تنها ۲۰ هزار واحد مسکن ملی در ۳ سال تکمیل شد!

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، تنها ۲۰ هزار واحد از طرح نهضت ملی مسکن از سال ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۳ به اتمام رسیده است.

جهان صنعت نیوز – مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد که از سال ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۳ تنها ۲۰ هزار واحد مسکونی از طرح نهضت ملی مسکن به مرحله پایانی رسیده است، در حالی که بر اساس وعده‌های دولت باید تا امروز ۲ میلیون واحد مسکونی تحویل داده می‌شد. هشدار وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم درباره آمارهای متناقض و مشکلات محاسباتی دولت در اجرای این طرح، نشانه‌ای از مشکلات جدی در پیشرفت پروژه است.

تنها ۲۰ هزار واحد از طرح نهضت ملی مسکن به پایان رسید

بر اساس گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس، طرح نهضت ملی مسکن که قرار بود سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود، تا به امروز تنها ۲۰ هزار واحد را به مرحله پایانی رسانده است. این آمار نشان می‌دهد که تحقق وعده دولت برای تحویل مسکن به خانوارهای فاقد مسکن بسیار کمتر از هدف‌گذاری اولیه بوده است.

وعده‌های تحقق‌نیافته دولت در طرح نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های مسکن دولتی، قرار بود با ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، به رفع نیاز مسکن کمک کند. تا سال ۱۴۰۳ باید حدود ۲ میلیون واحد مسکونی دولتی به خانوارهای فاقد مسکن تحویل می‌شد. اما گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که تا کنون فقط ۲۰ هزار واحد به مرحله اتمام کارهای پایانی رسیده است.

هشدار وزیر راه و شهرسازی درباره آمارهای متناقض

ماه گذشته، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم، در واکنش به آمارهای متناقضی که از میزان پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن مطرح شده بود، به مدیران مسکن وزارتخانه هشدار داد که از آمارسازی در خصوص این طرح خودداری کنند. او اعلام کرد که پس از استقرار در وزارتخانه، با آمارهای متفاوتی از پیشرفت طرح مواجه شده که با واقعیت‌های اجرایی مطابقت نداشته است.

دلایل عقب‌ماندگی طرح مسکن ملی

یکی از دلایل اصلی عدم پیشرفت طرح مسکن ملی، اصرار دولت بر ساخت مسکن با قیمت زیر بازار به پیمانکاران و همچنین محاسبات نادرست درباره زمین‌های اختصاص داده‌شده برای ساخت مسکن بوده است. این محاسبات ضعیف و عدم آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای استفاده از زمین‌های ۹۹ ساله، باعث شد که پیشرفت طرح به‌طور قابل توجهی کمتر از پیش‌بینی‌ها باشد.

تجربه‌های گذشته نادیده گرفته شد

تجربه طرح مسکن مهر در نیمه دوم دهه ۸۰ نشان داده بود که آماده‌سازی زمین‌های ۹۹ ساله برای ساخت مسکن حداقل ۳ تا ۴ سال زمان می‌برد و هزینه‌های زیادی برای دولت و مردم به همراه دارد. با این حال، به نظر می‌رسد که این تجربیات در برنامه‌ریزی طرح نهضت ملی مسکن به درستی مدنظر قرار نگرفته و مشکلات اجرایی به تأخیر در تکمیل پروژه منجر شده است.

اخبار برگزیدهمسکن

شناسه : 461468
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *