مقایسه سقف عرشه فولادی با دیگر انواع سقف‌های ساختمانی

در صنعت ساختمان‌سازی، انتخاب نوع سقف ساختمان یک موضوع مهم تلقی می‌شود که با توجه به جایی که عوامل متعددی این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد. یکی از این سقف ها، سقف عرشه فولادی هستند که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی مانند سرعت نصب بالا، وزن کم و استحکام مناسب، در بسیاری از پروژه‌های مدرن به کار گرفته می‌شوند. در این مقاله به بررسی تفاوت های سقف عرشه فولادی با دیگر انواع سقف های ساختمانی می‌پردازیم و شما را برای انتخاب بهتر از میان آنها راهنمایی می‌کنیم. پس همراه ما باشید.

سقف عرشه فولادی چیست؟

سقف عرشه فولادی نوعی از سقف است که از ورق های گالوانیزه موجدار و بتن تشکیل شده است؛ موجی که در این ورقه های فولادی وجود دارد باعث افزایش استحکام سقف شده و باعث می‌شود بتن به شکل بهتری در بین این ورقه ها جا بگیرد. در این سقف‌ها، گل میخ‌ها برای اتصال ایمن ورق‌های فولادی به تیرها استفاده می‌شوند. از عواملی که بر هزینه نهایی اینگونه از پروژه ها تاثیر زیادی دارند می‌توان به کیفیت اجرای این سیستم توسط مهندسان و کارکنان، کیفیت اتصالات و قطعات به کار رفته در سازه و قیمت گل میخ سقف عرشه فولادی اشاره کرد.

استفاده از این نوع سقف ها در سازه های مختلف دارای مزایای فوق العاده ای است. اولین مورد سرعت اجرا است؛ به طوری که استفاده از ورق‌های فولادی پیش‌ساخته و نصب سریع آن‌ها باعث می‌شود که زمان اجرای سقف به طور قابل‌توجهی کاهش یابد در مدت کمتری پروژه به نتیجه برسد که این مورد باعث کاهش هزینه های ساختمان سازی نیز خواهد شد.

مورد بعدی کاهش وزن سازه است؛ در سقف عرشه فولادی به دلیل استفاده از فولاد سبک و مقاوم، وزن کلی سازه تا حدود قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند که این ویژگی در مکان هایی که ساخت ساختمان با وزن بالا امکان پذیر نیست بسیار کاربرد دارد و از طرفی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت و ساز می‌شود. همچنین این سقف ها به دلیل خواص فیزیکی ای که دارند، مقاومت مناسبی در برابر زلزله، باد یا طوفان نیز خواهند داشت. مزیت آخری که سقف عرشه فولادی دارد، این است که عایق‌بندی حرارتی و صوتی مناسبی را ایجاد خواهند کرد.

بررسی تفاوت های سقف عرشه فولادی و سایر سقف‌های ساختمانی

در ادامه به مقایسه سقف عرشه فولادی با دیگر انواع سقف‌های ساختمانی خواهیم پرداخت.

  1. سقف‌های تیرچه بلوک: این مدل از سقف ها کاربرد زیادی در ساختمان سازی دارند و از تیرچه‌های بتنی و بلوک‌های سفالی یا بتنی تشکیل شده‌اند. از مزایای این نوع سقف می‌توان به قیمت بسیار مناسب آن نسبت به سقف های عرشه فولادی اشاره کرد. به علاوه تیرچه و بلوک در بسیاری از مناطق به راحتی یافت می‌شوند و در نتیجه قابلیت دسترسیمصالح مورد نیاز آن از مزایای مهم آن است.

این نوع از سقف ها دارای معایبی نیز هستند؛ نصب و اجرای سقف تیرچه بلوک نسبت به سقف عرشه فولادی مدت زمان بیشتری را نیاز دارند و در زمان بیشتری انجام می‌شوند. به علاوه به دلیل استفاده از بتن و بلوک، این نوع سقف وزن بیشتری نسبت به سقف عرشه فولادی دارد که باعث می‌شود در برخی از مناطق امکان استفاده از آنها نباشد.

در مجموع اگر به دنبال سازه های کم وزن هستید و می‌خواهید آن را در زمان کمتری بسازید، بهجای سقف تیرچه بلوک از سقف عرشه فولادی استفاده نمایید. هرچند که سقف تیرچه بلوک از نظر هزینه اولیه می‌تواند ارزان‌تر باشد.

  1. سقف‌های دال بتنی: سقف های دال بتنی نیز یکی از انواع سقف ها هستند که برای ساختمان‌های بلندمرتبه و سازه‌های سنگین کاربرد زیادی دارند و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع سقف از یک لایه بتن مسلح با ضخامت‌های مختلف تشکیل شده و به تیرها یا ستون‌ها متصل می‌شود. استحکام و دوام بسیار بالا و عایق صوتی عالی از مزیت های این سقف های دال بتنی به شمار می‌روند و این به آن دلیل است که دال ها بتنی دارای چگالی و ضخامت بالایی هستند.

از معایب این نوع سقف باید به هزینه بالای آنها اشاره کنیم که به نسبت سقف عرشه فولادی و حتی تیرچه بلوک گران تر هستند. به علاوه این سقف‌ها وزن بیشتری به سازه وارد می‌کنند و نیاز به فونداسیون و اسکلت مقاوم‌تری دارند که این مورد نیز باعث افزایش هزینه های ساخت آنها می‌شود.

سقف‌ دال بتنی

  1. سقف‌های کامپوزیت: سقف کامپوزیت سیستمی است که با استفاده از ترکیب مصالحی همچون ورق فولادی، بتن، برشگیر، فلاشینگ و آرماتور، سقفی سبک و مقاوم را به وجود می‌آورد. به دلیل نصب ساده و کاهش هزینه‌ها، این نوع سقف به یکی از گزینه‌های پرطرفدار در پروژه‌های ساختمانی تبدیل شده است. در این نوع سقف، فولاد به عنوان عضو کششی و بتن به عنوان عضو فشاری عمل می‌کند. این سقف نیز به مانند سایر سقف ها دارای مزایا و معایبی است. مقاومت بالا و استحکام در برابر زلزله از مهم‌ترین مزایای این نوع از سقف ها به شمار می‌روند؛ به طور کلی، ترکیب بتن و فولاد باعث افزایش استحکام آنها در برابر بار های سنگین می‌شود و همچنین انعطاف‌پذیری فولاد و سختی بتن، باعث عدم خرابی آنها در هنگام زمین لزره می‌شوند.

مشکلاتی که سقف های کامپوزیت دارند شامل هزینه راه اندازی بیشتر آنها نسبت به سقف عرشه فولادی و همینطور سرعت اجرای کمتر، به دلیل نیاز به قالب‌بندی و اجرای بتن است. با مقایسه این دو نوع سقف، می‌توان نتیجه گرفت که سقف عرشه فولادی نه تنها در زمان اجرا سریع‌تر است، بلکه از لحاظ هزینه نیز غالباً گزینه‌ای اقتصادی‌تر محسوب می‌شود.

  1. سقف‌های چوبی: سقف های چوبی بیشتر در ساختمان های قدیمی و سنتی و همینطور برخی از ویلاهای چوبی که معمولا در جنگل ها دیده می‌شوند، کاربرد دارد. این سقف ها از تیرهای چوبی و صفحات چوبی تشکیل شده‌اند. در میان انواع سقف هایی که اشاره کردیم این سقف ها با سایرین تفاوت های بنیادین داشته و ماهیت متفاوتی دارد. سقف های چوبی در صورتی که به آنها رسیدگی شود و با دقت بالایی ساخته شوند، دارای زیبایی طبیعی بسیار زیادی هستند و به دلیل بافت و رنگ طبیعی خود زیبایی منحصر به فردی به ساختمان می‌بخشند. به علاوه این سقف ها با توجه به جنس مناسبی که دارند، عایق خوبی در برابر گرما هستند و در برابر انتقال حرارت مقاومت خوبی دارند.

از معایب سقف های چوبی نیز می‌توان به مقاومت کمتر در برابر آتش اشاره کرد. در صورت گرمای بسیار زیاد و یا آتش سوزی در اطراف آن، چوب دچار سوختگی می‌شود. همچنین نگهداری و مراقبت از این نوع سقف ها هزینه بسیار بالایی دارد و در کنار هزینه، این نگهداری مراحل سختی دارد که در برخی از موارد ارزش استفاده از آنها را پایین می‌آورد. یکی از این موارد در نگهداری آنها حساسیت به رطوبت و حشرات چوب است.

سقف‌ چوبی

با این توضیحات درباره سقف های چوبی، این نوع سقف ها از نظر زیبایی‌شناسی و سبک معماری جذاب هستند، اما در مقایسه با سقف عرشه فولادی، از نظر مقاومت و هزینه نگهداری عملکرد ضعیف‌تری دارند.

هزینه تهیه سقف عرشه فولادی نسبت به سایر سقف ها

یکی از عوامل مهم در انتخاب سقف عرشه فولادی، قیمت گل میخ‌های استفاده شده در این سیستم است. گل میخ‌ها برای اتصال ورق‌های فولادی به اسکلت سازه استفاده می‌شوند و نقش حیاتی در استحکام سازه ایفا می‌کنند. به طور کلی برای انتخاب سقف مناسب برای پروژه باید تمامی ویژگی های آنها را در نظر بگیرید اما اگر بین قیمت آنها دچار مشکل شده اید، باید بدانید که سقف‌های تیرچه بلوک کمترین هزینه را بین تمام سقف هایی که معرفی کردیم دارند. از عواملی که بر قیمت این سقف ها تاثیر میگذارد، جایی است که از آنجا، مصالح و قطعات مورد نیاز آنها را خریداری می‌کنید. به عنواتن مثال برای خرید پیچ و مهره مورد نیاز این سقف ها باید یک تولید کننده پیچ و مهره با کیفیت و با تجربه را انتخاب کنید تا محصولات را با کیفیت بالا و هزینه کمتر تحویل بگیرید. کیفیت بالای محصولات می‌تواند نقش زیادی در طول عمر مفید و ایمنی سقف داشته باشد.

سخن پایانی

انتخاب سقف مناسب برای هر پروژه ساختمانی بستگی به عوامل مختلفی مانند هزینه، زمان اجرا و نیازهای سازه‌ای دارد. سقف عرشه فولادی به دلیل سرعت اجرا، کاهش وزن سازه و هزینه مناسب، یکی از بهترین گزینه‌ها برای پروژه‌های مدرن است. با این حال، در پروژه‌هایی که نیاز به دوام و مقاومت بیشتر دارند، سقف‌های دال بتنی یا کامپوزیت ممکن است گزینه بهتری باشند. اگر هم به دنبال زیبایی و یا خاص بودن سازه دارید و بخواهید ساختمان را در محسط های روستایی و جنگلی بسازید، بهتر است سقف های چوبی را انتخاب نمایید.

در نهایت با مطالعه این مقاله می‌توانید بهترین نوع سقف ساختمانی را با توجه به ویژگی ها انتخاب کرده و در پروژه خود به کار ببرید.

صنعت و معدن

شناسه : 461510
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *