تنها افزایش اعتبار تضمینکننده تحول در آموزش و پرورش نیست
مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور رفاهی گفت: باید به عوامل انسانی و کیفیت نیروی انسانی توجه کنیم تا بتوانیم به تحول مورد انتظار در آموزش و پرورش دست یابیم.
جهان صنعت نیوز، مسعود شکوهی در میزگرد بررسی چالشها و راهکارهای تقویت اقتصاد آموزش و پرورش که در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد، به چالشهای جدی که در سالهای اخیر در حوزه آموزشوپرورش وجود داشته اشاره کرد و با بیان اینکه این چالشها بهصورت همهجانبه و تکبعدی قابل بررسی نیستند، تأکید کرد: یکی از مهمترین دلایل این مشکلات، بحث بودجه است.
شکوهی گفت: کمبود بودجه و تخصیص ناعادلانه منابع، بهویژه کاهش سهم آموزش و پرورش از کل بودجه، به یک معضل سنتی تبدیل شده است.
وی همچنین به توزیع ناعادلانه منابع موجود اشاره کرد و افزود: تورم و کاهش ارزش پول نیز بر این مشکلات افزوده است.
شکوهی همچنین به نابرابری آموزشی و تفاوت کیفیت آموزش در مناطق مختلف اشاره کرد و گفت: عدم دسترسی به امکانات آموزشی و تبعیضهای موجود، میتواند تأثیرات منفی بر کیفیت آموزش داشته باشد. این مسائل باید به دقت بررسی شوند.
وی به اهمیت این نشستها برای تقویت اقتصاد آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم به یک الگوی درست در تخصیص منابع برسیم، میتوانیم اقتصاد آموزش را احیا کنیم. این موضوع باید بهعنوان یک سرمایهگذاری بلندمدت در نظر گرفته شود.
شکوهی همچنین به فرسودگی شغلی و مشکلات نیروی انسانی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: این مسائل بر کیفیت آموزش تأثیرگذار است و باید به آنها توجه ویژهای شود. امیدوارم این جلسات بتواند به تقویت این حوزه مهم کمک کند.
وی تأکید کرد که افزایش اعتبار به تنهایی نمیتواند تضمینی برای تحول در آموزش و پرورش باشد.
شکوهی گفت: ما باید به تخصیص درست منابع و اولویتبندی مناسب توجه کنیم. مشکلات ساختاری در سیستم نیز باید مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم به نتایج مطلوب دست یابیم.
شکوهی به برنامه هفتم توسعه هم اشاره کرد و گفت: اگرچه نکات خوبی در این برنامه وجود دارد، اما در عمل ممکن است امکان اجرای آنها وجود نداشته باشد. بنابراین، باید به عوامل انسانی و کیفیت نیروی انسانی توجه کنیم تا بتوانیم به تحول مورد انتظار در آموزش و پرورش دست یابیم.
منبع: ایسنا
اجتماعی و فرهنگیلینک کوتاه :