قیمت خودرو در آستانه جهش قیمت؟
با وجود افزایش نرخ ارز، بازار خودرو در مهرماه با نوسانات جزئی مواجه شد و محصولات داخلی بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.
جهان صنعت نیوز – بررسیهای بازار خودرو در مهرماه نشان میدهد که برخلاف افزایش شدید نرخ ارز، بازار خودرو نوسانات زیادی نداشته و رشد قیمتها عمدتاً در خودروهای داخلی متمرکز بوده است. در حالی که خودروهای مونتاژی تنها یک درصد و خودروهای وارداتی تقریباً ثبات داشتهاند، محصولات داخلی به طور میانگین ۳.۲ درصد افزایش قیمت را ثبت کردند. این روند نشاندهنده فاصلهگیری بازار خودرو از نوسانات نرخ ارز است که در گذشته بسیار شدیدتر بود.
تحلیل بازار خودرو: ثبات نسبی با وجود افزایش نرخ ارز
بازار خودرو در ماه ابتدایی پاییز ۱۴۰۳، برخلاف افزایش چشمگیر نرخ ارز، نوسانات قابل توجهی را تجربه نکرده است. بر اساس تحلیلهای صورت گرفته، به نظر میرسد که بازار خودرو پس از فروردینماه، که به قله قیمتی خود رسید، ارتباط نزدیک خود با نوسانات ارز را از دست داده است. این در حالی است که نرخ دلار در مهرماه از ۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان به ۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته و رشد ۱۴ درصدی را ثبت کرده است. اما بازار خودرو، بهویژه در بخش داخلی، با رشد بسیار کمتری مواجه شده است.
نوسانات قیمت در خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی
در بررسی ۲۲ خودروی داخلی، مونتاژی و وارداتی از ابتدای مهر تا اوایل آبان، مشخص شد که محصولات داخلی با رشد میانگین ۲۱ میلیون تومان (۳.۲ درصد) بیشترین افزایش قیمت را داشتهاند. برای مثال، خودروی شاهین دندهای با افزایش ۳۵ میلیون تومانی (۴.۹ درصدی) از ۷۰۵ میلیون تومان به ۷۴۰ میلیون تومان رسیده است. خودروهای مونتاژی نیز بهطور میانگین ۱۳.۳ میلیون تومان (یک درصد) افزایش قیمت را ثبت کردهاند. در مقابل، خودروهای وارداتی در این بازه زمانی تقریباً ثبات داشته و تغییرات قیمتی چندانی را تجربه نکردهاند.
رکود در بازار خودرو: دلیل اصلی عدم افزایش قیمتها
با وجود افزایش نرخ ارز و کاهش عرضه خودرو در مهرماه، دلیل اصلی عدم رشد چشمگیر قیمتها در بازار خودرو، رکود حاکم بر این بازار است. خریداران و فروشندگان به دلیل بیثباتی شرایط اقتصادی و عدم اطمینان به آینده بازار، ترجیح دادهاند از خرید و فروش خودرو خودداری کنند. به علاوه، با توجه به سود کمتر بازار خودرو در مقایسه با دیگر بازارهای سرمایهای و همچنین افزایش ریسک سرمایهگذاری در این حوزه، بسیاری از سرمایهگذاران به سمت بازارهای دیگر روی آوردهاند.
تحلیل روند نوسانات: از داخلی تا وارداتی
در میان خودروهای داخلی، علاوه بر شاهین دندهای، خودروهای دیگری مانند تارا اتوماتیک و رانا پلاس نیز افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کردهاند. تارا اتوماتیک با رشد ۳۵ میلیون تومانی (۳.۷ درصدی) به ۹۷۵ میلیون تومان و رانا پلاس با افزایش ۲۵ میلیون تومانی (۴ درصدی) به ۶۴۵ میلیون تومان رسیدهاند. در مقابل، خودروی دناپلاس توربو تنها خودروی داخلی بوده که با کاهش ۵ میلیون تومانی (۰.۵ درصد) مواجه شده است.
خودروهای مونتاژی نیز رشد قیمتی محدودی داشتهاند. دیگنیتی پرایم با ۴۰ میلیون تومان (۲.۲ درصد) رشد، بیشترین افزایش قیمت را در این دسته به خود اختصاص داده است. در مقابل، خودروهای وارداتی مانند تویوتا کرولا با کاهش ۹۰ میلیون تومانی (۳.۲ درصد) و کیا سلتوس با افزایش ۹۰ میلیون تومانی (۲.۷ درصد)، نوسانات متفاوتی را تجربه کردهاند.
انتظار فعالان بازار از آینده
فعالان بازار خودرو منتظر هستند تا بیثباتیهای سیاسی و اقتصادی منطقهای کاهش یابد و شرایط بازار به ثبات نسبی برسد. در این میان، بسیاری از سرمایهگذاران ترجیح میدهند به جای بازار خودرو، به بازارهای دیگر با ریسک کمتر و سود تضمینشده حرکت کنند. این تغییر روند سرمایهگذاری، یکی از دلایل رکود و عدم افزایش چشمگیر قیمتها در بازار خودرو طی ماههای اخیر بوده است.
منبع: دنیای اقتصاد
خودرولینک کوتاه :