوم طرح کالابرگ الکترونیکی

 بیش از ۱۳۴ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه در سال جاری از طریق طرح کالابرگ الکترونیکی، بن کارت خرید سبد غذایی دریافت می‌کنند.

جهان صنعت نیوز – در راستای تحقق وعده‌های دولت چهاردهم و تأکید رئیس‌جمهور بر رفع فقر، بیش از ۱۳۴ هزار کودک ۵ تا ۵۹ ماهه مبتلا به سوءتغذیه در کشور، بن کارت خرید سبد غذایی دریافت می‌کنند. این برنامه از ابتدای سال جاری در دو مرحله اجرا شده و تا پایان سال ادامه خواهد داشت. برای تأمین سبد غذایی این کودکان، اعتباری ماهیانه به حساب سرپرستان خانوار از طریق طرح کالابرگ الکترونیکی واریز می‌شود که در فروشگاه‌های طرف قرارداد قابل استفاده است.

توزیع بن کارت خرید برای کودکان مبتلا به سوءتغذیه

بیش از ۱۳۴ هزار کودک ۵ تا ۵۹ ماهه مبتلا به سوءتغذیه، در سال جاری بن کارت خرید سبد غذایی دریافت می‌کنند. این اقدام در راستای دستورات رئیس‌جمهور و تأکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر رفع فقر و تحقق وعده‌های دولت چهاردهم انجام می‌شود. طبق اظهارات «اسماعیل گرجی‌پور»، سرپرستان خانوار این کودکان که با مشکلات سوءتغذیه‌ای مانند کوتاه‌قدی، کم‌وزنی، لاغری شدید و سایر موارد مشابه مواجه هستند، از طریق طرح کالابرگ الکترونیکی بن کارت‌های خرید سبد غذایی دریافت خواهند کرد.

اجرای برنامه امنیت غذایی در دو مرحله

برنامه امنیت غذایی کودکان مبتلا به سوءتغذیه از ابتدای سال جاری در دو مرحله اجرایی شده و قرار است تا پایان سال ادامه یابد. این طرح شامل دو دسته از کودکان در دهک‌های مختلف درآمدی است. برای ۱۲۵ هزار و ۶۴۲ کودک مبتلا به سوءتغذیه که در دهک‌های یک تا پنج قرار دارند، مبلغ یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و برای ۸ هزار و ۷۸۳ کودک در دهک‌های شش و هفت، مبلغ ۶۶۰ هزار تومان به‌صورت ماهیانه تخصیص داده می‌شود. این مبالغ به حساب سرپرستان خانوار واریز شده و برای خرید سبد غذایی شامل اقلام مورد تأیید وزارت بهداشت استفاده می‌شود.

تأمین اعتبار و اجرای طرح

اسماعیل گرجی‌پور توضیح داد که تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای این طرح به‌صورت ماهیانه توسط سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شده است. در مجموع، اعتبار هر مرحله اجرای این طرح حدود ۱۴۴ میلیارد تومان است که به‌حساب سرپرستان خانوار مشمول واریز می‌شود. اقلام غذایی در تمامی فروشگاه‌های طرف قرارداد کالابرگ الکترونیکی در دسترس بوده و سرپرستان می‌توانند با استفاده از مبالغ واریز شده، این اقلام را تهیه کنند.

اقلام سبد غذایی و نحوه شناسایی کودکان

سبد غذایی این طرح شامل ۱۶ قلم کالای اساسی است که بر اساس هرم غذایی تدوین شده است. این اقلام در فروشگاه‌های طرف قرارداد کالابرگ الکترونیکی به‌راحتی در دسترس هستند. برای شناسایی کودکان مشمول این طرح، پایش شاخص‌های تن‌سنجی مانند قد و وزن در پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود. اطلاعات به‌دست‌آمده از این پایش‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی جمع‌بندی و توسط وزارت بهداشت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می‌شود.

اهداف برنامه و تأثیرات مورد انتظار

گرجی‌پور ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح، شاهد کاهش سوءتغذیه در کودکان، بهبود امنیت غذایی، و افزایش کیفیت خدمات مشاوره تغذیه به مادران باشیم. همچنین این برنامه می‌تواند به ارتقای سطح آگاهی و نگرش مادران در زمینه الگوی تغذیه صحیح و رشد سالم کودکان کمک کند.

اقتصاد کلان

شناسه : 461466
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *