۶ ماه مهلت برای صاحبان سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری

جهان صنعت نیوز:  بر اساس دستورالعمل جدید شورای پول و اعتبار، از این پس تملک سهام توسط مالک واحد در سطوح بیش از ۱۰ درصد تا ۲۰ درصد و بیش از ۲۰ درصد تا ۳۳ درصد که تا پیش از این ممنوع بود، با مجوز بانک مرکزی امکان‌پذیر خواهد بود.

در این دستورالعمل آمده است برای هر مالک واحد ، تملک سهام در سطوح بالای ۱۰ درصد حداکثر در یک مؤسسه اعتباری مجاز است. لذا مالک واحدی که در حال حاضر دارنده سهام هر یک از مؤسسات اعتباری بیش از حدود مجاز باید حداکثر در مدت شش ماه نسبت به اخذ مجوز لازم برای هر سطح، اقدام و یا مازاد سهام خود را واگذار کند.

براساس دستورالعمل جدید شورای پول و اعتبار در صورتی که پس از سپری شدن مهلت‌های تعیین شده، مالک واحد بدون مجوز لازم، همچنان دارنده سهام هر یک از مؤسسات اعتباری به میزانی بیش از حدود مجاز باشد، نسبت به مازاد سقف مجاز، در مجامع عمومی صاحبان سهام مؤسسه اعتباری ذیربط حق رأی نخواهد داشت و متعاقب اعلام بانک مرکزی، حق رأی ناشی از سهام مازاد در مجامع عمومی به وزارت امور اقتصادی و دارایی تفویض می‌شود.

علاوه بر این، درآمدهای حاصل از سود سهام توزیع شده و حق تقدم فروش رفته نسبت به سهام مازاد، مشمول مالیات با نرخ ۱۰۰ درصد می‌شود.

به موجب مقررات یاد شده، بانک مرکزی می‌تواند با تصمیم هیأت انتظامی بانک‌ها، مجوز تملک سهام توسط مالک واحد در سطوح بیش از ۱۰ درصد را در چارچوب مواردی که در دستورالعمل تصریح شده، را ابطال کند.

همچنین در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار تسهیلات جدید بانکی برای خرید یا ساخت مسکن و تملک سهام بانک ها ویژه ایثارگران و جانبازان و خانواده شهدا به تصویب رسید.

بر این اساس سقف مبلغ این تسهیلات به ازای هر واحد مسکونی از ۱۰۰۰ میلیون ریال به ۱۳۰۰میلیون ریال در شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر ؛ از ۷۷۰ میلیون ریال به ۱۰۰۰میلیون ریال در مراکز استانها (با جمعیت کمتر از یک میلیون نفر) ؛ از ۶۶۰ میلیون ریال به ۸۵۰ میلیون ریال در سایر شهرها و از ۳۸۰ میلیون ریال به  ۵۰۰ میلیون ریال در روستاها افزایش یافت.

تسهیلات یادشده با معرفی متقاضی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران به بانک‌های عامل، با نرخ سود ۴ درصد و با دوره بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله ، قابل اعطاست.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 46166
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا